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
auto
2024. 09. 16. hétfő

Az Európai Unió a Connecting Europe Facility (CEF) programjának Alternative Fuel Infrastructure Facility (AFIF) alprogramján keresztül nagyon jelentős összegeket fordít tagországaiban, így Magyarországon is az alternatív üzemanyagokkal közlekedő járművek infrastruktúrájának a fejlesztésére. A 2022-ben indult programban eddig öt körben adhattak be pályázatot a cégek, és ahogy arról már többször is beszámoltunk, Magyarországon (is) tevékenykedő hazai illetve nemzetközi vállalkozások is nyertek támogatást az elektromosautó-töltő telepítési projektjeikre. Korábban ugyanennek a szervezetnek a támogatásából készült el a MOL Next-E projektje, de több más hálózat is a régióban.

Ebben a cikkben azt szedtük össze, hogy kik pályáztak, ők hova terveznek telepíteni, és hogy várhatóan mikorra készülnek el a telepítésekkel.

Milyen töltőket telepítenek?

Az érintett cégek, illetve a kormány által közzétett információk kecsegtetőek, és egy nagyon jó infrastruktúrát vetítenek előre. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor országos szinten több száz legalább 150 kW-os töltőoszlop megjelenésére számíthatunk. A 150 kW-os minimális teljesítmény a támogatás egyik feltétele volt, mint ahogy az is, hogy minden helyszínen legalább 600 kVA-es (~600 kW) dedikált hálózati csatlakozást hozzanak létre az új töltőállomás számára. A korábbi támogatási programokhoz képest szigorodott a TEN-T útvonalaktól számított maximális távolság: a töltőket befogadó parkolók bejárata nem lehet 3 km-nél messzebb (autóval, tehát nem légvonalban) az autópálya lehajtónak attól a pontjától, ahol már szabályosan nem lehet elhagyni a lehajtó sávot. Ráadásul csak olyan lehajtók jöhetnek számításba, ahol ugyanúgy vissza is lehet hajtani a pályára.

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

Hova kerülnek a töltők?

A program az európai fő közlekedési hálózat (TEN-T) főbb útvonalaira lett meghirdetve, így az autópályákon túl több főút mellé is kerülhetnek töltők EU-s támogatásból. Amelyik útszakaszra a már támogatott projektekben kiépül a megfelelő infrastruktúra, oda a következő körökben már nem lehet pályázni. Az első és a második körben az M0 és az M7 egy-egy rövid szakaszát (kb. Szigetszentmiklóstól Kajászóig, a két Ionity állomás közötti útszakasz) illetve az M1 országhatártól a hegyeshalmi MOL kútig tartó szakaszát (az ottani 150 kW-os MOL töltő miatt) leszámítva az összes útra lehetett pályázni.

Zöld a kizárt, élénk piros a támogatott szakaszokat jelöli

A harmadik és negyedik körben kizárták az M0 nyugati szakaszát és az M0-tól az M1-et a Sasfészek pihenőig (a MOL ottani 150 kW-os töltője miatt), de továbbra is szabad préda volt az egész ország.

3. és 4. kör – a zöld a kizárt, élénk piros a támogatott szakaszokat jelöli

Az 5. körben az M0 és a teljes budapesti kört bezáró főutak a fővárostól északra és északnyugatra, a Bábolnától (Ionity töltő) az osztrák határig terjedő szakasz (a megnyitott Tesla töltő miatt) illetve az M7 Balatonkeresztúrtól a szlovén határig tartó szakasza (az Ionity és a megnyitott Tesla Superchargerek miatt) ki lett zárva a pályázható szakaszok közül. Furcsa, hogy csak olyan szakaszokat zártak ki, ahol már most működik töltő, miközben az első körben is rengeteg helyen készülnek el töltőállomások.

5. kör – a zöld a kizárt, élénk piros a támogatott szakaszokat jelöli

Amelyik cég viszont most szeptemberben záródó pályázati időszakban tervez támogatást kérni, annak igencsak beszűkültek a lehetőségei (bár az M7 Balatonkeresztúrtól délnyugatra lévő szakasza Nagykanizsáig újra megnyílt), hiszen az előző körökben megítélt támogatásokból a legforgalmasabb utak legtöbbjére az előző körökben már adtak támogatást.

