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
auto
2024. 10. 18. péntek
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

A pletykákat közvetetten már pár napja megerősítették, de most hivatalosan is elismerte Elon Musk, hogy két hónappal elhalasztották a robotaxi bemutatóját.

Ennek okáról, az akkugyártásban elért áttörésről, Optimusról, önvezetésről és gyárépítésekről is szó volt a Tesla negyedéves telekonferenciáján.

8/8 helyett 10/10

A pénzügyi eredményt érintő témák mellett sok elemzői, illetve kisbefektetői kérdést kapott a vállalat a korábban beharangozott új termékekkel kapcsolatban, illetve a robotaxi augusztusi bemutatójának halasztása okán.

A telekonferencián Musk megerősítette, hogy az ő utasítására halasztották el a premiert augusztus 8-ról, de már megvan az új időpont is, ami október 10 lett.

A cég vezetője a robotaxi kapcsán azt mondta, hogy egy fontos részlet megváltoztatását kérte a tervezőcsapattól, de a halasztás arra is lehetőséget ad nekik, hogy megmutathassanak néhány egyéb dolgot is.

Egy Tesla robotaxi koncepció egy 2023-as Musk életrajzi könyvből. Tényleg ilyen lesz? Forrás: Elon Musk by Walter Isaacson, Simon & Schuster 2023.

Hogy ezek pontosan mik, azt persze nem árulta el, és az ezt firtató kérdésekre válaszul elmondta, hogy nagyon tisztában vannak az Osborne hatással, azaz nem akarják, hogy valami új, de még hónapokig nem elérhető következő termék miatt leálljanak a jelenlegi kínálat megrendelései.

A legvalószínűbb, vagy talán leginkább várt egyéb dolog persze a Tesla új, olcsóbb járműve, amelynek kapcsán elmondták, hogy az új termékek fejlesztése az ütemtervnek megfelelően halad, és 2025 első felében akarják megkezdeni a gyártást. Ezek között egy, a mostaniaknál olcsóbb ajánlat is lesz.

Az érdeklődőknek véleményünk szerint érdemes kordában tartaniuk várakozásaikat és fantáziájukat. A legvalószínűbb, hogy egy kétszemélyes robotaxi mellett a Tesla egy furgont és/vagy kisbuszt, valamint egy olcsóbb személyautót készül bedobni, ám utóbbi egyáltalán nem biztos, hogy vadonatúj típus lesz.

Az autógyártó most is megerősítette, hogy míg a robotaxi kapcsán tovább dolgoznak az új unboxed gyártási eljáráson, az új, olcsóbb típusnál a jelenlegi gyártósorokat akarják használni, ami hatalmas eltéréseket valószínűleg nem enged meg a Model 3/Y testvérpárostól. Az eredeti tervek és a sorozatgyártás várható megkezdése közötti egy-másfél év is kevésnek tűnik ahhoz, hogy egy teljesen új autót fejlesszenek ki, így mi két verziót tartunk valószínűnek. Elképzelhető, hogy egy szerényebb felszereltségű, hatótávú, képességű, az új olcsóbb motorokkal és esetleg még olcsóbb cellákkal szerelt Model Y változattal állnak csak elő. Ennél eggyel ambiciózusabb forgatókönyv, hogy az Y megrövidített padlólemezére építenek egy kisebb SUV-t.

Ezzel együtt nem kizárt, hogy a 2023 elején bejelentett unboxed eljáráson kívül több olyan fejlesztést is megkap az újdonság, amely tényleg fontos újítás és a költségeket is csökkenti. Így a Cybertrucknál kikísérletezett 48 voltos fedélzeti rendszer lényegesen kevesebb vezetéke, a ritkaföldfémek nélküli motor, de akár az új, teljesen szárazelektródás, ezért olcsó 4680-as cellák, vagy a CATL valamelyik új LFP keveréke is szóba jöhet.

Az új októberi időpont talán már elég közel van a gyártáshoz ahhoz, hogy egy kedvcsináló bemutatót tartsanak a robotaxi premier végén, hiszen akármi is az újdonság, ha az mostantól számolva 11 hónapon belül gyártásba megy, akkor lassan el kell kezdeni a nyilvános közúti teszteket, így álca ide vagy oda, sokáig már nem lehet titkolózni.

2025 fontos év lesz

Úgy néz ki, hogy a következő év több téren is fontos lesz a Tesla termékpalettája szempontjából.

Ahogy azt fentebb már írtuk, a jelenlegi terv az, hogy 2025 első felében megkezdődjön az új, olcsóbb autó gyártása, amellyel évi hárommillió darabosra növelik a jelenlegi kétmilliós gyártási kapacitást, mégpedig csak viszonylag szerény beruházás mellett, új gyárak építése nélkül.

Ez persze két dolgot biztosan nem jelent. Egyrészt 2025 első fele nem január elseje, hanem jó eséllyel június, esetleg május. Másrészt a hárommilliós gyártási kapacitás sem azonnal értendő, hanem valószínűleg egy 12-18 hónapos gyártási felfutás végének célja. Csak a miheztartás végett.

De 2025 nem csak ezt az újdonságot ígéri.

A Tesla megerősítette, hogy már készen vannak az új Roadster fejlesztési munkái, még egy-két változtatáson dolgoznak, de a terv az, hogy 2025 vége előtt megkezdődjön a gyártás. Persze ez a típus már annyit késett és annyiszor be lett jelentve, hogy ezt majd akkor hisszük el, ha már a vásárlóknál vannak az autók.

A vállalat azt is bejelentette, hogy a terveknek megfelelően halad az új nevadai kamiongyár építése, így itt még szintén 2025 vége előtt megkezdődik a Tesla Semi sorozatgyártása.

A Semi gyárának új látványterve.

