Letesztelték az LFP akkumulátorok várható élettartamát, meglepően jó eredmény született

A Sonnen Németország piacvezető cége a háztartási energiatárolás terén, de prémium kategóriájú termékei a tengerentúlon is népszerűnek számítanak. A moduláris felépítésű lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorainak hasznos kapacitása 5 KWh-tól egészen 250 kWh-ig skálázható, melyekre a gyártó 80%-os teljesítménygaranciát vállal, ami 10 évre, de legfeljebb 10 ezer ciklusra szól. Az akkumulátorokhoz kapcsolódó szolgáltatásokat egy korábbi cikkünkben ismertettük részletesebben.

A Sonnen nemrégiben közzétette az általa végzett laboratóriumi tesztek eredményeit, melynek során igen intenzív használatnak vetették alá az LFP-s akkumulátorcelláikat. A 8 éven át tartó kísérlet során 28 ezer töltési-kisütési ciklust hajtottak végre 1 C érték mellett (azaz 1 ciklus 1 órát vett igénybe), a kisütés mélysége mindig 100%-os volt, a cella hőmérsékletét pedig 35 és 40 Celsius fok között tartották.

A 28 ezer ciklus után az egyik cella még mindig közel 65%-os kapacitással rendelkezett, miközben Németországban egy átlagos otthoni energiatároló évente csak 250 ciklust szokott teljesíteni.

Az egyes cellák mellett egy 200 cellából álló modult is teszteltek, amellyel 10 ezer ciklusig jutottak. Ezalatt a modul tárolókapacitásának a 83%-át őrizte meg – ami összhangban van a cég garanciavállalásával. Az eredmény még inkább figyelemre méltó, ha azt is tekintetbe vesszük, hogy a valós életben azért általában nincsenek ilyen mértékű igénybevételnek kitéve az akkumulátorok.

Kép: Sonnen

Persze a Sonnen a saját termékeiről nyilván csupa jót fog mondani, így fogadhatjuk kétkedéssel is az eredményeket. A DNV GL azonban független szervezetként tesztelte 22 gyártó akkumulátorait, azt vizsgálva, hogy hány ciklus után csökken 1%-kal a tárolási kapacitásuk. Az anonimizált eredmények átlaga 381 ciklus volt, az LFP akkumulátorok esetében ez a szám 135 és 448 ciklus között, míg az NMC akkuknál 180 és 849 ciklus között szóródott.

Ha a mindennapi életben is ilyen értékeket láthatnánk, akkor az azt jelentené, hogy jóval hamarabb amortizálódna le maga az autó, mint a benne lévő akkumulátor. A valós használat során természetesen az eltérő körülmények miatt ettől eltérő degradációs görbékre számíthatunk, és azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a ciklusok száma mellett az idő múlása is csökkenti az akkumulátorok kapacitását. A mérések eredményei ugyanakkor bizakodásra adnak okot a lítium-vas-foszfát akkumulátorok várható élettartamával kapcsolatban, amelyek az otthoni energiatárolók mellett egyre több villanyautóban (Pl. Volkswagenekben) kapnak helyet.

Címlapkép: Sonnen

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.