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 A Nissan Leaftől először a Tesla Model 3, majd a Tesla Model Y vette át a megtisztelő, a világ legnagyobb példányszámban gyártott és eladott elektromos autója címet. Nem meglepő, hogy a legnépszerűbb típus idővel a használt piacon is a legnépszerűbb lesz, és ahogy öregszik, egyre olcsóbbá válik, így egyre többen tudják megengedni maguknak a megvásárlását. Természetes az is, hogy felmerül a kérdés, meg szabad-e venni egy idősebb és/vagy sokat futott elektromos autót. Használt autó vásárlási útmutató sorozatunkban készült már cikk a Model 3-ról és a Model Y-ról is, ezúttal azonban még inkább gyakorlati tanácsokat adunk. Pontosabban nem is mi, hanem a Teslás berkekben is ismert Indri Abdolbaha (Jesztl András), aki Teslák vásárlás előtti átvizsgálásával is foglalkozik. Fotó: Indri Abdolbaha Az alábbiakban András osztja meg olvasóinkkal az évek alatt felhalmozott tudásának egy apró részét. Amennyiben használt Teslát vásárolnál, és egy későbbi meglepetés helyett inkább átnézetnéd egy hozzáértővel, Andrást legegyszerűbben Messengerben éred el. Alapszabályok Érdemes elfogadni, hogy a Tesla Model 3 nem prémium autó. Sem a beltere, sem az anyagok és az összeszerelés minősége nem pozicionálja oda, de most már az ára sem. Ellenben egy nagyon jól használható és a jó értelemben véve igénytelen autóról van szó. Ha prémiumot keresel, akkor ne nézelődj a Tesla háza táján, mert csalódni fogsz. A legtöbb Magyarországon hirdetett autó külföldről érkezett. Céges felhasználóik voltak és lízingeltek. A magánszemélyek által hirdetett autók rendszerint drágábbak, mert a gazdáik az elmúlt években már jelentős értékvesztést könyveltek el a vigyázott kis szerelmeik miatt, és ezért némiképp a piac árai fölé árazzák őket. Van amelyiket joggal. A cégek könnyebben viselik a veszteségeket, ezért tartanak ott a Tesla árak, ahol, és persze az sem segít, hogy rengeteg van belőlük a használt piacon. Fotó: Indri Abdolbaha Előfordulnak olyan autók, amelyeket korábbi sérülés miatt letiltottak a Supercharger hálózatról. Akár olyan is megeshet, hogy vásárláskor még működik a Supercharger töltés, csak később tiltja le a Tesla. Ha hamvaiból lett feltámasztva egy autó, és olyan jellegű a sérülés, amit csak ők javíthatnak akkor ez bizony előfordulhat. Persze sérülés és sérülés között van különbség. Az, hogy egy vagy több elem fényezve van, nem azt jelenti, hogy az az autó hulladék. A szerkezeti sérüléseket különböztessük meg a felületi (héj) sérülésektől. Nézzük az összképet és próbáljuk meg kideríteni, hogy a korábbi sérülés érintheti e az autó szerkezeti elemeit. Ha igen, akkor én azt magamnak nem venném meg, de te még megteheted. Használt Tesla Model 3 – vásárlási útmutató Magyar Tesla fiókkal egyelőre mindenki ingyenesen kapja a Prémium Connectivity opciót. Amíg az autó nincs hozzárendelve egy magyar fiókhoz, addig standardot ír ki minden autó, de a hirdetésekben megtévesztő lehet a prémium opció feltüntetése, amennyiben ez csak magyar fiókkal érhető el. Fotó: Indri Abdolbaha A Tesla casco drága. Az üvegek is drágák. Ráadásul ezeken sok üveg van. Ha gondot okoz kifizetni, akkor vagy ne vegyél Teslát. Ha félreteszel a vásárláskor 3-400 ezer forintot, akkor egy üvegkár árát simán el lehet viselni. Ha szerencséd van, eladáskor is meglesz a pénz. Ha nincs, akkor a második üvegkár jobban fog fájni. Ne vegyél erőn felül autót. Ne vegyél azért facelifteset, plusz hitelből, mert az sokkal jobb. A régi se lesz rossz, és a különbség árban ma még szemmel jól látható összeg. Amint elmúlik a 2-3 hét rózsaszín köd, rájössz, hogy ez is csak egy autó, a hitelből vásárolt autó vastag