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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Arizonában nem lehet jogsit szerezni villanyautóval?

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

Egy érdekes történet kering a Redditen, és egyelőre kérdés, hogy általános gyakorlatról van-e szó, vagy csak egy kötözködő ügyintézőt fogtak ki.

Háromszor mentek reklamálni, de mindig volt új kifogás.

Ezzel nem lehet vizsgázni

A történet előtt muszáj egy kicsit alapoznunk, ugyanis nem biztos, hogy mindenki tudja, hogy az Egyesült Államokban, Kanadában – és a történet második fele alapján Ausztráliában – sem kötelező autós iskolába járni a jogsi megszerzése előtt. Az USA legtöbb államában minden jogosítvánnyal rendelkező, 21 éves életkorát betöltött felnőtt megtaníthat valakit vezetni. Természetesen vizsgázni már hivatalos vizsgabiztos előtt kell, de előbbiből következik, hogy sokan a család saját autójával tanulnak vezetni, illetve ezzel mennek a vizsgára is.

Így tett történetünk főszereplője is, aki édesapja Tesla Model Y-ján tanult vezetni, ezzel is ment a vizsgára, és elsőre minden jól ment. A fiatal hölgy átment a vizsgán, ám valami volt a hivatal számítógépes rendszerével, ezért aznap nem tudták kiállítani a jogosítványát – legalábbis akkor ezt mondták neki. Megkérték jöjjön vissza a következő nap.

Másnap édesanyjával ment vissza a hivatalba, ám ekkor váratlan dolog történt. Kiintették őket a sorból, és azt közölték, nem kaphat jogosítványt a hölgy, mert a vizsgabiztos úgy vélte, a Tesla FSD-t, azaz önvezető rendszert használt.

A hölgy édesanyja ekkor elmagyarázta a hivatal munkatársának, hogy az ő autójukba nincs megvásárolva ez az opció, ha akarták volna sem tudják használni. Azt gondolhatnánk, hogy a félreértés tisztázása után már minden sínen volt, és megkapták a jogosítványt, de nem, újabb kifogással álltak elő.

A vizsgabiztos módosított a történeten, azt mondta, az téveszthette meg, hogy a hölgy nem fékezett elégszer, úgy tűnt az autó magától fékez. Ekkor a regeneratív fékezés működését kellett elmagyarázni a hivatalnoknak, de ez sem hatotta meg, nem járult hozzá a jogosítvány kiállításához.

Az édesapa ezután elment a hivatal illetékes vezetőjéig, de nem változtattak a döntésen. A magyarázat az volt, hogy, ha nem látják, hogy a vizsga közben tudja használni a féket, akkor nem tudnak megbizonyosodni róla, hogy a Teslán kívül más típust is tud-e vezetni.

Egészen odáig ment a vita, hogy az egyik hivatalnok egy ponton azt válaszolta, lehetséges, hogy megtiltják a Teslák használatát a vizsgákon, mert azoknak túl sok biztonsági funkciójuk van.

A történet végül happy enddel végződött, nem kizárt, hogy a Reddit postnak és az azzal járó nyilvánosságnak köszönhetően végül felhívták a családot, és tájékoztatták őket, hogy kiállítják a jogosítványt, de nem kizárt, hogy a jövőben változtatnak a vizsgaszabályzaton.

Nincsenek felkészülve

A történet margójára kívánkozik pár megjegyzés.

Kezdjük mindjárt a végéről: vizsgaszabályzatot utólag, a vizsga elvégzése után nem illik módosítani, így helyes a döntés, hogy ha később változtatnak is, az erre a hölgyre nem vonatkozhat.

Az FSD-s történet valószínűleg tényleg csak félreértés volt, a regeneratív fékezést gondolhatta önvezetésnek a vizsgabiztos, de érthetetlen, hogy, ha szabálytalanságot vélt felfedezni, miért nem állította meg a vizsgát. Meg az is, hogyan nem hallott még egy vizsgabiztos a visszatöltésről.

A regeneratív fék ugyanis nem Tesla specifikus, minden villanyautó, de még a plugin- és nem tölthető hibridek is élnek vele, sőt a mild-hibridek is tudják ezt a trükköt. (Illetve utóbbiak mást sem tudnak). Ráadásul, érzésre és a sofőr szemszögéből ez nagyon hasonló, mint a kéziváltós hagyományos autóknál a motorfék. Az más kérdés, hogy az automatikus váltók hazájában valószínűleg nem használják pont úgy a motorféket, ahogy azt mi tesszük Európában. Én még emlékszem rá, hogy amikor vezetni tanultam, kifejezetten úgy tanították, hogy a piros lámpához közeledve először motorfékkel lassítsak

A különbség talán abban lehet, hogy van-e az autóban egypedálos funkció, azaz képes-e teljesen megállni, ha csak hagyjuk gurulni – de ezt sem csak a Teslák tudják.

Azt is gondolhatnánk, ez csak egy kirívó eset, de a Reddit poszt alatt, illetve több olyan felületen, ahol ez megjelent több hasonló történetet osztottak meg. Egy ausztrál férfi például azt mesélte el, náluk szintén egy Teslával volt gond, a felesége vizsgáját lefújták, mert a típusban nincs manuális kézifék, továbbá túl nagy teljesítményű autónak titulálták és az is elhangzott, hogy túl sok okosfunkciója van.

Tehát az igazi kérdés valószínűleg az, fel vannak-e készülve a hatóságok az elektromos autók megjelenésére az oktatásban és a vizsgáztatásban?

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.