PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Tesla Model 3 karbantartás házilag: a gömbfej zsírozása

villanyautózás a gyakorlatban

A Tesla szervizek túlterheltek, a garancia lejárta után sokan kedvet kapnak, hogy saját maguk oldjanak meg egyszerűbb karbantartási, javítási műveleteket. Természetesen aki nem rendelkezik megfelelő szakértelemmel, annak nem javasoljuk, hogy az autóján saját maga végezzen karbantartást. Az alábbi jól követhető leírást olvasónktól Zsók Gábortól kaptuk, de a cikk alapján végzett karbantartásból eredő meghibásodásokért a szerkesztőség nem tud felelősséget vállalni. Mindenki csak a saját felelősségére vágjon bele!

Nem olyan régen nyitott ablakkal, lassan manőverezve finom recsegő hangot hallottam kormánytekerés közben a Model 3 eleje felől. A neten van számos videó első felső lengőkar cseréről, vagy gömbfejének kenéséről, aminek a problémája így jelentkezik.  Az továbbiakban bemutatom mi a gond, és miképpen lehet egyszerűen megelőzni a helyzet súlyosbodását.

Aki képes az autóján saját kezűleg lecserélni a kereket, ehhez hajlandó egy egyszerű nyomatékkulcsot venni továbbá van egy dugókulcskészlete, bátran nekiállhat, emellé még lapos csavarhúzóra és pár apróságra, rongyra, fagerenda darabra lehet szükség. Ritkább eszköz az átlagos garázsban egy TX50-es torx, ez sajnos kell, de nem bonyolult beszerezni egy készletet.

Az autóm gyakran jár murvás rossz utakon, ötödik évének elején 120.000 km van benne. Mivel kötelező szerviz nincs, pont ráfért már egy kis karbantartás. Persze téli-nyári kerékcserénél át szoktam nézni, illetve decemberben elvittem a szervizbe egy fékkarbantartásra és pollenszűrő cserére, vállalható áron volt.

Az autó megemeléshez van jack-pad-nak hívott gumibogyóm amit az autó alján a megfelelő lyukakba téve emelhető az autó, a kereket lekapva látható a problémás alkatrész.

Mielőtt tovább lendülnénk, fontos, hogy támasszuk alá a futóművet, és kissé engedjük le az autót, hogy ráterheljen.

Az emelő maradjon az autó alatt, még épp feszesen. Egyfelől az autó stabilan áll így, másfelől tehermentesítjük a szilenteket ebben a pozícióban, aminek később még lesz jelentősége.

A neten látható videókban a külföldi szakiktól azt láttam, hogy fognak egy zsírozót és egy tűvel átszúrva a gömbfej porvédőjét zsírt nyomnak bele. Ezzel két problémám van: nem tetszik, hogy átszúrják a porvédőt, a kis lyukon ki is jön a zsír menet közben, ezek után a víz pedig bemegy, a többit el tudjuk képzelni. Másfelől nem tudjuk, hogy pontosan milyen zsírral van a gyártás során kenve a gömbfej és az hogyan reagál a pótlólag hozzáadott másik kenőanyagra. Ilyen megfontolások után én inkább benéztem a porvédő alá.

Ehhez először letisztítottam kívülről a munkaterületet, majd kilazítottam a gömbfej csavarját, ehhez egyik oldalt kell a TX50-es kulcs, az anya pedig 15-ös. A csavart kivéve gömbfej felfelé kimozgatható. Ha nem akar felfelé kicsusszanni a gömbfej a csonkállványból akkor egy lapos csavarhúzóval feszítve tudjuk picit tágítani a csonkállvány tetején a réselést.

A felső lengőkar ekkor fel fog emelkedni, mert a szilentjei akkor vannak alapállapotban ez így teljesen normális. Visszaszereléskor lefelé kell feszíteni, ez igényel egy kis ügyességet miközben a rögzítő csavart a helyére tesszük, de addig más dolgunk van.

A porvédőt közelebbről megnézve látható, hogy egy vékony rugó fut rajta körbe. A végét egy kis csavarhúzóval -óvatosan vigyázva, hogy a porvédő gumi ne sérüljön – megemeljük és alácsúsztatunk valamit, amivel le tudjuk vezetni. Én erre stílszerűen egy dízel autó üzemanyagcső bilincsét használtam, épp ez akadt a kezembe, de egy kis drótkarika is megteszi. Ez a rugó nem túl feszes, így szépen körbe vezetve lefejthető a helyéről.

