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
auto

A hatótáv itt senkit sem érdekel: az Atlanti-óceán közepén váltanának villanyautóra

elektromos autó
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

Afrika partjaitól mintegy 1900 kilométerre, az Atlanti-óceánon fekvő Szent Ilona szigetén kapcsolták be a világ alighanem legtávolibb nyilvános elektromosautó-töltőjét, miután a helyi kormányzat csökkentené a fosszilis energiahordozóktól való függését, és megújuló energiára, valamint elektromos közlekedésre állna át.

Az Egyesült Királyság tengerentúli területeként működő trópusi sziget vezetése a Subaruval és a norvég töltőgyártóval, az Easee-vel indított pilot projektet az elektromobilitás népszerűsítéséhez. Előbbi a Solterra névre keresztelt tisztán elektromos modelljét vitte a mindössze 122 négyzetkilométer területű vulkáni szigetre, tesztelni az elektromos járművek használatának egyszerűségét és megbízhatóságát, utóbbi pedig Easee Charge töltőberendezését telepítette le a fővárosi múzeumnál, Jamestownban.

A sziget mindössze körülbelül 4000 főt számláló lakossága körében a Subaru népszerű autómárka a zord terepviszonyok miatt, így a Solterra érkezése is felkeltette a helyiek figyelmét.

Elektromos autóból viszont egyelőre csupán négy darab van használatban a szigeten, és azok sem a legújabb technológiát használják – jegyzi meg közleményében a Subaru. Márpedig a hatótáv miatt itt tényleg nem kell aggódni: a sziget hosszában a Solterra teljes WLTP hatótávjának alig 5%-ával átszelhető. Egy helyi villanyautós elmondta, hogy véleménye szerint az elektromos hajtás legnagyobb előnye a megbízhatósága, az évek során csupán a fék- és abroncsproblémákkal kellett szervizhez fordulnia, ami technológiától függetlenül minden autónál jellemző.

A tervek szerint az elektromos áram is egyre tisztábbá válik a következő években. Szent Ilona energiaellátása jelenleg körülbelül 25%-ban nap-, és szélenergiából származik, a nagyobbik részt azonban dízelből fedezik, aminek megvásárlása, szállítása, és tárolása évente átszámítva mintegy 2,4 milliárd forintba kerül. A helyi vezetés emiatt 2028-ra 80%-os részarányt kíván elérni a megújulóknak.

A Subaru elmondása szerint a kísérleti projekt sikeres, már több helyi lakos is jelezte szándékát a Solterra megvásárlására.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.