6. (II/1.) kör – a zöld a kizárt, élénk piros a támogatott szakaszokat jelöli

Első pályázati kör

A 2022 áprilisában megnevezett első körös nyerteseknek közel 3 évük volt, hogy megvalósítsák a pályázatban vállalt projekteket. A határidő minden szereplőnél egy megállapodás aláírásával indult, és mivel ez mindegyik cég esetében máskor történt, a határidők sem egységesek. De ezek a töltők 2025 január végéig el kell készüljenek ahhoz, hogy a CEF/AFIF kalapból megkapják a támogatást. Néhány cég jelezte, hogy rajtuk kívülálló okok miatt (késik az elektromos hálózati bekötés) megpróbálnak némelyik helyszínre haladékot kérni, de az EU ezen intézménye állítólag nagyon szigorúan veszi a határidőket. Könnyen előállhat olyan helyzet, hogy EU-s támogatások vesznek el, illetve töltők nem épülnek meg a lassú hazai ügyintézés miatt.

E.ON

Az E.ON a MOL-lal közösen pályázott a Connect-E kohéziós projekttel, de a megvalósítást önállóan végzik. Az E.ON önállóan 20 helyszínen vállalta összesen 80 db 150 kW teljesítményű töltő telepítését. A 80 töltő egyenlően osztozik meg a helyszínek között, így mindenhova 4-4 csatlakozó kerül és természetesen mindenhol kiépítik a 600 kVA-es hálózati csatlakozást is. A gyakorlatban ez két töltőberendezést jelent, amelyek külön-külön 300 kW-osak és külön-külön egyszerre két autót is ki tudnak szolgálni. Ha viszont csak egy autó tölt, akkor akár a 300 kW teljesítmény leadására is képesek. A közös projekt összesen 7 országot fed le és 28,26 millió euró támogatást kapott, amiből a MOL és az E.ON közösen 1.974.456.000 forintot kap meg. Ehhez a tervek szerint a két cég együtt 2.025.805.000 forintot kell hozzátegyen saját erőből.

300 kilowattos töltőket adott át az E.ON és az Aldi Székesfehérváron

Az E.ON elsődlegesen az érintett utak közelében lévő Aldi üzletek parkolóiba telepít, de van néhány egyéb, benzinkutas helyszínük is. A telepítésekkel az E.ON áll a legjobban, négy helyszínen már hónapok óta működnek a töltők, de az alábbi listában Bajától Zalaegerszegig már csak a bekapcsolási folyamat van hátra. Az encsi töltőig bezárólag idén minden helyszínnel szeretnének elkészülni, de az utolsó öt állomás bekapcsolása 2025 elejére marad. A terveket igyekeznek tartani, de elképzelhető, hogy ezeknél a helyszíneknél fél év haladékot kell kérjenek, ha az elektromos csatlakozás nem készül el időben.

Még idén elkészül három E.ON-Aldi ultragyors töltőállomás

  • Fót Aldi (már megvalósult)
  • Érd Aldi (Sulák utca 2.) (már megvalósult)
  • Törökbálint Aldi (már megvalósult)
  • Székesfehérvár Aldi (Szent Flórián krt.) (már megvalósult)
  • Baja Aldi
  • Győr Aldi (Malomszéki út 11.)
  • Siófok Aldi
  • Szombathely Aldi
  • Zalaegerszeg Aldi
  • Cegléd Aldi
  • Veszprém Aldi (Északkeleti útgyűrű 6.)
  • Veszprém Aldi, Dornyai Béla u. 5.)
  • Székesfehérvár Aldi (Holland fasor 1.)
  • Debrecen Aldi (Ozmán u. 1.)
  • Encs MOL
  • Kecskemét Aldi (Izsáki út 69.)
  • Budaörs Aldi (Kandó Kálmán u. 2.)
  • Nagykanizsa Mobil Petrol
  • Budakeszi Aldi
  • Püspökladány MOL

A befejezési határidő 2025. január 19.

MOL

Hiába partner az E.ON és a MOL a Connect-E kohéziós projektben, óriási a kontraszt a két cég tevékenységében és kommunikációjában egyaránt. Az E.ON nem csak halad a telepítésekkel, de minden kérdésünkre első nekifutásra kimerítő választ kaptunk.
Ugyanez a MOL-ról nem mondható el, legalábbis ha a nekünk kiadott információkra támaszkodunk.

