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
auto
2024. 04. 27. szombat

Bárki használhatja az első hazai hidrogénkutat

Közel három évvel a telepítése után péntektől bárki számára nyilvánosan is elérhető az első – és a korábbi ígéretekkel ellentétben továbbra is egyetlen – hidrogéntöltő állomás. A Linde Illatos úti telephelyén üzemelő állomás egyaránt képes a 350 baros autóbuszok és teherautók, illetve a 700 baros nyomást igénylő személyautók tankolására. A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) és a Linde Gáz Magyarország közös projektjének keretében az első 4000 kg hidrogén tankolására ingyenesen lesz lehetőség.

A hidrogénkút megnyitásával egyidőben Budapest agglomerációjában is üzembe állt egy háromajtós (Toyota) Caetano H2.City Gold típusú hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz. A 37,5 kg hidrogénnel feltölthető jármű a gyári adatok szerint 400 km-es hatótávra képes, de a Pakson tartott korábbi teszt alapján a szakemberek 350 km-es valós hatótávról beszéltek. A HUMDA célja, hogy az egyéves projekt keretében szerzett tapasztalatokat és adatokat összevethessék a Zöld Busz Programban üzemelő tisztán elektromos buszok használata során szerzett ismeretekkel.

A Kelenföldi pályaudvar és Szigethalom között közlekedő hidrogén-üzemanyagcellás busz töltését a Hydrogen Open 2024 konferencia keretében demonstrálták is. A 70%-os töltöttséggel érkező buszt 1-2 perc alatt 5%-nyi extra energiával látták el. Ez a busz tetejére szerelt tartályokban 240-244 baros nyomást eredményezett.

A Linde telephelyén kialakított töltő abban különbözik a vidéki városokban a másik tesztüzemben használt hidrogén-üzemanyagcellás busz töltéséhez telepített berendezéstől, hogy itt lehetőség van a 100%-os töltöttség eléréséhez, míg a kompresszor nélkül telepített mobil átfejtő állomásból csak a szállításhoz használt 200 baros tartályok nyomásával lehet gazdálkodni. Az Illatos úton a nyitáshoz továbbfejlesztett állomáson egymás után akár két autóbusz tartályai is teljesen feltölthetők, mielőtt a kompresszornak újra elő kellene állítania a szükséges nyomást az átfejtéshez használt puffertartályokban. Személyautókból a magasabb nyomás ellenére egymás után több is feltölthető.

Hidrogén buszokat tesztelnek hét magyar helyszínen

A puffertartályokban a megfelelő nyomás előállítása 3-4 órát vesz igénybe, de a folyamat a jelenlegi 15 kW-osnál nagyobb teljesítményű kompresszor beüzemelésével felgyorsítható. A nagyobb teljesítményű kompresszor mellett a kút áteresztő képessége a nagyobb méretű puffertartályokkal is növelhető.  Egy kiürült tartályos busz töltése nagyjából fél órát vesz igénybe. A Linde a telepen 200 baron maximum 350 kg hidrogént képes tárolni, ami 9 busz feltöltésére vagy akár 70 személyautó töltésre is elegendő lehet. A létesítmény fejlesztése előtt egy busz feltöltése több órát is igénybe vett, és a gyakorlatban a személyautókat sem lehetett 100%-ra tölteni.

A fekvő hengerekben 200 baron érkezik a hidrogén (ez Magyarországon és a környező országokban a felső limit a szállításban), amiből a fémszínű dobozban lévő függőleges kompozit tartályokban állítják elő az 550 baros nyomást a buszokhoz, míg a tíz cm-nél is vastagabb falú, fekete acélhengerek biztosítják az 1000 baros töltőnyomást a személyautókhoz.

A járművek töltéséhez 350 baros töltőnyomás esetén 550, a 700 baros nyomásnál 1000 baros puffertartáyokra van szükség. Ezekből addig lehet kiszolgálni a gázt, amíg a puffertartályok nyomása magasabb 350 illetve 700 barnál. A töltés során a gáz felmelegszik, ezért betöltés előtt a nagynyomású gázt átmenő rendszerben egy 15 kW-os hőszivattyú segítségével -40 °C-ra hűtik. A puffertartályok nyomásának kompresszorral való fenntartása a technológiai folyamat miatt nem megengedett, mert a kompresszor által keltett lüktető nyomást a járművek rendszerei nem tudják elviselni.

A Linde a hidrogén üzemanyagtöltő-berendezést saját maga gyártja Ausztriában. A gyártási kapacitás ma már meghaladja a 100 berendezés/év szintet, de az állomásonkénti alsó hangon is 1 milliárd forintos bekerülési költséget a biztonsági követelmények és a folyamat komplexitása miatt a berendezések nagy sorozatban történő gyártása sem tudja jelentősen csökkenteni.

Balogh Dániel, a Linde Gáz üzletfejlesztési vezetője elmondta, hogy az első magyar nyilvános hidrogénkúton kizárólag zöld hidrogént szolgálnak ki, de mivel ilyen előállítására alkalmas üzem nincs Magyarországon (pilot projekt van Bükkábrányban), ezért a Linde németországi zöldhidrogén üzemének terhére certificate segítségével biztosítják a járművekbe a „tiszta” hidrogént. Kérdésünkre a töltési folyamatot menedzselő szakember elmondta, hogy valóban igaz, hogy a hidrogén minden tartályból meglép, de ez a valóságban éveket felemésztő folyamat. Az évszakok közötti hidrogéntárolásra a már meglévő rendszerek is minimális veszteséggel alkalmasak.

A hidrogén üzemanyagcellás járművek töltéséhez szükséges infrastruktúráról további információ is megtudható az alábbi cikkünkből:

Tíz kilogramm hidrogén is majdnem elég volt az üzemanyagcellás busz első paksi napjára

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.