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
auto
2024. 07. 27. szombat

Ázsiából érkezik az autód? Lehet, hogy késni fog!

elektromos autó piac

Ha a COVID járvány nem lett volna elég a világgazdaság dominószerű kapcsolatainak szemléltetésére, 2021 márciusa megmutatta mennyire törékenyek a kereskedelmi útvonalak Ázsia és Európa között. Természetesen van, amit akár vonattal is lehet szállítani, ha igazán gyorsak akarunk lenni, és a pénz nem akadály, akkor pedig ott a légi teherszállítás. De az áru nagyobb része mégis hajón érkezik, mégpedig, logikusan, a Szuezi-csatornán keresztül.

Kivéve amikor baj történik.

Lőnek

2021 március 23-án fordult keresztbe az Ever Given teherhajó a csatornán, ezzel hat napra elzárva Európa egyik fő keleti kereskedelmi útvonalát.  369 hajó, és közel 10 milliárd dollárnyi áru állt sorban mögötte, hogy folytathassa az útját.

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

Úgy néz ki, most hasonló problémák lesznek a fontos kereskedelmi útvonalon, csak nem egy elakadt hajó, hanem az izraeli-palesztin konfliktus miatt. Az elmúlt napokban ugyanis a palesztinokat támogató jemeni húti milíciák vettek célkeresztbe több, tudomásuk szerint izraeli érdekeltségbe tartozó kereskedelmi hajót a csatornán, ami miatt több hajótársaság úgy döntött, inkább Afrikát megkerülve viszik mostantól Európába az árut, ami nagyjából két hetet ad az eleve háromhetes úthoz.

A Galaxy Leader egy japán cég tulajdonában van. Forrás: Garitzko, Wikimedia

Már november 20-án elfoglaltak és a kikötőbe vontattak egy Galaxy Leader nevű autószállítót a félkatonai erők, és a legénységet azóta is fogva tartják. A múlt hét vége felé azután rakétatámadás érte a dán Maersk egyik Izraelbe tartó teherhajóját – szerencsére az eszköz célt tévesztett -, és szintén múlt pénteken a német Hapag Lloyd hajótársaság egyik konténerhajójába csapódott egy drón. Az incidensek hatására 11 hajótársaság jelentette be, hogy mostantól Fokváros felé kerülnekszámolt be róla a Reuters.

Az útvonalváltozás több, Ázsiából érkező autószállítmányt is érint, így a hírek szerint biztosan késni fog egy jó pár Tesla Model 3 – jelenleg két hajóról tudni, ami sanghaji szállítmányt hozott, de a hosszabb útvonalat kellett választania. A kitérő egyébként nem olcsó, mert az évvégi hajrában egy ilyen ro-ro hajó bérleti díja akár napi 115 ezer dollár is lehet – írja a teslamag.de. A BYD már reagált is, mostantól vonaton szállítja az autóit Európába.

A marinetraffic.com hajózási útvonalkövetője szerint egyébként a forgalom egyáltalán nem állt le a Szuezi-csatornában, vannak még olyan teherhajók, amelyek már nem fordultak vissza, vagy eleve megkockáztatják az utat. A hírek szerint azonban az autók szállítmányozásában viszonylag sok izraeli cég érintett, ezért ők elővigyázatosabbak.

Címlapkép: Garitzko, wikimedia

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.