(fotó: MOL Plugee)

A MOL és az E.ON Magyarország mellett Romániában, Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában és Horvátországban vállalta töltőállomások kiépítését a fentebb már említett 28,26 millió euróért. Magyarországon a MOL 20 helyszínen 56 db 150 kW-os, személyautók és kishaszonjárművek (light duty vehicles) kiszolgálására szolgáló töltő, illetve két helyszínen egy-egy 350 kW-os, teherautóknak és buszoknak szánt töltő telepítését vállalta.

Szintet ugrik a MOL Plugee, jöhetnek a töltőhubok – interjú Tóth-Fekete Róberttel

A MOL Plugee-től mindössze annyit tudtunk meg, hogy 6 autópálya pihenőben dolgoznak CEF-es töltőállomások telepítésén, és mindegyik helyszínre 2 db 150 kW-os töltő kerül:

  • M1 Arrabona Észak pihenő (Győrújbarát)
  • M3 Rekettyés pihenő I. észak (Kál)
  • M3 Rekettyés pihenő II. észak (Kál)
  • M3 Kerekharaszt I. dél (Hatvan)
  • M5 Kecskeméti-pihenő észak
  • M6 Érd, Ercsi út

Minden helyszínre 150 (vagy 160?) kW-os Siemens Sicharge D töltők kerülnek, amik később felfejleszthetők 320 kW teljesítményre.

A MOL tehát helyszínenként négy töltő helyett csak kettőben gondolkodik, és a tervezett 20 helyett egyelőre csak hat magyarországi helyszínen dolgozik. Ez azért szomorú, mert a MOL különösen jó helyszínekkel rendelkezik az autópályák és főutak mentén. Jelentősen egyszerűsítené az elektromos autók használatát, ha minden MOL-os pihenőben lenne egy-egy négyállásos töltőállomás. Szomorú ez annak fényében is, hogy a MOL az elmúlt években rengeteg pénzt keresett a hagyományos üzemanyagok forgalmazásán, bőven lett volna miből ezt a projektet fizetni.

A befejezési határidő 2025. január 18.

MVM Mobiliti

Az E.ON-hoz hasonlóan jól áll a telepítésekkel a Mobiliti is. Ők összesen 10 helyszínen vállalták 40 darab 150 kW-os töltő kialakítását. Minden helyszínre négy töltő kerül, amit a gyakorlatban az E.ON-hoz hasonlóan helyszínenként két darab 300 kW-os töltőoszloppal oldanak meg. Az eddigi telepítéseknél mindkét cég az Alpitronic 300 kW-os töltőoszlopát használta. A támogatás összege 1,5 millió euró, amit árambekötésenként és csatlakozónként fixen kapnak. Ez az összes költség 40-50%-át fogja tudni fedezni, a többit a Mobiliti saját forrásból teszi a projektbe. A projektet 2025. január 31-ig kell lezárni, és az eddigiek alapján a Mobiliti úgy számol, hogy fogják tudni tartani a határidőket.

600 kilowattnyi töltőt adott át a Mobiliti Törökbálinton

A helyszínek kapcsán nincs meglepetés (és a Mobiliti már korábban megosztotta ezt az információt a közösséggel), a 10 töltőállomást Auchan áruházak parkolóiban építik ki. Minden helyszínre az elvárt 600 kVA-es teljesítményt építik ki. Az E.ON-hoz hasonlóan a Mobiliti kommunikációja is példaértékű.

  • Székesfehérvár Auchan (Holland fasor 2.) (már megvalósult)
  • Miskolc Auchan (József Attila utca 87.) (már megvalósult)
  • Dunakeszi Auchan (Nádas u. 6.)
  • Maglód Auchan (Eszterházy János u. 1.)
  • Budakalász Auchan (Omszk park 1.)
  • Fót Auchan (Fehérkő u. 1.)
  • Szolnok Auchan (Felső Szandai rét 1.)
  • Törökbálint Auchan (Torbágy u. 1.)
  • Kecskemét Auchan (Dunaföldvári út 2.)
  • Csömör Auchan (Határ út 6.)

A befejezési határidő 2025. január 31.