A mesterséges intelligencia és az önvezetés kapcsán beszéltek az FSD programról. Musk szerint legkésőbb jövőre megtörténik majd az első felügyelet nélküli robotaxi út – persze ezt szintén akkor hisszük majd el, ha már láttuk.

Az Optimus már dolgozik a Giga Texasban.

A cég saját fejlesztésű humanoid robotja kapcsán is az a terv, hogy 2025-ben megkezdődik a kisszériás gyártás, de csak belső használatra, a Tesla üzemei részére, míg külsős ügyfelek leghamarabb 2026-ban kaphatnak majd belőle.

Gyárak és akkumulátorok

2025 elején indulhat be az új sanghaji Megapack gyár termelése, amely a kaliforniaihoz hasonlóan évi 40 GWh akkus energiatároló készítésére lesz képes.

1 GWh-s Megapack telep Sierra Estrellában.

Az épülő gyárak kapcsán a cég szintén 2025-re tervezi a texasi Corpus Christiben épülő saját lítiumfinomítójának beüzemelését.

A Tesla épülő lítium finomítója.

Ami viszont nem halad az a Giga Mexico, amit egyelőre jégre tettek. Az indoklás szerint az amerikai elnöki pozícióért versenyben lévő Donald Trump azzal fenyegetőzött, hogy a Mexikóban gyártott autókra nagy vámot akar kivetni, ezért a Tesla megvárja a novemberi választásokat, mielőtt tovább dolgozik az új gyáron. A robotaxi és Optimus azonban a Giga Texasban készülnek majd, így ezek Mexikó miatt nem csúsznak. A történet margójára kívánkozó irónia persze az, hogy Musk Trumpot támogatja az elnöki párharcban.

A vállalat a Giga Berlin kapcsán kiemelte az üzem rugalmasságát. A jelenleg lassuló európai villanyautós értékesítés ellensúlyozására már áthelyezték a sanghaji üzemből az Egyesült Királyság jobbkormányos modelljeinek gyártását, de Berlin növelte az izraeli és tajvani szállításait is.

Elkészült végre a Giga Texas déli bővítése is, amely az új AI központnak ad majd helyet. 50.000 darab Nvidia H100-as GPU kerül majd ide, amelyek telepítése már megkezdődött. A vásárolt chipeket a saját fejlesztésű Dojo szuperszámítógépek egészítik majd ki, de kerül ide a 2026 elején gyártásba kerülő, az autókba szánt AI5, leánykori nevén HW5 fedélzeti számítógép AI chipjeiből is.

Új adatközpont a texasi gyár déli részén.

Az új adatközpont jelentős késéssel, de elkészült, és fontos szerepe lesz az önvezetés és Optimus további fejlesztésében.

A legfontosabb bejelentés a vállalat saját fejlesztésű 4680-as celláit érintette.

Lars Moravy, a cég járműtervezésért felelős alelnöke – aki Drew Baglino távozása után az akkugyártást is megkapta maga alá – gyakorlatilag megerősítette a kínai Late Post értesüléseit az akkugyártás kapcsán.

A Teslánál elkészült az első, a sorozatgyártáshoz fejlesztett gépsorokon gyártott új, teljesen szárazelektródás 4680-as cellákkal szerelt akkupakk, amelyben már a katódot is így készítették. Ezt egy tesztautóba, egy Cybertruckba építették be további, valós körülmények közötti tesztelésekhez.

A vállalat 2024 negyedik negyedévében kezdi meg a szárazelektródás katóddal készített 4680-asok sorozatgyártását, amelynek segítségével jelentősen be tudnak majd menni jelenlegi akkubeszállítóik árai alá a gyártási költségekkel.

A szakember azt is elmondta, hogy az első negyedévhez képest 51 százalékkal növelték a cellagyártást Texasban a Q2-ben, és jelentősen sikerült csökkenteniük a cellák gyártási költségeit is. Most már heti 1400 Cybertruck készül ezekkel az aksikkal.

FSD

Az önvezető program kapcsán már említettünk pár érdekességet az adatközpont, a robotaxi és Optimus kapcsán is, de essen pár szó magáról a szoftverről is.

A vállalat a napokban kezdte meg a 12.5-ös változat szélesebb körű disztribúcióját, első körben az új, HW4 rendszerrel szerelt Model Y-okra. A mérnökök azonban a korábbi kocsikról sem feledkeztek el. Az új változat a korábbinál ötször több paraméterrel dolgozik, ami jelentős ugrás az adatmennyiségben, ezért némi optimalizációra szorul a régebbi hardveren, de már készül a HW3-as verzió is.

Musk szerint a 12.5 jelentős ugrás a fejlettségi szintben, és további alverziói hoznak még nagy változásokat. Valószínűleg a 12.5.3-as lesz az a változat, amit tömegesen telepítenek majd a tulajdonosok autóira, és ebben már teljesen lecserélték a korábbi Autopilotból megmaradt autópályás kódsorokat.

A Tesla vezetője azt is megosztotta, hogy mind Európában, mind Kínában megkérték az engedélyeket az FSD program bevezetésére és reményeik szerint ez még idén meg is történhet.

A cég szakemberei ismét hangsúlyozták, hogy közkeletű tévedés miszerint hatalmas munka a regionális különbségek betanítása, de ez egyáltalán nem igaz. Mint elmondták, egy emberhez hasonlóan, ha bárhol letennének a Földön egy FSD-s Teslát, az alapvetően el tudná vezetni az autót. Egyetlen Észak-Amerikai specifikus kódsor sincs a programban. A helyi KRESZ sajátosságok betanulása sokkal gyorsabb és könnyebb feladat, mint azt sokan gondolják.

Magasabb nyereségre számított a tőzsde a Teslánál

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.