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 Mindennapjaink során már megszokhattuk, hogy az okostelefonok és a laptopok akkumulátorai néhány évnyi használat után jelentős mértékben degradálódnak, ami sok esetben a beépített energiatároló cseréjét teszi szükségessé. Az elektronikai eszközök használata során szerzett negatív tapasztalatok miatt sokan tartanak attól, hogy a villanyautók akkumulátorai is rövid életűek lesznek, és 8-10 évnyi használat után igen jelentős összeget kell majd elkölteni a cseréjükre. Ez a félelem sajnos jó néhány potenciális felhasználót tart vissza attól, hogy komolyan fontolóra vegye egy elektromos hajtáslánccal rendelkező jármű vásárlását. A gyártók becslése szerint azonban az elektromos autókban felhasznált akkupakkok élettartama akár 20 év is lehet. Egyelőre nehéz megmondani, hogy az átlagos elektromos autók akkumulátora mennyire lesz jó állapotban ezután az időszak után – az anekdotikus adatok, a teljesítményalapú előrejelzések és a szakértői becslések azonban arra utalnak, hogy az elektromos autók akkumulátorai jól átvészelik ezt a 20 évet, és esetleg még tovább is bírják, mint az autó többi része. A lítiumion-akkumulátorok már a gyártásuk után elkezdenek degradálódni, ami idővel jelentősen csökkentheti a rendelkezésre álló hatótávolságot. Ez a hatás ismerős lehet az okostelefonok és laptopok használóinak. A jó hír az, hogy az elektromos autók akkumulátorai sokkal kifinomultabb konstrukciók, mint más akkumulátorok – ez azonban sajnos azt is megnehezíti, hogy megjósolható legyen, meddig fogják majd bírni. Az akkumulátorcellák élettartamával kapcsolatban sokkal több kutatást végeztek, mint a teljes akkumulátorpakkok degradációjával kapcsolatban, a régebbi elektromosautó-modelleken végzett vizsgálatok azonban már megbízható adatokkal szolgálnak, amelyeket a Recurrent Auto egy tavaly megjelent elemzésében mutatott be. Az amerikai cég vevők és eladók számára elemzi a használt elektromos autók akkumulátorainak állapotát, ezért több ezer jármű adataihoz fér hozzá. Összesen mintegy 15.000 elektromos jármű akkumulátorának állapotát vizsgálva arra a megállapításra jutottak, hogy – a visszahívásokat nem számítva – a vizsgált autók 1,5 százalékában kellett kicserélni az akkumulátorokat. A 10-12 éves modellek esetében ez az arány 4-8 százalék volt. Kép: Recurrent A Chevrolet Bolt EV és a Hyundai Kona Electric akkumulátorai különösen rövid életűnek bizonyultak a vizsgálatban, mindkettőt vissza is hívták egy teljes akkumulátorcserére. Meg kell azonban jegyezni, hogy a Recurrent Auto, mint amerikai szolgáltató, csak az Egyesült Államokra vonatkozó adatokkal rendelkezett. A tanulmány azt is megállapította, hogy a 2013 és 2015 közötti Tesla Model S és a 2011-2012-es évjáratú Nissan Leaf esetében is viszonylag sok akkumulátorcserére volt szükség, anélkül, hogy történt volna visszahívás. A vizsgálat szerint a Tesla Model Y, Model X és Model 3, valamint az Audi e-tron különösen megbízható akkumulátorokkal rendelkezett, a Recurrent itt jegyezte a legkevesebb akkumulátorcserét. Igaz, a Tesla Model Y elektromos SUV-ja csak 2020-ban került piacra. Kép: Recurrent A Recurrent Auto szerint nem meglepő, hogy a Nissan Leaf és a Model S esetében a legmagasabb az akkumulátorok cseréjének aránya: mindkét jármű az első sorozatgyártásba kerülő elektromos autók közé tartozik, és ennek megfelelően hosszú ideje van már az utakon. A technológia fejlődésének és az elmúlt egy-másfél évtized során felhalmozott tapasztalatoknak köszönhetően mi azt várjuk, hogy az újabb generációs elektromos járműveket lényegesen megbízhatóbb és hosszabb élettartamú akkumulátorokkal szerelik fel, és az idősebb villanyautók esetében megfigyelt 4-8 százalékos cserearánya a jövőben csökkenni fog. Letesztelték az LFP akkumulátorok várható élettartamát, meglepően jó eredmény született dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!