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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A Tesla október 10-én tartott bemutatója után nagyon sok komment érkezett írásainkra, illetve ezek közösségi médiában történt megosztásaira, így most összeszedtük a legtöbbször feltett kérdéseket, és megpróbáljuk megválaszolni ezeket.

Mért nem volt szó az olcsó Tesláról?

A rajongók és egyes elemzők közül is sokan azt várták, hogy a bemutatón szó lesz a 25 ezer dollárosnak beharangozott Tesláról, ami a pletykák alapján egyre inkább egy kisméretű Model Y-nak néz ki. Ez azonban teljesen irreális várakozás volt és meglehetősen nagy hibát vétett volna a cég, ha megmutat ebből valamit.

Megfoghatnánk onnan is a témát, hogy a bemutató címe We, robot volt, azaz egyértelmű volt, hogy az önvezetés és Optimus körül forog majd minden.

De ennél nyomósabb érv az Osborne-hatástól való félelem, amellyel a vállalat teljesen tisztában van és Musk már a Q2-es pénzügyi jelentés kapcsán is erre hivatkozva hessegette el a kis-Tesláról érdeklődő kérdezőket.

Osborne-hatás: majd két év múlva veszünk autót

A képlet nagyon egyszerű,

ha a Tesla megmutatja a 10 milliós autóját, sokan kivárnak majd, inkább mégsem rendelnek Y-t, vagy 3-ast, mivel nekik az amúgy is picit túl drága vagy túl nagy autó. Csakhogy a vállalat jelenleg ezekből a modellekből él.

Így valószínű, hogy addig húzzák a bemutatót amíg lehet, a gyártás előtt pár hónappal mutatják csak meg a prototípust, ha csak nem kényszeríti őket valami szivárogtatás lépésre.

Egyelőre azonban még álcázott prototípusokat sem láttunk, úgyhogy túlzottan közeli premiert felesleges várni. Csak az biztos, hogy a Model 3/Y jelenlegi gyártósorain készül majd a kocsi és elvileg jövőre érkezik. Hogy ezzel kapcsolatban van-e fejlemény, változás, arról legfeljebb a ma éjszakai telekonferencián – Q3 pénzügyi jelentés – kaphatunk apró információmorzsát.

Hol van a Juniper?

Szintén sokan várták, hogy előhúzzák az eseményen a kalapból a Junipert, azaz a Model Y egy éve várt frissítését.

Ennek valószínűsége is igen csekély volt és az okok a fentiekkel megegyezőek. A legfrissebb, előzetes részeredmények szerint az Y a harmadik negyedév végén ismét a világ legkeresettebb autója, de legalább a Top 3 egyike volt, így ez a Tesla kenyérkeresője.

Nem fogják veszélyeztetni az év végi eladásokat egy fél évvel a gyártás előtti premierrel.

A Juniperről érkező legfrissebb pletykákat egyébként a minap foglaltuk össze:

Kedden kezdődhet az új Model Y próbagyártása

Miért csak kétszemélyes a Robotaxi?

A válasz erre is egyszerű és hasonló ahhoz, amit a Rimac adott önvezető taxija prototípusának bemutatóján:

a statisztikák szerint a taxis utazások 90 százaléka egy vagy két utassal történik.

A Robotaxiban nincs sofőr, pedál, kormány, így két ülés pont elég a két utasnak. De, hogy akkor mi lesz azokkal, akik hárman-négyen, vagy többen taxiznak?

A Tesla szerint erre már ott van a jelenleg gyártott S3XY kínálat, amely szintén alkalmas lesz robotaxinak, ugyanazt a szoftvert futtatja majd, így akinek ez kell, az ilyen autót rendel, ahogy ma is tudunk mondjuk az Ubernél nagyobb kapacitású kocsit hívni.

Forrás: imgur/MrSalty

A Robotaxi ezeknél vagy egy méterrel rövidebb és sokkal olcsóbban gyártható típus és igazi tömegterméknek szánják.

Miért ennyire áramvonalas a Robotaxi?

Erre a legvalószínűbb magyarázat az, hogy nem csak városi forgalomra tervezik. Bővebben kifejtve, nálunk nagyobb országokban a városrészek vagy belvárosok és elővárosok között is vannak hosszabb autópályás szakaszok, itt pedig számít a légellenállás.

Hogy mennyire szerencsés az alacsonyabb építés egy SUV-hoz képest az persze már teljesen jogos felvetés, hiszen nem mindenki szeret mélyre leülni. Egyelőre azonban a képek alapján a Robotaxi formái csalókák, inkább tűnik crossoveres magasságúnak, mint sportautósnak, de ez majd a hivatalos specifikációk, illetve valós tesztek ismeretében fontos kérdés lesz.

Miből készül?

A premieren elsőre úgy tűnhetett, hogy a Robotaxi a Cybertruckhoz hasonló acélból készül, csak nem hidegen hajtogatják, mivel annál kerekebb, ívesebb formái vannak.

Mostanra viszont olyan információk szivárogtak, hogy ez nem így van, az anyaga konvencionálisabb, amit láttunk, az egy bronzos fényezés volt.