Ezek után a porvédő is lefordítható, vigyázzunk a benne lévő zsírra. Látható, hogy van zsír bőven, a gömbfejet megmozgatva érezhető, hogy könnyen, szabadon mozog, esetleg karcosan vagy lötyög. Utóbbi két esetben sajnos csereérett a lengőkar, de bízom benne, hogy még soká jön el ez a pillanat. Tehát a gömbfej kotyogásmentesen, de könnyen mozgott esetemben.

A futóművet megszemlélve megértettem mi történik: nagyon kemény a rugózás ezért nem sokat mozog fel-le, csak a kormány elfordítása forgatja függőleges tengelye mentén a gömbfejet. Így a tetejéről idővel kipréselődik a zsír, amit nem pótol vissza a futómű jelentősebb berugózásából eredő elmozdulás miközben a gravitáció is a gumiharang felé húzza a kenőanyagot. Nosza segítsünk neki, zsír van bőven, mozgassuk át a gömbfejet alaposan minden irányban. Egy tiszta lapos csavarhúzóval lehet kicsit segíteni is a kenőanyag helyrejuttatását. Ezek után érezni fogjuk, hogy a gömbfej mozgása olyanná válik, mint a kanál a szilvalekvárban, ekkor eljutott a zsír a helyére.

A porvédő gumiharangot szépen visszafordítjuk, kis ügyességgel pont a helyére megy vissza, semmi ellenkezés nincs, majd a rugót hasonlóképp a leszedéséhez, körbevezetve feljuttatjuk az eredeti helyére. Alaposan leellenőrizzük, hogy a helyére került-e minden, majd mehet vissza a gömbfej a csonkállványba. Három kezűek előnyben! Most jöhet a felső lengőkar lefelé feszítése, miközben a csonkállványt úgy mozgatjuk, hogy beletaláljon a gömbfej szára. Ha sikerült a célzás, még jobban lenyomjuk a lengőkart és mehet a helyére a csavar. Könnyebb, ha valami feszítő szerszámot a rugón megtámasztva, nyomjuk lefelé a lengőkart, még jobb, ha van kéznél egy segítő erre a pillanatra. A csavar meghúzási nyomatéka 56 Nm.

Kérdésként merülhet fel, hogy miképp érinti ez a beavatkozás az autó garanciáját. Az alapgarancia négy év vagy nyolcvanezer kilométer után lejárt, a lengőkarra pedig ez vonatkozik, így ennek letelte után nincs mit elvesztenünk.

Mehetne is fel a kerék, de ha már itt járunk érdemes megtenni még valamit. A sárvédőn belül van egy műanyag lemez, amit dobbetétnek hívnak. E mögött fel tud gyűlni a por, a sár, a falevelek, egy jó kis dunsztban tartva a karosszériát, a rozsda kiindulópontjául szolgálva. Amikor ilyen jól hozzá lehet férni célszerű egy picit takarítanunk, magunkkal teszünk jót.

A doblemez alján van két patent csak ezeket kell eltávolítani, hogy ellenőrizzük a kritikus részt, ami a küszöb eleje a kerék mögött. A patenteket a nagyon profik patentkiszedő fogóval távolítják el, de egy lapos csavarhúzó is tökéletes erre a célra.

A patent fejét letisztítva látható két horony, ahová csavarhúzóval befeszítve a patent közepe kijön nagyjából fél centit. Ekkor a patent kiemelhető a furatából.

A doblemezt oldalról megfeszítve félre lehet húzni, ekkor feltárul az igazság. A helyet ronggyal, ecsettel, vízzel kitisztítjuk, majd mehet vissza a doblemez, bele a patentek és meg is vagyunk.

Megjegyzem használtautó vásárláskor is érdemes ezt a pontot megvizsgálni, innen láthatjuk, hogy lesz-e szükség karosszéria lakatosra a közeljövőben.

Az autót ezután vissza kell emelni a támasztékról, majd fel lehet tenni a kereket, a kerékcsavarok meghúzási nyomatéka 175 Nm a gyártó szerint.

A művelet negyedóra – húsz perc kerekenként, ennyit megér, hogy a lengőkarban lévő gömbfej élettartamát megnyújtsuk, a rozsdásodás megelőzéséről nem is beszélve.

A Tesla kifejezetten támogatja az autói szervizelését, a teljes javítási útmutató elérhető a service.tesla.com-on, nem igényel regisztrációt sem, hozzáférhető az összes javítási technológiai leírás, rajzokkal, videókkal. Alkatrészt pedig a gyártótól gyakran olcsóbban tudunk rendelni, mint az egyéb forgalmazóktól, így itt sem célszerű a megszokott rutinokat követni, mert nem feltétlenül járunk jobban a sarki alkatrészbolttal mint más típusoknál.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.