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
auto
2024. 11. 06. szerda
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

Ebben a sorozatban egy hétéves, 220.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző részben ismét egy szerviz tapasztalatról meséltem, ezúttal pedig a Tesla navigációs rendszeréről, útvonal- és töltéstervezésről gyűjtök össze néhány pozitívumot és negatívumot.

Model X hétköznapok #22: már megint szervizben jártam

Bolondbiztos!

Szerencsére az elektromos autózás gyorsuló ütemben terjed, ez azonban elengedhetetlenül azzal is együtt jár, hogy már nem csak a kockák hóbortja a villanyautózás. Egyre több olyan felhasználó lép be, aki „nem akar kilowattokkal és kilowattórákkal foglalkozni”, kizárólag közlekedni, lehetőleg gondtalanul.

kW vagy kWh?

A mai villanyautó-kínálatban számukra különösen hatalmas előny a Tesla navigációs rendszere. Minden elektromos autó megtippeli ugyan, hogy az aktuális töltöttséggel mennyi kilométert lehet megtenni, ezt azonban számtalan körülmény befolyásolja, így nem lehet pontos a kijelzett érték.

Amiben kiemelkedik a Tesla a mezőnyből, hogy ha beírok egy konkrét célpontot a navigációba, akkor az autó megmondja, hogy hány százalékos töltöttséggel fogok célba érni, és ami a legfontosabb, ezt szinte hajszálpontosan tartani is tudja.

Természetesen nem fog extrém gyorshajtással számolni, de az időjárással – többek között – igen. Saját példáim tudom felhozni annak alátámasztására, hogy ez mennyire fontos.

Idén év elején az átlagnál gyakrabban tettem meg a Miskolc-Budapest-Miskolc útvonalat, többször kora hajnalban indultam, a hazaérkezés is gyakran későre csúszott, így sokszor volt hideg is.

Az odaút mindig egyértelmű, hiszen otthon a garázsban 90-95%-ra szoktam tölteni az autót, ha hosszú útra megyek, így garantált a 15-20% körüli érkezés, ha végig betartom a megengedett sebességet és a fűtéssel sem takarékoskodom.

A hazaút már izgalmasabb. Az én „öreg” Teslám a mai mezőnyhöz képest nem egy töltőbajnok, 50% körül már csak 50 kW-tal tölt, majd fokozatosan lassul a töltési teljesítmény. Egy 10-80% tartományban történő töltés körülbelül 45 percet vesz igénybe Superchargeren. Nem vagyok az a típus, aki feleslegesen várakozni szokott a töltőn, igyekszem minél előbb továbbindulni, és itt szoktak jönni a meglepetések.

Ha Budapesten nem sikerül célállomás töltéssel elegendő energiát begyűjteni, ami a hazaéréshez szükséges, akkor Miskolc felé a fóti Supercharger ideális töltési pont számomra.

Előfordult persze, hogy Budapest belvárosában 70%-os töltöttségnél azt mondta az autó, hogy 11%-kal kényelmesen hazaérek, nincs szükség közbenső töltésre, de tapasztalataim szerint Fótról 60-70% közötti töltöttség elegendő számomra télen a hazautazáshoz.

Egy januári napsütéses délutánon azonban az autó 70%-nál még további 20 perces töltést javasolt, közel 90%-ig. Bevallom nem vártam ki, mondván legutóbb ennél jóval alacsonyabb töltöttséggel hazaértem. Az autópályán az utazósebességet felvéve a Tesla azonnal jelezte, hogy nem kéne 125 km/h sebességnél gyorsabban hajtani, ha biztosan haza szeretnék érni.

Meglepett az üzenet, de megláttam egy benzinkút zászlóit: erőteljes szembeszélben autóztam, ami mindent megmagyarázott.

@villanyautosok.hu

A Tesla navi az időjárással is tervez. #teslamodelx #tesla

♬ Bubble – Official Sound Studio

Aki nem Teslát használ, a szelet (is) saját maga kell bekalkulálja, amikor töltést tervez, vagy megválasztja az utazási sebességet. A Tesla már az út elején jelezte, hogy lassítani kellene, és pontosan írta, hogy ezzel a tempóval 0%-os töltöttséggel fogok hazaérni, vagy szükség lesz egy közbenső töltésre. Egyéb típussal megeshet, hogy csak akkor vesszük észre, hogy kevés az energia, amikor már túlságosan késő, különösen, ha töltőoszlopokkal nem túl jól ellátott környéken autózunk.