törlesztője viszont ott marad veled évekig. Inkább legyél racionális, költs kevesebbet és menj el a többi pénzből a családdal nyaralni. Az örök emlék lehet. Egy Tesla 10 év múlva annyira lesz modern, mint az első szériás iphone. Meg szabad venni egy ráncfelvarrás előtti, sokat, akár 200 ezer kilométer felett futott Tesla Model 3-at? A rövid válaszom, határozott IGEN. Nem kimondottan nyűgös darabok, sokan használnak ilyet elégedetten. Az internetes közösségekben, Facebook csoportokban persze gyakran posztolnak problémákról, hibákról, de az emberek már csak ilyenek: a hibamentes működésről ritkábban számolunk be, mint a gondokról. Fotó: Indri Abdolbaha A fenti egyszavas választ azért tovább árnyalnám. Egy 2019-2020-as Model 3 SR+ vásárlása előtt érdemes mérlegelni, hogy akár 500 ezer forintos ráfizetéssel egy kategóriával nagyobb akkupakkot kapunk, sőt, még többet is. Mivel külföldön már elkezdtek kifutni a korai példányok, melyek igen kedvező, akár már 7 millió forintos árért megvásárolhatók, sokan az ár miatt mégis az SR+ vásárlásra adják a fejüket. Fotó: Indri Abdolbaha A kompromisszum ebben az esetben a kisebb akku, gyengébb hi-fi, kisebb hatótáv, és a hátsókerék-hajtás. Különösen télen érdemes számolni azzal, hogy a hatótáv jelentősen csökkenhet, bár a hőszivattyút némiképp túlértékeltnek érzem. A Long Range (nagy akkus) modellben nincs LFP akku, sosem volt. Azonban nem csak az LFP akku a jó akku. Lehet tölteni az LR modelleket is 100%-ra, csak arra érdemes figyelni, hogy ne álljon ezen a töltöttségen az autó túl sokáig, illetve napi szinten érdemes lehet kerülni a teletöltést, ha semmi szükség rá. Fotó: Indri Abdolbaha A kisebb akku nem rosszabb! Persze számolni kell azzal, hogy eleve 55 kWh-ról indul a degradáció, intenzív használat mellett az évek és a kilométerek múlásával egyre nehezebben lesz eladható a kis akkus Model 3. A napi szükséges kilométert persze simán tudni fogják, de úgy gondolom, kevésbé lesz népszerű a használt piacon egy 3-400.000 kilométert futott 10 éves Tesla, aminek téli hatótávja 200 km alatt lesz. Fotó: Indri Abdolbaha El kell fogadni, hogy a korai modellekben gyengébb a processzor teljesítménye, nincs benne LED-mátrix fényszóró, és nincs elől dupla üvegezés, de ezek nélkül is bőven élhető az autó. Persze lassabban tervez útvonalat egy kicsivel, és lassabban tölt be a Netflix is. Mire lehet számítani a többet futott Tesla Model 3 vásárlása esetén? Itt is igaz a közhely, hogy állapotot kell venni, nem kilométert. Nincs bajuk azoknak a Tesláknak sem, amelyekben 150 ezernél több kilométer van, ezeket egymilliónál is több futásra tervezték. Viszont ha nincs „gazdájuk” hiába van bennük jó akksi, előfordulnak olyan autók amelyek akár kevés kilométer után is zörögnek, csörögnek, elkopnak itt-ott. Fotó: Indri Abdolbaha Fotó: Indri Abdolbaha Fotó: Indri Abdolbaha Sok futás esetén érdemes számítani kavicsnyomokra a karosszéria elején és a szélvédőn, sőt a küszöbökön és a hátsó sárvédőíveken is jellemző ez. (Nem kell feltétlenül repedt üvegekre gondolni, de apró nyomok biztosan lesznek) Gyakoriak a padkázott felnik. Ez szinte elkerülhetetlen. Fotó: Indri Abdolbaha Fotó: Indri Abdolbaha Fotó: Indri Abdolbaha A kötelező szerviz hiánya és az első tulajdonosok igénytelensége miatt a futóműben szinte biztosan van, vagy hamarosan lesz javítandó alkatrész. Ennek költsége 50 ezer és félmillió forint között bárhol alakulhat. Kopott vagy éppen új, de olcsó, nem márkás gumik, annak függvényében, hogy a kereskedő/eladó beruház-e új gumikba az értékesítés előtt. A fékeket 200.000 km környékén már érdemes átnézetni. Én mérem mindig a fékfolyadékot is átvizsgáláskor, és próbakörön