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
auto
2024. 04. 20. szombat

Beállt a Tesla töltőszabványa mögé a Volkswagen Csoport és a Fehér Ház is

Mostanra a Stellantis kivételével az összes jelentős autógyártó bejelentette, hogy az NACS töltőszabványra vált 2025-től, így a Fehér Háznak sem volt nagyon más választása, mint erőltetett mosoly mellett halkan tapsolni egyet.

A Ford és a GM pedig kicsit felgyorsítja az átállást is.

Nem várnak holnapig, holnapig

Az elmúlt hónapok során szinte mindenki bejelentette már, hogy 2025-től, vagy a 2025-ös modellévtől a Tesla által kifejlesztett NACS töltőcsatlakozóra vált az észak-amerikai piacon. Már ekkor jeleztük, hogy ezzel az átmeneti időszakkal lábon lőhetik magukat a texasi cég versenytársai, mert sok vásárló kivárhat, hogy már az új csatlakozóval szerelt kocsit kapja, amely nemcsak azt jelenti, hogy gyakorlatilag adapterek nélkül élhet, de talán még az autó használt értékesítésénél is fontos tényező lehet majd 5-10 év múlva. Ennek ellenére sajnos életszerű, hogy eltart egy évig, mire a hagyományos autógyártók végrehajtják a szükséges műszaki változtatásokat, és a beszállítók is felkészülnek a változásra.

Forrás: Ford

Az viszont furcsa volt, hogy, bár a Tesla több mint 15 ezer töltőoszlophoz, hálózata több mint feléhez ad hozzáférését ezeknek a cégeknek, ez az együttműködés is 2025-ig várat magára. A texasi autógyártó konkurensei számára ugyanis a legnagyobb probléma villanyautóik értékesítése során a gyenge minőségű és gyér CCS töltőhálózat a kontinensen, ami valószínűleg jókora tényező abban is, hogy az utakon futó villanyautók kétharmada a T-betűt viseli az orrán. Az NACS-konnektoros Supercharger használatához elvileg elég egy adapter, a Tesla ráadásul elkezdte már egyes töltőoszlopai felszerelését a Magic Dock nevű szerkezettel is, ami beépítve tartalmazza az átalakítót.

A Ford és a GM viszont még időben észbe kaptak, és egy friss hír szerint már 2024 februárjától hozzáférést kapnak a hálózathozírja a Drive Tesla az autógyártó töltőit tervező csapat vezetőjének egy friss nyilatkozatára hivatkozva. A beszéd arra is enged következtetni, hogy a többi autógyártó is előbb kaphat hozzáférést, mint azt eredetileg tervezték, de a Tesla lépcsőzetesen, több hullámban fogja a márkák autói előtt megnyitni a hálózatot.

Igazi szabvány lett

Időközben apró, de fontos hír látott napvilágot: igazi szabvány lett az NACS, hivatalos nevén immár SAE J3400. A standardizálást elvégző SAE international rekordidő alatt állította fel a szükséges műszaki kereteket és dokumentációt – hat hónap alatt befejezték a munkát.

A sajtóközlemény szerint az új szabvány azt is lehetővé teszi, hogy a töltőállomásokon ugyanazt a DC betápot használják az egyfázisú AC töltésre is, amivel számos kiegészítő eszköz és elektronika válik feleslegessé, megspórolhatóvá.

Wolfsburg és a Fehér Ház

Ahogy azt már fentebb írtuk mostanra szinte mindenki átállt az NACS-csapatba, de a szinte kifejezés két jelentős kivételt takart – eddig. Most viszont a Volkswagen Csoport is bejelentette, hogy 2025-től a Volkswagen, Audi, Porsche, valamint az új Scout márkájuk is az új szabványra vált.

A vállalat azt is bejelentette, hogy ügyfelei hozzáférnek majd 15.000 észak-amerikai Tesla töltőhöz is, de egyelőre még csak vizsgálják annak a lehetőségét, hogy a CCS csatlakozóval gyártott, 2025 előtt forgalomba helyezett autóikhoz hogyan tudnának adaptert biztosítani. Gyanítjuk, hogy a dilemma inkább anyagi, mint műszaki.

A Scout első modelljei valami hasonló dizájnnyelvet követnek majd. Forrás: Scout.

A fenti hírekhez kapcsolódóan tegnap a Biden-kabinet energiaügyi és közlekedési hivatala is bejelentette, hogy örömmel veszik, hogy megszületett az SAE J3400 szabvány, és vizsgálják annak a lehetőségét, hogyan tudnák ezt integrálni a meghirdetett állami pályázatokba. Mint arról már korábban írtunk, a kormány 7,5 milliárd dolláros töltőépítő programjában a szolgáltatók komoly összegekre pályázhattak a hálózat kiépítéséhez, ám feltétel volt, hogy az oszlopok CCS csatlakozóval is rendelkezzenek, és több márka előtt is nyitva legyenek.

Azután, hogy mostanra világos, hogy 2025-től szinte az összes észak-amerikai villanyautó NACS csatlakozóval készül majd, a CCS-ből pedig mindenki szépen kihátrál, valószínűleg az illetékesek is futnak az események után, és nagyon nem lesz más választásuk, mint a pályázati feltételek módosítása.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.