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
auto
2024. 05. 18. szombat
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

Ebben a sorozatban egy hétéves, 220.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző részben a Tesla navigációs rendszerét méltattam, ezúttal pedig az ingyenes Superchargerről mondom el a véleményem.

Model X hétköznapok #23: bolondbiztos navigáció

A korai Tesla Model S és Model X példányokhoz (2017 elejéig) az autó teljes élettartamára ingyenes Supercharger használatot adott a gyártó. Később többször is volt hasonló vásárlást ösztönző akció, de ekkor már csak az első tulajdonos kapott ingyenes töltést. Jelenleg a régi Tesla tulajdonosok kaphatnak Supercharger töltésre (is) beváltható ajándék krediteket, ha új vásárlókat hoznak a Teslának, egy másik kampányban pedig a régi autókról lehet az ingyenes töltést átvinni új autó vásárlásakor.

Az én 2016-os Model X-em az autó teljes élettartamára szóló ingyen töltést élvez, ami a használt piacon még mindig milliós felárat jelent. Az ingyenes töltés gyakorlati értéke azonban nagymértékben függ a felhasználás módjától.

Model X hétköznapok #21: egy év a Teslával, avagy tartósteszt

Általánosságban elmondható, hogy az elektromosautó-töltések 80-90 százaléka otthon és a munkahelyeken történik. A saját autóhasználati szokásaim is olyanok (viszonylag magas éves futás, de ennek java a lakóhely 100 kilométeres körzetében), hogy többnyire tudok otthon tölteni.

Ingyen SuC előnye a valóságban, de szubjektíven

Amikor egy éve volt nálam a Model X, készítettem egy mérleget a töltési költségekről (is), ahol azt az eredményt kaptam, hogy egy év és 26.000 km futás alatt körülbelül 230.000 forintot takarítottam meg az ingyenes Supercharger opciónak köszönhetően.

Ez persze több is lehetett volna, ha az otthon betöltött 4600 kWh energia egy részét a miskolci Superchargerről „hordom haza”, és ha az egyéb nyilvános töltőkön vételezett 1100 kWh energiáért extra kerülőket teszek, növelve a Supercharger használat arányát.

Ingyen SuC otthoni töltés helyett?

Az otthoni töltés kényelméről nehezen mondanék le. Ha alkalmanként 46 kWh-t töltök (a gyors 10-70% tartományban), akkor a 4600 kWh-ért egy év alatt százszor, azaz hetente kétszer kellett volna 1-1 órát rászánnom a miskolci SuC meglátogatására (30 perces töltésekkel és 30 perces oda-vissza utazással számolva), de ezt tovább növelte volna az oda-vissza utak energiaigénye, hiszen azt is mindig vissza kellett volna tölteni.

Amikor telt ház van, csak fél teljesítménnyel töltenek a Supercharger V2 oszlopok

A hosszabb utak előtt persze tele kellett volna töltenem, 90% körül azonban a Superchargeren már nagyon lassú az én „öregecske” autóm töltése, így alkalmanként legalább másfél órám menne el a SuC használattal.

Egy még elfogadható kompromisszumot feltételezve az otthoni töltéseim felét ingyenes Superchargerrel kiváltva hetente egyszer egy órára kellene elmennem tölteni, amivel kb. 2300 kWh-t nem kellene otthon kifizetnem.

A legmagasabb lakossági (70 Ft/kWh) árral kalkulálva kb. 160.000 forintot spórolhatnék évente, amiért cserébe heti egy órát szánok töltésre az otthoni kétszer 10 másodperc (bedug-kihúz) ideje helyett.

Éves ötven SuC töltéssel tehát óránként 3200 Ft értékű otthoni villanyszámlát takaríthatnék meg.

Ingyen SuC nyilvános töltés helyett?

A nyilvános töltésekkel már izgalmasabb a helyzet, hiszen nem 70 forintos „olcsó” áram kerül a mérleg másik serpenyőjébe.

Ahogy a legtöbb vidéken élő, én is gyakran járok Budapestre ügyes-bajos dolgaim intézni. Ilyenkor az M3 autópályáról letérve oda- vagy visszaúton a fóti Superchargert célszerű igénybe vennem, ami a forgalom erősségétől függően az M3 autópályáról 2×5-10 perc kitérőt, plusz a töltés 30-60 perces idejét jelenti.

Jó időben, amikor keveset fogyaszt a Tesla, elég egy félórás töltés, télen azonban többet kell töltenem, amikor pedig telt ház van Fóton, és 130 kW helyett az alsó tartományban is csak fél teljesítményt kapok, akár 60 perces töltésre is szükségem lehet.

A fóti Supercharger  „látótávolságra” van az M3 autópályáról, mégis 2×4 km kerülőt jelent

Átlagosan a kitérővel együtt egy órát számolhatunk egy fóti töltésre, amikor kb. 40 kWh energia kerül az akkuba.

Budapesten jónak mondható a töltőellátottság, igaz a belvárosi töltők jelentős része AC töltő vagy kis teljesítményű DC töltő, de többnyire tudok olyan helyen parkolni, ahol az autó feltöltődik, amíg én a dolgom intézem.

Budapest belvárosában nagyobb eséllyel találok szabad AC töltőt, mint szabad parkolóhelyet

Sőt! Kifejezetten gyakori, hogy szabad töltőhely van, de szabad parkolóhely nincs, így ha egy AC töltőnél állok meg, azzal a parkolóhely keresgélés 10 percét is meg tudom takarítani.

Ha ilyenkor nyilvános AC töltést választok, átlagosan 200 Ft/kWh töltési díjjal, akkor egy budapesti út 40 kWh × 200 Ft = 8000 forintomba kerül, amiért „visszavásárolok” egy órát az életemből, hiszen nem kell Fótra mennem „ingyen tölteni”.

Neked mennyit ér egy óra szabadidő?

Ezt végiggondolva merült fel bennem a címben megfogalmazott kérdés: áldás vagy átok az ingyen SuC?

Ha fizetnem kellene a Supercharger használatért, ami az elmúlt egy év árazásából kiindulva kb. 20-30 forinttal az átlagos budapesti AC töltési díjak alatt mozog, akkor alkalmanként nem 8000 forintot, csak 800-1200 forintot takarítanék meg a Superchargert választva, ennyi pénzért biztosan nem mennék Fótra tölteni, de a 8000 Ft-os „óradíj” már megfontolandó.

Ismét olcsóbb lett villanyautót használni

Természetesen van olyan élethelyzet, amikor valaki jóval többet kényszerül nyilvános töltőket igénybe venni, mint én, így neki más eredményt hozna a fenti fejtegetés.

Ti mit gondoltok, megéri ingyen töltős Teslát választani? Ha ilyen autót használtok, milyen gyakran „vásároltok szabadidőt” fizetős töltést választva?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.