Meglátjuk, melyik verzió igaz.

Tényleg nincs töltőcsatlakozója?

Tényleg.

Az élő közvetítésben egy szerencsétlen kameraváltás miatt kimaradt, de azóta már a Tesla is kirakott egy videót a kocsi indukciós töltéséről, amelynek hatékonyságát 90 százalék felettinek ígérik.

Ez utóbbi azért hihető állítás, mert nem ők az egyetlenek, akiknek ez sikerülhet, már korábban is beszámoltunk olyan fejlesztésekről, amelyek hasonló értékeket produkáltak, azaz alig maradnak el a vezetékes töltés hatékonyságától.

Univerzális és hatékony vezeték nélküli töltést ígér a világ egyik vezető autóipari beszállítója

A Robotaxi vezeték nélküli töltése egyébként az önműködés miatt logikus választás, de ettől még kicsit bátor vállalásnak tűnik a töltőcsatlakozó teljes elhagyása, hiszen így a tulajdonosnak otthonra mindenképp vennie kell egy kiegészítő töltőt, amire a kocsi rááll. A Supercharger csapat is megkapta ezzel a következő évek feladatát, a töltők frissítését a vezeték nélküli megoldással.

Az viszont igaz, hogy nem működhet a teljesen önműködő pénzkeresés, ha hajnali 2-kor ki kell mennem a garázsba kihúzni az autót.

A Tesla vezeték nélküli töltése egyébként a videó alapján 25-30 kW körüli, ami az elemzők által tippelt 30-40 kWh akkukapacitáshoz, és a taxis üzemmódhoz megfelelőnek tűnik.

Minek kellett ezt egyáltalán bemutatni, ha még nem gyártják?

Gyakori felvetés, hogy ez egy teljesen felesleges cirkusz volt, hiszen a gyártást csak 2026 végére ígérik. Az autóiparban azonban gyakori, hogy egy prototípust a gyártás előtt 1-2 évvel bemutatnak, mégsem kifogásolja ezt senki.

Korábban sokszor hallottuk, hogy a Tesla sehol nem tart még ezzel a taxival, hiszen eddig még csak egy tanulmányautót sem mutattak be. Most, hogy bemutatták, azt halljuk, hogy minek kellett ez az egész, ha még nem gyártják.

Miért higgyünk most Musknak?

Az egész esemény kapcsán talán a legrelevánsabb kritika Musk szavahihetősége.

Ezt, illetve ennek hiányát viszont csak magának köszönheti a Tesla vezére.

Bár igaz, hogy az önvezetés nem egy a polcról levehető rendszer, most írják a tankönyveket a fejlesztés közben, így érthető, hogy sokszor ütköztek nem várt falakba, de pontosan ezért nem lett volna szabad Musknak korábban semmi konkrét dátumot ígérnie.

Hogy most hihetünk-e neki a 2025-re Texasba és Kaliforniába vizionált felügyelet nélküli FSD, vagy a Robotaxi 2026 végi gyártása kapcsán? Ez jó kérdés, és teljesen igaza van a szkeptikusoknak.

Az elmúlt hat hónap fejlődését látva azonban nem tartanánk teljesen esélytelennek, hogy egy év múlva ilyenkor már texasi önvezető Teslák videóit nézzük majd YouTube-on.

Mennyire jó valójában a Tesla vezetéstámogató rendszere?

Vagy megint jön egy nem várt bukkanó, fal, és újabb éveket csúsznak.

Mennyire volt fejlett ez az Optimus amit láttunk?

A bemutató során táncoló, pincérkedő és a tömegbe vegyülő robotok sokakban ébresztettek kételyeket, amelyek félig jogosnak bizonyultak.

Mint az eseményen résztvevőknek a cég képviselői elmondták, a Musk mellett kivonuló, valamint a bárpult mögött álló és az ajándékokat osztó robotok önműködőek voltak – később még egy videót is megosztottak arról, hogyan mászkál, tájékozódik, emelget poharakat a robot a fejlesztőközpontban.

Azok az Optimus példányok viszont, amelyek az emberek között járkáltak és beszélgettek, teleoperációval működtek, azaz valaki távolról irányította őket, mert az AI még nem tart itt.

Ez egyébként nem erre az eseményre fejlesztett átverés volt, ezek a teleoperátorok tanítják a mesterséges intelligenciát a fejlesztés során, azaz megmutatnak neki egy folyamatot, amit utána lemásol és adaptál. De azért C3PO-nál még nem tartunk.

Hol a Roadster?

Végül a bónusz kérdés amit párszor szintén láttunk a kommentek között.

A Roadsternek technikailag nem sok köze volt a mostani prezentációhoz, és jobban teszi a cég, ha majd csak akkor mutatja meg, amikor már végre tényleg gyártja is – bármikor is lesz az.

Sokan fizettek érte elég sok foglalót, és 2019 óta várnak, legalább még egy vagy két évet. Nem lenne túl etikus megint kiszúrni a szemüket egy prototípussal.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.