Shell

A Shell önállóan pályázott és még látszólag nem áll túl jól (egyelőre még csak egy debreceni állomásuk nyílt meg ennek a projektnek a részeként), de ez csak a felszín. Ha körülnézünk a Shell benzinkutakon, akkor rengeteg helyen látni előkészítések nyomait. Sok helyen már a töltőoszlopok is állnak, illetve sok olyan helyszínen is működnek már nagy teljesítményű töltők, amik nem képezik ennek a projektnek a részét. A Shell 19 helyszínre vállalta töltők telepítését, de ebből csak 11 állomáson építik ki első körben a 4 darab töltőoszlopot. 8 helyszín esetén csak 2 db 150 kW-os oszlop kerül telepítésre, amit később a kihasználtság függvényében fognak tudni bővíteni még két oszloppal, ami arra enged következtetni, hogy a helyszínekre a 600 kVA-es betáp elkészül.

A 2022 januárjában indult projekt 1,2 millió euró támogatást kapott a CEF-től, és a többihez hasonlóan 2025 januárjában kell lezárni. A dolgok jelenlegi állása szerint a „helyszínek nagy többsége a tervezett időben megnyitható” lesz.

A helyszínek pontos listáját nem adta könnyen a kizárólag PR ügynökségen keresztül kommunikáló Shell, de nagy nehezen csak sikerült összeraknunk. A program keretében létrehozandó összes töltőállomás Shell benzinkutakra kerül.

  • Debrecen, Böszörményi út 1. (már megvalósult)
  • M3 Szilas pihenő – bevezető szakasz (csak 2 db 150 kW-os töltő)
  • M3 Szilas pihenő – kivezető szakasz
  • Nagykanizsa, Balatoni utca (csak 2 db 150 kW-os töltő)
  • Baja, Dózsa György út 126-130. (csak 2 db 150 kW-os töltő)
  • Gödöllő, Dózsa György út 108. (csak 2 db 150 kW-os töltő)
  • Kaposvár, Berzsenyi u. 29. (csak 2 db 150 kW-os töltő)
  • Cegléd, Malomtó szél 26. (csak 2 db 150 kW-os töltő)
  • Veszprém, Almádi út 7/1 (csak 2 db 150 kW-os töltő)
  • M2/A1 Göd közelében
  • M2/B Göd közelében
  • Zalaegerszeg, Balatoni út 8/A
  • Budapest, Ócsai út
  • Szekszárd, Palánki út 2.
  • Tatabánya, Felsőgallai út 100.
  • Miskolc, 3. sz. főút Felsőzsolca körforgalom (csak 2 db 150 kW-os töltő)
  • Szeged, Algyői út 67.
  • M7 déli pihenő
  • Törökbálint, Tópark u. 1.

A befejezési határidő 2025. január 31.

Budapest Airport

A Budapest Airport Net Zero Airport néven beadott projektje minden szempontból kilóg a sorból. Az EU ebben az esetben nem elsősorban a közúti közlekedés, hanem a légi közlekedés földi kiszolgálásának zöldítését támogatja. Így az 1,594 millió eurós támogatási összegből (ami a tervezett költségvetés 50%-a) a reptéren mozgó járművek töltésének kialakítását végzik. Az üzemeltető célja a nettó zéró szén-dioxid kibocsátás elérése 2030-ig minden európai légikikötőjében. A projekt 2022 szeptember 1-jén indult és 3 éven belül, tehát 2025. augusztus 31-ig kell lezárni. A jelenlegi állás szerint ezt a határidőt tudják is tartani.

„A projekt során 90 kVA-es 400 Hz-es berendezések telepítése történik, melyek légi járművek töltésére alkalmasak. A földi kiszolgáló járművek részére 22 kVA-es gyors, illetve 50 kVA-es villámtöltőket telepítettek, illetve telepítenek. A három ütemben megvalósuló fejlesztés keretében 83 töltőállomást és 102 új e-töltőpontot telepítenek a repülőtér területén belül. A telepített töltőket földi kiszolgálók, a repülőtéri kiszolgáló járművek és a partnerek repülőtéri járművei is használhatják, azaz az előnyöket nemcsak a Budapest Airport, hanem a repülőtéri közösség is élvezheti. A projekt keretében kiépített infrastruktúra a repülőgépkiszolgálási folyamat számos pontját támogatja majd: a fedélzeti étkeztetést biztosító teherautók, vízszállító és mosdókezelő járművek, poggyászkezelő autók és egyéb légi rakománykezelő járművek, az előtéri utasszállító buszok, peronlépcsők és vontatójárművek töltését is biztosítani tudja.”

