PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Ha a COVID járvány nem lett volna elég a világgazdaság dominószerű kapcsolatainak szemléltetésére, 2021 márciusa megmutatta mennyire törékenyek a kereskedelmi útvonalak Ázsia és Európa között. Természetesen van, amit akár vonattal is lehet szállítani, ha igazán gyorsak akarunk lenni, és a pénz nem akadály, akkor pedig ott a légi teherszállítás. De az áru nagyobb része mégis hajón érkezik, mégpedig, logikusan, a Szuezi-csatornán keresztül. Kivéve amikor baj történik. Lőnek 2021 március 23-án fordult keresztbe az Ever Given teherhajó a csatornán, ezzel hat napra elzárva Európa egyik fő keleti kereskedelmi útvonalát. 369 hajó, és közel 10 milliárd dollárnyi áru állt sorban mögötte, hogy folytathassa az útját.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 Úgy néz ki, most hasonló problémák lesznek a fontos kereskedelmi útvonalon, csak nem egy elakadt hajó, hanem az izraeli-palesztin konfliktus miatt. Az elmúlt napokban ugyanis a palesztinokat támogató jemeni húti milíciák vettek célkeresztbe több, tudomásuk szerint izraeli érdekeltségbe tartozó kereskedelmi hajót a csatornán, ami miatt több hajótársaság úgy döntött, inkább Afrikát megkerülve viszik mostantól Európába az árut, ami nagyjából két hetet ad az eleve háromhetes úthoz. A Galaxy Leader egy japán cég tulajdonában van. Forrás: Garitzko, Wikimedia Már november 20-án elfoglaltak és a kikötőbe vontattak egy Galaxy Leader nevű autószállítót a félkatonai erők, és a legénységet azóta is fogva tartják. A múlt hét vége felé azután rakétatámadás érte a dán Maersk egyik Izraelbe tartó teherhajóját – szerencsére az eszköz célt tévesztett -, és szintén múlt pénteken a német Hapag Lloyd hajótársaság egyik konténerhajójába csapódott egy drón. Az incidensek hatására 11 hajótársaság jelentette be, hogy mostantól Fokváros felé kerülnek – számolt be róla a Reuters. Az útvonalváltozás több, Ázsiából érkező autószállítmányt is érint, így a hírek szerint biztosan késni fog egy jó pár Tesla Model 3 – jelenleg két hajóról tudni, ami sanghaji szállítmányt hozott, de a hosszabb útvonalat kellett választania. A kitérő egyébként nem olcsó, mert az évvégi hajrában egy ilyen ro-ro hajó bérleti díja akár napi 115 ezer dollár is lehet – írja a teslamag.de. A BYD már reagált is, mostantól vonaton szállítja az autóit Európába. A marinetraffic.com hajózási útvonalkövetője szerint egyébként a forgalom egyáltalán nem állt le a Szuezi-csatornában, vannak még olyan teherhajók, amelyek már nem fordultak vissza, vagy eleve megkockáztatják az utat. A hírek szerint azonban az autók szállítmányozásában viszonylag sok izraeli cég érintett, ezért ők elővigyázatosabbak. Címlapkép: Garitzko, wikimedia Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!