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
auto
2024. 05. 26. vasárnap

Kompenzálják ügyfeleiket a német autókereskedések

elektromos autó piac
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

Ahogy arról hétfőn beszámoltunk, elég furcsán lett vége a villanyautók állami támogatásának Németországban, amikor szombaton bejelentette a berlini kormány, hogy 2024. december 31. helyett már vasárnap éjfélkor véget ér a támogatás. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az illetékes hivatal már csak azokat a kérelmeket dolgozza fel, amelyek a bejelentést megelőző napon, pénteken, az ügyfélfogadási idő végéig befogadásra kerültek.

A megrendelt autókra váró vásárlók, valamint a kész helyzet elé állított autógyártók és kereskedések érthető módon kiakadtak.

Átmeneti segítség

A váratlan döntésre azért volt szükség, mert november közepén az alkotmánybíróság úgy döntött, nem lehetett volna a 2021-es koronavírus forrásokat klímacélokra fordítani, a szövetségi költségvetésben pedig nem volt tartalék erre a fejleményre.

Akármi is az indok, érthető módon felháborodtak azok, akik már megrendelték autóikat, és most azzal szembesültek, hogy több ezer euróval megy fel emiatt a kocsi ára. Eközben szinte az összes német fogyasztóvédelmi szervezet, valamint az ADAC is elítélte a kormány lépését és kritikusok az államba vetett bizalom jelentős sérüléséről beszélnek.  Állítólag a kereskedésekben már megkezdődtek egyes rendelések visszamondásai is. Az autógyártók, illetve kereskedések többsége viszont úgy döntött, nem hagyja cserben ügyfeleit, és legalább az év végéig kifizeti zsebből a megszűnt támogatást.

A szombaton elkaszált támogatási rendszer szerint a támogatás kétharmadát az állam, egyharmadát pedig a kereskedő adta. 2023-ban ez, az autó nettó árának függvényében, 6750, illetve 4500 euro volt, 2024-ben pedig már csak az olcsóbb autókra vonatkozott volna és egységesen 4500 eurót kaptak volna a vásárlók.

Az Automobilwoche körképe szerint a Stellantis lépett elsőként, a konszern ugyanis már szombaton bejelentette, hogy az év végéig átadott autók esetén kipótolja a támogatásnak mind az állami, mind a kereskedésre jutó részét, összesen 6750, illetve 4500 eurót. A már megrendelt, de csak január 1 és február 29 között leszállított autók árából 4500 eurót engednek el.

A német márkák közül a Volkswagen csak kedden reagált a történésekre, de szinte pontosan ugyanezt jelentették be, azzal az apró különbséggel, hogy ők nem február, hanem március végéig vállalják a 4500 eurós kompenzációt – ám mindez csak azokra az autókra igaz, amelyeket december 15-ig rendeltek meg, tehát aki ma megy a kereskedésbe már ne számítson erre. A konszernhez tartozó Seat és Cupra márkák egyelőre csak év végéig vállalták ezt, és hogy nem Wolfsburgból diktálnak mindent, azt jól mutatja, hogy az Audi még nem tudja mitévő legyen, egyelőre csak a politikusok megszegett ígéreteiről mondták el véleményüket. A Škodáról egyelőre nincs hír.

A Mercedes-Benz is a Stellantis példáját követi az idei kiszállítások kapcsán, tehát a teljes összeget állják, jövőre pedig ez annyiban változik, hogy a kereskedőre eső részt már nem fedezik, de az eredetileg 3000 euróra mérséklődő állami támogatás összegét átvállalják. A BMW hivatalosan még nem jelentett be semmit, de a lap szerint a kereskedésektől azt hallani, hogy hasonló akcióra készülnek – legalábbis az idei év végéig átadott autók kapcsán.

Az amerikai Tesla is 6750 eurót ír jóvá az év végig átadott autókra, január 1-től pedig 2250 euró kedvezményt ad a német ügyfeleknek, hogy, ahogy fogalmaznak, támogassák az elektromos átállást.

A japánok sorát a Toyota és a Lexus nyitotta, akik nem csak a már megrendelt autókra, hanem az idén év végéig még most gyorsan megvásárolt, készleten lévő példányokra is átvállalja a támogatást – még akkor, is, ha azokat csak január elején tudják majd üzembe helyezni. A Nissan a december 17-ig megrendelt autókra vállalja át a kieső támogatást, ám amennyiben azok üzembe helyezése csak januárban történik meg, akkor már csak 4500 eurót engednek el. A Mazda is a december 17-ig megkötött szerződések esetén segít ügyfeleinek, év végéig mindent átvállal, március 31-ig pedig az eredetileg jövőre tervezett 4500 eurót engedi el.

A két nagy koreai gyártó, a közös felmenőkkel rendelkező Kia és Hyundai, igaz eltérő mértékben, de szintén átvállalja a kieső összeget. Előbbi év végéig a teljes, maximum 6750 eurót kompenzálja, március 31-ig pedig 4500-at enged az árból, az anyavállalat Hyundai ezzel szemben december 31-ig csak 4500, az első negyedévben pedig 3000 euró engedményt ad.

 

Természetesen az Európában szárnyaikat bontogató kínai márkák sem engedhetik meg maguknak, hogy kimaradjanak a jófejségből. Az MG a december 18-ig beérkező rendeléseknél húzta meg a határt, de ezek kapcsán egészen január 15-i üzembe helyezésig a teljes 2023-as támogatást kompenzálja. Azok a kocsik, amelyek átadása jövő év elejére csúszik már csak 4500 euro engedményre számíthatnak. A BYD a december 17-ig megkötött szerződések esetén nagyvonalú, és 2024 március 31-ig a teljes idei kereskedői részt, azaz 2250 eurót elenged az árból. Az állami részt is átvállalják, azzal a kitétellel, hogy akinek már eleve az első negyedévre volt tervezve az átadója, annak csak az eredetileg 2024-re érvényes 3000 eurót vonják le a számla végéből.

Magyaros fordulattal szűnt meg a német villanyautós támogatás a hétvégén

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.