A kerítésen belül megvalósuló töltőinfrastruktúra lehetővé teszi, hogy a repülőtéren szolgáltató cégek a járműparkjukat folyamatosan és ütemezetten cserélhessék elektromosra. A projekten kívül a kettes terminál nyilvános parkolóiban a nagyközönség számára is elérhető az elektromosautó-töltés, amit a BUD eCharger applikációval lehet igénybe venni.

A fejlesztések eredményei már ma is láthatóak, hiszen egyes járatokat már teljesen elektromos járművek szolgálnak ki a szennyvíz elszállítástól a friss víz utánpótláson és a csomagrakodáson keresztül a lépcsők mozgatásáig. Még a repülőgépeket álló helyzetben árammal ellátó generátorokat is mobil akkumulátorokra tudták cserélni. A Wizz Air egyik járatának elektromos járművekkel való kiszolgálását az alábbi cikkben mutattuk be.

Nem kell már gázolaj a repülőgépek kiszolgálásához Budapesten

Második kör

Ebben a körben Magyarországot az Ionity képviselte volna egy gigantikus, 10 országot és számos nagy szolgáltatót összefogó konzorciumon belül, de a magyarországi jóváhagyások késése miatt a projekt magyar részét törölni kellett. Az Expand-E néven jegyzett projektet a szlovák GreenWay vezeti.

Hét új Ionity töltőállomás épülhet Magyarországon

Magyarországon 1,47 millió euró támogatással 7 helyszínen összesen 42 darab 350 kW-os töltő épült volna könnyű tehergépjárművek számára.

Harmadik kör

A harmadik, 2023. március 15-én kihirdetett körben ismét több magyarországi projektet találunk, ami legalább akkora lökést fog adni a hazai töltőinfrastruktúrának, mint az első.

Ionity

Az előző körből kimaradt Ionity projekt végül megkapta a szükséges aláírásokat, így hozzájuthat a 7 darab állomás telepítését támogató összeghez. A cél továbbra is helyszínenként 6 db 350 kW-os töltő telepítése. Az 1,47 millió euró nagyjából a beruházási összeg 20%-át fogja fedezni. A projekt 2022. november 10-én indult és 2025. november 10-ig kell lezárni. Az Ionity jelenleg úgy látja, hogy szükség lenne a határidő kitolására, de a kiíró szervezet egyelőre nem adott haladékot a befejezésre.

Az Ionity nyilatkozata nem teljesen világos, mert úgy fogalmaznak, hogy olyan 4 állásos állomások készülnek majd, mint a sormási, de azt korábbról tudjuk, hogy az egy további 300 kW-os oszloppal fog kiegészülni, ami két autó kiszolgálására is képes lesz. De hogy a többi állomást hogy építik meg, az még rejtély.

Mindenesetre hétből az első állomás a sormási, amit Gelejnél az északi és a déli pihenőben is követ majd egy-egy állomás. Hogy egyelőre oda is csak 4 oszlopot építenek-e ki, vagy jön a hat, az majd még elválik.

Kelet felé terjeszkedik az Ionity

A maradék négy helyszínt az Ionity egyelőre nem nevezte meg, de pletyka szinten forog még Székesfehérvár és Kecskemét is. Előbbi az M7-esen a kajászói állomást tehermentesíthetné, utóbbi pedig hatékonyan terjesztené ki a hálózatot az M5-ösön Szerbia és Románia déli része felé.

Befejezési határidő: 2025. november 10.

OMV

Az osztrák olajipai óriás projektjét a román leányvállalatuk az OMV Petrom vezeti és három országban 98 helyszínen összesen 408 töltőpontot terveznek létrehozni. Magyarországon 2,45 millió euróból (amiből 1,05 millió euró a támogatás) 7 helyszínen 28 darab legalább 150 kW-os töltőpontot telepítenek. A projekt 2022. november 10-én indult és 2025. november 9-ig kell lezárják. Szlovákiában 11 helyszínen 52 darab 150 kW-os töltőpont épül, míg Romániában 80 helyszínen 328 ilyen töltőpont kialakítása kapott támogatást. Az OMV az összes cég közül a legtranszparensebb a témában, szinte az összes adat elérhető a weboldalukon.

