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
auto

Csütörtökön eldől, marad-e Musk a Teslánál

üzlet
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

Elon Musk már nem először kap minden szempontból őrült ajánlatot a Teslától, de annak ellenére, hogy teljesítette az előző csomagjában vállaltakat, évek óta nem kap fizetést.

Az új ajánlat viszont minden korábbinál nagyobb tétre megy, ha leszavazzák, akár ott is hagyhatja a céget.

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

Blöff, vagy valós veszély?

A Tesla részvényeseinek éves rendes közgyűlésére a héten, november 6-án kerül sor, ám a program kicsit izgalmasabbnak ígérkezik a szokásosnál. Az első pont ugyanis, amit szavazásra bocsátanak, az Elon Musk új kompenzációs csomagja.

A Tesla 2025-ös CEO kompenzációs csomagja.

A javaslat értelmében, Musknak 10 éven belül 12 lépésben járna 1-1 százaléknyi újabb Tesla részvény, amennyiben a Tesla piaci értéke és éves eredménye a mai sokszorosára nő, illetve egyéb feltételek is teljesülnek.

Így például az első részvénycsomagot akkor kapja meg, ha a cég értéke a jelenleg 1,5 billió dollárról 2 billióra nő és a cég leszállította húszmilliomodik autóját – jelenleg 8,5 milliónál járnak.

A második csomaghoz már az újabb piaci értéknövekedés mellett 10 millió aktív előfizető is kell a cég önvezető szoftverére, később pedig olyan elemek jönnek be, mint például egymillió Optimus robot leszállítása.

A sor végén már 8,5 billiós piaci érték áll – ez az Apple mai értékének több mint duplája – és négy egymást követő negyedévben is 400 milliárd dollár feletti EBITDA eredményt kell elérniük.

Ezek gyakorlatilag azt jelentik, hogy a Tesla nemcsak a világ legnagyobb értékű és legjövedelmezőbb cége kell, hogy legyen, de mindezt olyan szinten kell űznie, ami a mai napig példátlan a tőzsde történetében.

A 11. és 12. csomag feltétel az is, hogy a Musk kidolgozza a CEO utódlás tervét.

A részvénycsomagok kapcsán egyébként fontos megjegyezni, hogy ezek ténylegesen csak akkor kerülnek Musk tulajdonába, ha a megszerzésüket követő 7-10 éven belül a cégnél marad. Addig eladni, pénzé tenni nem tudja ezeket, ám szavazni már azonnal tud a segítségükkel, így 13 százalékos részesedése az igazgatótanács döntései alkalmával végül 25 százalékot is nyomhat a latba.

Utóbbi azért lényeges, mert Musk többször kifejtette, hogy elsősorban nem több pénzt akar, hanem a vállalat meghatározó döntéshozója szeretne maradni és el akarja kerülni azt, hogy akarata ellenére kirakhassák a szűrét. Nem egy cégalapító járt így a Szilícium-völgyben.

Azonban míg korábban a cég részvényeinek több mint ötöde a birtokában volt, részesedése – elsősorban a Twitter megvásárlásának anyagi terhei miatt – 13 százalékra csökkent.

A szavazás állása jelenleg nem ismert, de a Tesla komoly kampányt folytat a javaslat mellett, még magukhoz képest merőben szokatlan módon, fizetett hirdetéseket is vásároltak. Ennek oka, hogy vannak olyan tanácsadó cégek, amelyek iránymutatását több nagy befektetési alap is követi, és nem támogatják a kompenzációs tervet. A vállalat persze közvetlenül is tárgyal a legnagyobb befeketítőivel és valószínűtlen, hogy olyan csomagot javasolnának, amely a részükről lényeges ellenállásba ütközne

Robyn Denholm, a Tesla igazgatótanácsának elnöke nemrég egy TV interjúban arról is beszélt, mi történne, ha elbukna a javaslat. Ennek kapcsán azt mondta, hogy ez akár azzal is járhatna, hogy Musk távozna a cégtől, a vezérigazgatói posztról.

Az első csomag

Musk mindig is a Tesla legnagyobb részvényeseként részesült a cég által megtermelt javakból, az autóiparban szokásos évi több tízmilliós fizetés nem járt neki. Korábban csak a kaliforniai minimálbérnek megfelelő, 56 ezer dollár körüli éves javadalmazása volt, de ezt sem vette fel. Gyakran vett azonban fel hitelt a részvényeit biztosítékként használva.

Először 2018-ban kapott egy rendkívül bőkezű, ám szinte teljesíthetetlennek tűnő csomagot a Teslától, amely azt jelentette, hogy 12 lépcsőben, egyenként 8,4 millió darab további részvényt kap a cégből, amennyiben teljesülnek az ambiciózus célok.

Elon Musk 2018-2028 közötti csomagja. Forrás: Tesla

Kezdetben nem sokan hitték, hogy a szédületes piaci érték, illetve az elvárt EBITDA eredmény összejöhet, de 2022-ig összesen 50 milliárd dollárnyi részvény ütötte Musk markát, amire szüksége is volt, mert időközben – sokak szerint erősen túlárazottan – megvette a Twittert.

Ezt a csomagot azonban 2022-ben megtámadta egy kisrészvényes, aki mindössze 9 darab, úgy 3000 dollárnyi Tesla részvénnyel rendelkezett a kereset benyújtásakor. Bár a legtöbben arra számítottak, hogy a részvényesek háromnegyed által támogatott és időközben már másodszor is megszavazott kompenzációs csomagot helybenhagyja a bíróság, mondván ez a részvényesek többségének akarata, a meglepetés 2024 januárjában következett be, amikor semmisnek nyilvánították a megállapodást. A bírónő szerint ugyanis a részvényesek nem voltak minden információ birtokában.

A Tesla fellebbezett, a per még tart.

Sorsdöntő szavazást tartanak ma a Tesla részvényesei

1000 km Supercharger használatot kapsz ajándékba új Model 3 vagy Model Y autódhoz, ha szocske ajánlói kódjáról indítod a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás