Országszerte több mint száz, fővároson kívüli helyszínen létesülhet új nyilvános e-töltőállomás egy tervezetten augusztusban megnyíló, 28 milliárd forintos támogatási lehetőség jóvoltából. A társadalmi egyeztetésre induló program a napelemmel és energiatárolóval felszerelt modern töltőpontok telepítését is ösztönzi – írja az Energiaügyi Minisztérium sajtóközleménye. A legjobb hír viszont, hogy a töltők nagyrészt a jelenleg legcudarabbul ellátott régiókba kerülhetnek. Most tessék szólni Jó látni, hogy egyre gyakrabban kerülnek érdemi társadalmi egyeztetésre az elektromos átálláshoz kapcsolódó fejlesztések – és itt az érdemi alatt azt értjük, hogy bár az egyeztetés maga valószínűleg EU-s előírás, azért a múltban tudtak finomodni a kormányzati elképzelések a visszajelzések alapján. Most is erről van szó, az RRF-REP-10.14.1-24 szám alatt megtalálható tervezethez július 11-ig várják a visszajelzéseket, tehát akinek ötlete, észrevétele van, az iparkodjon jelezni! A nemzeti helyreállítási terv REPowerEU-fejezete terhére biztosított új támogatás augusztusban induló kiírásra olyan vállalkozások jelentkezhetnek majd, amelyek elektromos töltőállomás üzemeltetői engedéllyel rendelkeznek. A pályázóknak legalább egy e-töltőállomás létesítésére kell vállalást tenniük a töltőpontokkal kevésbé ellátott járások egyikében. Vállalkozásonként minimum 100 millió és legfeljebb 6 milliárd forint forrás nyerhető el, alapesetben 15 éves futamidejű, kedvezményes hitelként, amelyet legalább 10 százaléknyi önerővel kell kiegészíteni – folytatódik a minisztérium közleménye. Az új töltőállomások telepítéséhez tehát tapasztalattal rendelkező cégeket várnak, amelyek kamatmentes hitelként, vagy vissza nem térítendő támogatásként kapnak egy szeletet a 28 milliárdos összegből. Vissza nem térítendő támogatás abban az esetben adható, ha a projektben tervezett töltőállomás priorizált járásban létesül, vagy villamosenergia-tárolóval és/vagy megújuló villamosenergia-termelő egységgel lesz felszerelve (ún. Hub-típusú), vagy a hazai TEN-T hálózat mentén helyezkedik el és nehézgépjármű töltésére alkalmas. A támogatásból épített vagy bővített töltőállomások minden töltőpontjának képesnek kell lennie intelligens töltésre. Kötelezően biztosítani kell az elektronikus fizetés lehetőségét. A kölcsönszerződéseket legkésőbb jövő április végéig meg kell kötni, a projektek fizikai befejezésének határideje 2027 ősze – írja a minisztérium. A RRF-REP-10.14.1-24 programban preferált járások. A kiírás részletesen tartalmazza a preferált járások listáját is, de mi maradnánk a térképes változatnál. Jól látszik, hogy míg a korábbi EU-s pénzek főleg a főbb közlekedési útvonalakra fókuszáltak (TEN-T), most leginkább az ezeken kívüli utakról beszélünk. Különösen rosszul ellátott terület az M3 és M5 közötti országrész, így örömmel látjuk, hogy itt több járás is bekerült a preferált listába, de nem bánjuk a délnyugati fejlesztéseket sem. Bár hazánk nyugati felét inkább a pozitív listán szoktuk emlegetni, Sopron környéke, valamint a Szombathely és az országhatár közötti terület sincs rózsás helyzetben, de szerencsére most ezek a járások is be lettek vonva a fejlesztésekbe. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!