  • Bag, Dózsa György u 2. (az M3-as autópálya mellett)
  • Kecskemét, Dunaföldvári út 4. (az M5 autópálya mellett)
  • Inárcsi pihenőhely (M5 autópálya jobb oldalán)
  • Kaposvár Füredi út 5374/22 hrsz (67-es főút mellett)
  • Hegyfalu (84-es és 86-os főutak kereszteződése)
  • Körmend, Rákóczi út 307/1 hrsz (8-as főút)
  • Siófok, Vak Bottyán u. 1. (M7 autópálya mellett)

Mutatjuk melyik OMV benzinkutakra kerülnek ultra töltők

A Shellhez hasonlóan az OMV is telepít töltőket saját finanszírozásban. Ezek egy része már működik, más részük most van kialakítás alatt. Az OMV a hálózati kapacitásbeli korlátokat egyes helyszíneken akkumulátoros energiatárolóval egybeépített töltőkkel oldja fel.

2000 töltőpontot ígér az OMV 2030-ig

Befejezési határidő: 2025. november 10.

RAL Elektro

Bár a hivatalos CEF dokumentumok között nem szerepel, egy kormányrendelet szerint 1,981 milliárd forint támogatást kaphat a RAL Elektro az M1 autópálya Tatabánya Óváros lehajtója közelében lévő 17 állásos, egyenként 350 kW teljesítményű töltőkkel felszerelt kamiontöltő állomása. A 3,757 milliárd forintos költségvetésbe beleférne egy kamionok számára kialakított (feltehetően 350 baros) hidrogén töltőállomás is. A RAL Elektro nem kívánt nyilatkozni az ügyben, egyelőre úgy tűnik, hogy ez a projekt nem fog megvalósulni.

MVM Mobiliti Ultra II

Ez a projekt szintén csak a kormányrendeletben jelent meg a harmadik körös támogatottak között, de ez ebben az esetben szerencsére nem jelenti a terv ellehetetlenülését. Mindössze arról van csak szó, hogy a CEF egy későbbi körben támogatta. (Hogy mi áll a csúszás hátterében, azt nem tudjuk.)

Negyedik kör

A 2023. szeptember 23-án kihirdetett negyedik körben közvetlen magyar pályázó nem volt, de akadt egy cég, amely Magyarországot is megjelölte a projekt által érintett országok között.

Tesla Poland

A Tesla Poland 14,94 millió euró támogatással 6 országban 74 helyszínen 740 darab 250 kW-os töltőpontot tervez megvalósítani. Ezek nem mindegyike lesz teljesen új, részben a már meglévő kisebb teljesítményű oszlopokat cserélik belőle most már feltehetőleg V4-esre. A projekt Csehországban, Lengyelországban, Horvátországban, Szlovéniában, Görögországban és Magyarországon valósul meg, de hogy milyen országonkénti eloszlásban és milyen helyszíneken, azt nem lehet tudni. Az biztos, hogy a Tesla szakemberei aktívan keresik az új helyszíneket hazánkban.

Mi a közös a Tesla, Ionity és Teapont hármasban?

Kérdéseinket megküldtük a Tesla európai PR csapatának, de többszöri megkeresésünk ellenére sem jött semmilyen válasz tőlük.

Ötödik kör

A 2024. március 27-én közzétett adatok alapján az ötödik kör ismét nagyon ígéretesnek tűnik. Három cég is tervez magyarországi fejlesztéseket, de ezekről a projektekről egyelőre még nagyon kevés információ áll rendelkezésre.

Emobility Solutions (Cross-E)

A Nyugat-Európában nagy és ismert szereplő, az Allego BV alkotott konzorciumot sok kisebb, helyi szolgáltatóval, amin keresztül öt országban (Magyarország, Horvátország, Lengyelország, Szlovákia és Szlovénia) telepítenek töltőállomásokat. A gigantikus, 29,97 millió euró támogatású projektben 199 helyszínen személyautóknak 706 darab 150 kW-os, teherautóknak pedig 47 darab 350 kW-os töltőt terveznek telepíteni. A Cross-E Cohesion néven futó projekt a szintén támogatást nyert Cross-E General projekthez csatlakozik, ami 4,48 millió euró támogatásból 40 belga, holland és olasz helyszínen készül 132 darab 150 kW-os és 26 darab 350 kW-os töltőt telepíteni.

Magyarországon az E-mobility Solutions a partner, amely céget a legtöbb villanyautós a Stop Shopoknál telepített töltők kapcsán ismerhet (időközben ezek üzemeltetését átvette a Parkl). Hogy a 753 töltőből mennyi jut Magyarországra, azokat hány helyszínen fogják telepíteni, azt egyelőre még nem árulták el. A támogatás megszerzését bejelentő közleményből annyi azért kiderül, hogy a magyarországi telepítéseknél napenergia és akkumulátoros energiatárolás segítségével minimalizálni szeretnék a hálózattól való függést.

