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
auto
2024. 07. 27. szombat

Számos nyilvános hidrogénkút bezár Németországban

egyéb

Hamarosan bezárnak három nyilvános hidrogéntöltő állomást a németek, így már nem csupán arról van szó, hogy lassul az amúgy sem gyors terjedésük, hanem egyenesen visszaesést láthatunk a számukban. A kutakat üzemeltető H2 Mobility persze adott magyarázatot a történésekre.

Egyelőre úgy néz ki, nem vár senki áttörést a hidrogénnel hajtott személyautók és áruszállítók piacán, amit mi sem mutat jobban, minthogy nemrég a Shell jelezte, hogy az összes ilyen amerikai töltőállomását bezárja, most pedig Németországban készül hasonlóra a H2 Mobility. Igaz, itt „csak” három kútról van szó, ám ezek fontos helyszíneken találhatók: az egyik Koblenzben, a másik az Augsburg melletti Derchingnél, a harmadik pedig Wuppertalban. Április 1-től, illetve június 1-ével azonban mindegyiket lekapcsolják a hálózatról.

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

Az érintetteknek minden állomásnál hagytak üzenetet, mely Koblenznél így szól: „Ez a töltőállomás 2024. április 1-jén végleg megszűnik. A jövőben új állomásokat építünk és a meglévőket korszerűsítjük. A leállítandó helyszínekről a lehető legtöbb rendszerelemet újrahasznosítjuk. Ezekkel az intézkedésekkel megteremtjük a jövő korszerű, hatékony H2-es töltőállomás-hálózatának feltételeit. További biztonságos és kellemes utazást kíván az Ön H2 MOBILITY csapata.”

A koblenzi kutat még 2017-ben nyitották meg az ország harmadik ilyen helyszíneként a szövetségi kormány 900 ezer eurós támogatása mellett. Ezt a támogatást most azonban már nem kell visszafizetni, mert lejárt a szerződésben foglalt szükséges időszak. A három érintett helyszín elvesztésének hatása változó, ugyanis míg a wuppertali töltőállomás közelében található alternatíva, a koblenzi már fájóbb lehet. Az A61-es autópályán ugyanis északabbra csak a 150 kilométerre található Mönchengladbachnál – kisebb kitérővel 80 kilométerre, Bonnban – nyílik lehetőség tankolásra, míg dél felé haladva egyetlen H2-es benzinkút sem üzemel az A61-es úton egészen a hockenheimi csomópontig. Kis tervezéssel persze a távolsági utazások továbbra is lehetségesek, hiszen több fontos közlekedési csomópontnál találhatók állomások (például Düsseldorfban, Ratingenben, Duisburgban, Mülheim an der Ruhrban, Essenben, Hertenben és Kamenben), de a helybélieknek hosszú kerülőutakkal lenne csak lehetőségük tankolni, ami egyben tetemes pazarlást is eredményezne.

A miértek között Koblenz esetében például valószínűleg az életkor is közrejátszott, hiszen ahogy a villanyautózásban, úgy a hidrogénes közlekedésben is sokat fejlődtek a töltőállomások – például a kompresszorok hatékonysága, ami kedvezőbbé teszi az üzemeltetési költségeket. A H2 Mobility hálózatbővítését egyébként a haszongépjárművekre összpontosítja, amelyeket 700 bar helyett elsősorban 350 bar nyomással üzemeltetnek (szemben a személyautókkal és kistehergépjárművekkel). A most bezárásra ítélt mindhárom helyszín azonban kizárólag 700 bar csatlakozást kínált, így az áruszállítók számára nem volt megfelelő. Egyelőre további bezárások nincsenek a cég tervei között, sőt, a H2 Mobility inkább kitart bővítési programja mellett, meglátjuk tehát, hogy ezek helyébe lépnek-e más lokációk esetleg. Akit érdekel a hidrogénhajtás, mint alternatíva, annak az alábbi írásunk segíthet sokat.

Kőrössy Balázs