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 Egy érdekes történet kering a Redditen, és egyelőre kérdés, hogy általános gyakorlatról van-e szó, vagy csak egy kötözködő ügyintézőt fogtak ki. Háromszor mentek reklamálni, de mindig volt új kifogás. Ezzel nem lehet vizsgázni A történet előtt muszáj egy kicsit alapoznunk, ugyanis nem biztos, hogy mindenki tudja, hogy az Egyesült Államokban, Kanadában – és a történet második fele alapján Ausztráliában – sem kötelező autós iskolába járni a jogsi megszerzése előtt. Az USA legtöbb államában minden jogosítvánnyal rendelkező, 21 éves életkorát betöltött felnőtt megtaníthat valakit vezetni. Természetesen vizsgázni már hivatalos vizsgabiztos előtt kell, de előbbiből következik, hogy sokan a család saját autójával tanulnak vezetni, illetve ezzel mennek a vizsgára is. Így tett történetünk főszereplője is, aki édesapja Tesla Model Y-ján tanult vezetni, ezzel is ment a vizsgára, és elsőre minden jól ment. A fiatal hölgy átment a vizsgán, ám valami volt a hivatal számítógépes rendszerével, ezért aznap nem tudták kiállítani a jogosítványát – legalábbis akkor ezt mondták neki. Megkérték jöjjön vissza a következő nap. Másnap édesanyjával ment vissza a hivatalba, ám ekkor váratlan dolog történt. Kiintették őket a sorból, és azt közölték, nem kaphat jogosítványt a hölgy, mert a vizsgabiztos úgy vélte, a Tesla FSD-t, azaz önvezető rendszert használt. A hölgy édesanyja ekkor elmagyarázta a hivatal munkatársának, hogy az ő autójukba nincs megvásárolva ez az opció, ha akarták volna sem tudják használni. Azt gondolhatnánk, hogy a félreértés tisztázása után már minden sínen volt, és megkapták a jogosítványt, de nem, újabb kifogással álltak elő. A vizsgabiztos módosított a történeten, azt mondta, az téveszthette meg, hogy a hölgy nem fékezett elégszer, úgy tűnt az autó magától fékez. Ekkor a regeneratív fékezés működését kellett elmagyarázni a hivatalnoknak, de ez sem hatotta meg, nem járult hozzá a jogosítvány kiállításához. Az édesapa ezután elment a hivatal illetékes vezetőjéig, de nem változtattak a döntésen. A magyarázat az volt, hogy, ha nem látják, hogy a vizsga közben tudja használni a féket, akkor nem tudnak megbizonyosodni róla, hogy a Teslán kívül más típust is tud-e vezetni. Egészen odáig ment a vita, hogy az egyik hivatalnok egy ponton azt válaszolta, lehetséges, hogy megtiltják a Teslák használatát a vizsgákon, mert azoknak túl sok biztonsági funkciójuk van. A történet végül happy enddel végződött, nem kizárt, hogy a Reddit postnak és az azzal járó nyilvánosságnak köszönhetően végül felhívták a családot, és tájékoztatták őket, hogy kiállítják a jogosítványt, de nem kizárt, hogy a jövőben változtatnak a vizsgaszabályzaton. Nincsenek felkészülve A történet margójára kívánkozik pár megjegyzés. Kezdjük mindjárt a végéről: vizsgaszabályzatot utólag, a vizsga elvégzése után nem illik módosítani, így helyes a döntés, hogy ha később változtatnak is, az erre a hölgyre nem vonatkozhat. Az FSD-s történet valószínűleg tényleg csak félreértés volt, a regeneratív fékezést gondolhatta önvezetésnek a vizsgabiztos, de érthetetlen, hogy, ha szabálytalanságot vélt felfedezni, miért nem állította meg a vizsgát. Meg az is, hogyan nem hallott még egy vizsgabiztos a visszatöltésről. A regeneratív fék ugyanis nem Tesla specifikus, minden villanyautó, de még a plugin- és nem tölthető hibridek is élnek vele, sőt a mild-hibridek is tudják ezt a trükköt. (Illetve utóbbiak mást sem tudnak). Ráadásul, érzésre és a sofőr szemszögéből ez nagyon hasonló, mint a kéziváltós hagyományos autóknál a motorfék. Az más kérdés, hogy az automatikus váltók hazájában valószínűleg nem használják pont úgy a motorféket, ahogy azt mi tesszük Európában. Én még emlékszem rá, hogy amikor vezetni tanultam, kifejezetten úgy tanították, hogy a piros lámpához közeledve először motorfékkel lassítsak A különbség talán abban lehet, hogy van-e az autóban egypedálos funkció, azaz képes-e teljesen megállni, ha csak hagyjuk gurulni – de ezt sem csak a Teslák tudják. Azt is gondolhatnánk, ez csak egy kirívó eset, de a Reddit poszt alatt, illetve több olyan felületen, ahol ez megjelent több hasonló történetet osztottak meg. Egy ausztrál férfi például azt mesélte el, náluk szintén egy Teslával volt gond, a felesége vizsgáját lefújták, mert a típusban nincs manuális kézifék, továbbá túl nagy teljesítményű autónak titulálták és az is elhangzott, hogy túl sok okosfunkciója van. Tehát az igazi kérdés valószínűleg az, fel vannak-e készülve a hatóságok az elektromos autók megjelenésére az oktatásban és a vizsgáztatásban? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!