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
auto

Egy teljes mértékben önvezető változatot mutatott be tisztán elektromos meghajtású nehéz tehergépjárművéből a Daimler Truck. A Torc Robotics négyes szintű önvezető szoftverével és hardvereivel felszerelt jármű a sorozatgyártásban lévő Freightliner eCascadia modellre épül, és technológiai demonstrációként szolgál a vállalat azon célkitűzéséhez, hogy zéró helyi károsanyag-, és szén-dioxid-kibocsátást és minden korábbinál magasabb szintű közlekedési biztonságot tudjon megteremteni az utakon.

Az autonóm eCascadiát jelenleg a telephelyek közötti szállítmányozásra tesztelik, és felkészítik arra, hogy nyilvános utakon, az Egyesült Államok autópályáin is emberi beavatkozás nélkül tudjon közlekedni. Eközben a töltés, valamint a logisztikai központok automatizálásának lehetőségeit is vizsgálják a jövőbeni applikációk számára, a szállítmányozó cégek működési hatékonyságát szem előtt tartva.

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

Az eCascadia egyébként egy viszonylag veterán modell a Daimler Truck portfóliójában, az első ügyfelek már 2018-ban átvehették a prototípusokat, a széles körű elérhetőségére azonban a 2022-es piaci bevezetéséig várni kellett. A gyártó közleménye szerint jelenleg több mint 55 flottában van jelen a modell az Amerikai Egyesült Államokban, és együttesen hatmillió mérföldnél (9,6 millió kilométernél) is nagyobb távolságot tettek meg az utakon lévő példányok. A teherautóból többféle változatot kínál a Daimler, akkumulátortól függően 249, 354, és 370 km körül alakul a hatótávolságuk, a töltés pedig körülbelül 90 percet vesz igénybe 80%-ig.

A cég kiemeli, hogy technológiai partnere (és egyben leányvállalata), a Torc Robotics már egy ideje valós körülmények között teszteli önvezető technológiáját, és az elmúlt egy évben sikeresen szállította a kiválasztott logisztikai ügyfelek rakományait a Phoenix és Oklahoma City közötti próbaútjain. A Daimler Truck célja, hogy 2027-ig a SAE besorolás szerinti négyes szintű, azaz teljesen önvezető módra képes teherautókkal jelenjen meg az Egyesült Államok haszongépjármű-piacán.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.