Ezek alapján kalkulál a Tesla útvonaltervezője

A Tesla nemrégiben megosztotta melyek azok a szempontok, amelyeket az autó útvonaltervezője figyelembe vesz. Amennyiben mi magunk tervezünk, nekünk sem lenne szabad figyelmen kívül hagyni a szél sebességét és irányát, a domborzatot, a sebességet és dinamizmust, a környezeti hőmérsékletet, páratartalmat, napsütést, a hűtés-fűtés energiaigényét, de még az akkumulátor hőmérsékletét sem. Ember legyen a talpán, aki ezeket saját maga képes fejben beilleszteni a képletbe.

Azért meg lehet verni!

Nem én lennék, ha a pozitívumok mellett nem beszélnék a hátrányokról. Először is szögezzük le, egy kezdő villanyautósnak mindennél fontosabb, hogy megmondja neki az autó, hol és mennyit kell tölteni, mekkora tartalékkal fog célba érni, és figyelmeztet, ha lassítani kell.

Ugyanakkor vannak alapvető hibái a térképnek és a navigációnak. A térkép nem naprakész, így számos új útszakasz vagy szabályváltozás nincs benne. Rendszeresen javasol például balra kanyarodást olyan helyen, ahol tilos. Sokszor felesleges kerülőkre küldene, mert egyes magyarországi két számjegyű utakat autópályának hisz, így azzal kalkulál, hogy ott 130 a megengedett sebesség, tehát 20-30 km kerülővel szerinte előbb érnék célba.

A töltéstervezéshez visszatérve, hatalmas előny, hogy a Superchargerek nem magányosan állnak, hanem sok helyen 8-20 oszlop van egymás mellett, melyekről az autó is pontosan tudja, hogy épp foglalt, szabad, esetleg hibás valamelyik.

Érthető, ha a harmadik fél által üzemeltetett töltőket nem veszi figyelembe a Tesla navija a tervezéskor. Én azonban tudom, hogy ma már a néhány éve még „töltősivatagnak” becézett M3 autópályán is a legtöbb pihenőben van töltési lehetőség, igaz ezek többsége csak 50 kW-os teljesítménnyel rendelkezik. Nade az 50 kW is több mint kétszerese annak a 20 kW-nak, amennyivel az én autóm 90%-os akku szintnél tölteni képes.

Ezen kívül a fóti Supercharger ugyan ránézésre közvetlenül az M3 autópálya mellett van, a gyakorlatban körülbelül negyedórás kerülő odagurulni, így ha csak egy minimális extra energiára van szükség, sokszor kevesebb idő alatt magunkhoz vehetjük például a TEA. Hatvanas Fogadónál lévő 75 kW-os töltőjénél.

Hatvanas Fogadó M3 autópálya, TEA. - utánfutóbarát

Hatvanas Fogadó M3 autópálya, TEA.

Tehát ha sietek, és ismerem az útvonalon elérhető egyéb töltőket, sokszor előbb érek célba, ha nem hallgatok az autóra.

A konkrét, Budapest Miskolc útvonaltól elvonatkoztatva, gyakran irreális kerülőket javasol a Tesla csak azért, hogy Superchargereket tudjunk igénybe venni. Tipikus példám erre a Miskolc-Zakopane útvonal, amelyet többször megtettem, a legrövidebb útvonalon, Miskolc-Putnok-Rozsnyó-Poprád irányban, és Kassa-Eperjes felé autópályán is. A Tesla mindig betervezett egy felesleges kerülőt a liptószentmiklósi Supercharger miatt.

Menj 60 kilométer helyett 180-at, hogy tölthess Superchargeren 25 percet, így 21% maradékkal érhetsz célba. A rövid úton mentünk, 29% maradt.

Összességében, a hibákat is figyelembe véve, mégis azt mondom egy kezdő villanyautósnak, vagy olyannak, akit nem szórakoztat az útvonaltervezés, a mai kínálatban nincs jobb választás a Teslánál. Akár több ezer kilométeres útvonalon is megmondja az autó navigációs rendszere, hogy hol és hány percet töltsünk, és ami a legfontosabb, a terv megbízható, működik is.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.