erősen tesztelem a féket is. Ennek ellenére a sokat futott darabokon javaslom a dugattyúkat is szervizben ellenőriztetni, a tárcsák és betétek mellett. Aero felni esetén a tárcsából alig látszik valami. Jótanácsként mondom, hetente-kéthetente mindenki taposson oda a féknek kicsit jobban. Nem árt neki a mozgás. Ha állandó városi használat mellett csak rekuperálva fékezünk, lehet, hogy ugyanúgy cserélni kell majd fékalkatrészeket, mintha elfékezgetnénk azokat. Fotó: Indri Abdolbaha Fotó: Indri Abdolbaha Fotó: Indri Abdolbaha A beltér kopása nem feltétlen jellemző, de a bal oldali B oszlop műanyag burkolata már rendszerint fényes, karcos. A hátsó rész kárpitelemei gyakran az isofixes gyerekülés be és kiszerelésének nyomait viselik, és ha vásott a kölök, akkor miközben a lábával kalimpálva szétkarcolja az első ülés támlájának műanyag burkolatát, a kezében szorongatott matchboxxal szétveri a karfát és az ablak alatti részt is. A kormány némely esetben foszlik, vagy púposodik. Ezeket a kereskedők általában újrabőröztetik, mert rettenetesen elszomorítja a vevőt egy ronda kormány. Fotó: Indri Abdolbaha A fehér belső van akinél alapból deal breaker, de van, aki csak ezzel keres autót. Kétszázezer kilométer környékén már rendszerint a vezetőülés külső combtámasza kicsit narancsos és koszos. Ezek közül csak az egyik javítható. Fehér belső esetén nem ritka, hogy az ülés ajtó felőli oldala kirepedezik és apró foltokban menekül róla a vegán bőr (műbőr), a deréktámasz varrásánál pedig megjelennek a kopási foltok is. Fotó: Indri Abdolbaha A kesztyűtartó gyakran karcos, de újabban belefutok temuról rendelt öntapadós műbőrrel burkolt kesztyűtartókba is. Bizonyára a gyári struktúra nem tetszett, ezért matricázta le a korábbi tulaj, nem azért mert rommá volt karcolva. Belül a csomagtartó perem műanyag elemei és a csomagtérajtó karcos, horzsolt, szinte mindegyik autón. Ehhez még csak 200 ezres futás sem kell. Ezek a műanyag elemek a forgalomba helyezést követő egy éven belül a legtöbb autónál csúnya állapotban vannak. Fotó: Indri Abdolbaha Az akkumulátor BMS-ből kiolvasható SoH érték 85-93% körül bárhol lehet. Az általam látott legnagyobb futású (300.000 km) Model 3 akkumulátora is még 83% körül volt. Egy 200 ezer km feletti Model Y-t is volt szerencsém átvizsgálni, az 85 % nál járt. Azonban ez nem a valódi degradáció, hanem az, amit a BMS lát aktuálisan. Átvizsgáláskor nem fedeztem fel extra degradációt azoknál a Tesláknál amiket sokszor töltöttek DC-n, sőt van, hogy jobb aktuális SoH értéket ír ki az az autó, amelynél az AC-DC arány arra utal, hogy sokat töltötték Superchargeren. Fotó: Indri Abdolbaha Autopilot, EAP-FSD vonalon gyakoriak a tévedések. A vásárlók gyakran FSD-nek hiszik az autóikat, miközben csak a hardver van bennük, a szoftver nincs. Fotó: Indri Abdolbaha Hibaként általában klímahibával, szenzorhibával, kamerahibával, futóműhibákkal, a hűtőlamellák deformálódásával, valamint külső-belső esztétikai problémákkal (horpadás, karc, kavicsnyom, csúnya javítás, ecsetelgetés) szoktam találkozni. Utóbbiak megítélése persze mindenkinél eltérő, de egy későbbi eladás esetén nem biztos, hogy azonos futás mellett a mi összejavítgatott autónkat fogja majd választani a vevő, amikor a piacon elérhető 200 darab teljesen ugyanolyan autó, azonos áron. Érdekességként meg kell jegyeznem, hogy a Model Y esetében egyelőre azt látom, hogy sokkal kevésbé öregszenek, vagy a nagyobb tér, könnyebb be- és kiszállás, illetve az egyszerűbb pakolhatóság miatt. Kevesebb bosszantó külsérelmi nyom látható rajtuk és bennük. Használt Tesla Model Y – vásárlási útmutató Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!