Befejezési határidő: 2026. október vége

MVM Mobiliti Ultra II

A Mobiliti második projektje az ötödik körben végül megkapta a támogatást. A 7-8 millió euró várható költségvetésű projektbe 3 millió eurót ad a CEF. A munka 2023. november 7-én indult, és a töltőállomásoknak 2026. november 6-ig kell elkészülniük. A korábbi támogatás duplájáért 20 helyszínre (a korábbi duplája) vállalták összesen 80 darab 150 kW-os töltő telepítését. A CEF elvárásainak megfelelően minden helyszínre kiépítik a 600 kVA-es hálózati csatlakozást, így a 150 kW-os töltők teljesítménykorlátozás nélkül használhatók lesznek.

Bár nagyon korai fázisban van még a projekt, a Mobiliti egyelőre nem látja okát, hogy ne tudnák befejezni időben a telepítéseket. Viszont mivel a pontos helyszínek kiválasztása még folyamatban van, azok konkrét helyeit egyelőre nem árulták el. Áprilisban, amikor a támogatás bejelentésre került, azt a tippet kaptuk, hogy ezek a töltők (vagy egy részük) valószínűleg autópálya pihenőkbe kerülnek majd, így sokkal kisebb kitérővel elérhetőek lesznek, mint a Mobiliti első körben telepített töltői.

80 további 150 kW-os töltővel bővül a Mobiliti hálózata

Befejezési határidő: 2026. november 6.

Tesla Motors Netherlands

A Tesla ezzel a projekttel kapcsolatban sem válaszolt a kérdéseinkre. Többször jeleztük több irányból, hogy szeretnénk megírni a cikkben, hogy mi a helyzet ezekkel a projektekkel, de a Tesla egyik megkeresésre sem reagált.

Az ötödik körben a Tesla holland leányvállalata nyert 9,6 millió eurót 50 helyszínen 498 darab legalább 250 kW-os töltőoszlop telepítésére vagy korábbi oszlopok cseréjére. Ez a bővítési program 11 országot érint majd: Magyarország mellett a listán van még Portugália, Spanyolország, Dánia, Észtország, Lettország, Litvánia, Csehország, Szlovákia, Bulgária és Görögország. A határidő valószínűleg a Tesla számára is 2026 novemberében jár le, de hogy Magyarországon hány új helyszínt akarnak építeni és hány már meglévő állomást bővítenének, azt sajnos nem tudtuk meg. A Tesla Supercharger szavazáson Magyarország 10 helyszínt is nyert, de egyre inkább úgy tűnik, hogy azok a helyszínek inkább csak iránymutatásként szolgálnak majd, mintsem komoly vállalásként. A jó hír persze az, hogy még az ötödik körben is sok olyan útszakasz maradt a TEN-T hálózat magyarországi részén, ahol bőven elkélne töltő, illetve ahol nyertünk is helyszíneket a szavazáson.

Befejezési határidő feltehetőleg 2026 novembere

Felvillanyozó jövő?

Nem kell tehát már sokáig várni, hogy elkészüljön az országot 150 kW-os töltőkkel lefedő új hálózat. A következő hónapokban nagyjából 50 helyen várható új állomás megnyitása, majd az azt követő másfél évben csak az EU-s finanszírozású programok eredményeként újabb 50-60 helyszín megnyitására számíthatunk.

Miközben örülünk a sok új, tényleg jól használható töltőállomásnak, észre kell vennünk, hogy a TEN-T útvonalaktól távol eső területek még a korábbiaknál is jobban lemaradnak. A Balaton északi partja és Sopron talán a forgalom és a fizetőképes kereslet miatt érdekes lehet üzleti alapon is a szolgáltatók egy része számára, de Békéscsaba vagy még inkább Salgótarján környéke ezúttal is kimaradhat a fejlődésből. A helyzeten talán segíthet az a hitelprogram, aminek a társadalmi vitája még július elején zajlott. A vissza nem térítendő támogatást is nyújtó programról azonban július óta nem hallottunk.

Több mint 100 új magyar elektromos töltőpont kaphat EU-s támogatást

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.