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 Újabb 39 projekt kapott összesen 422 millió euró támogatást az Európai Unió CINE szervezetétől az európai főbb útvonalak mellé telepítendő alternatív üzemanyag töltőállomások kialakítására a Connecting Europe Facility (CEF) Alternative Fuels Infrastructure (AFIF) 2024-2025-ös programjának első körében. Ebben a körben Magyarország két projekttel érintett. A nagyobbik a kettő közül az EDRI Germany (EDRI – E.ON Drive Infrastructures) 28,8 millió eurós támogatást élvező terve, ami az E.ON töltőinfrastruktúra fejlesztő és üzemeltető cégcsoportjának a kelet-európai fejlesztéseit segíti Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Bulgáriában és persze Magyarországon. Az érintett országokban 708 személyautóknak és könnyű teherautóknak szánt töltőpontot (feltehetőleg 150 kW), illetve 126 nehéz tehergépjárműveknek és buszoknak szánt töltőpontot (feltehetőleg 350 kW) alakítanak ki a törzshálózat illetve a kiterjesztet törzshálózat mentén, illetve városi csomópontokban, lehetőség szerint biztonságos parkolókban. A projekt nyugat-európai párja a Drive-E General, ami Olaszországban, Ausztriában, Németországban, Hollandiában, Dániában, Svédországban és Litvániában biztosítja a töltőhálózat fejlesztését 224 db 150-es és 301 db 350-es töltő telepítésével . Hogy a tervezett töltőkből mennyi jut Magyarországra, az az EU által közzétett dokumentumokból nem derült ki. A másik, MVM Ultra III nevű projekt mögött az MVM Mobiliti áll. A magyar szolgáltató 2,01 millió euró támogatást kapott 30 helyszínen 67 darab 150 kW-os nyilvánosan elérhető töltőpont kialakítására, de úgy tudjuk, hogy a program keretében a szolgáltató ennél több helyszínen és több csatlakozót fog telepíteni. A támogatott pályázatok között böngészve több érdekes projekt is felbukkan. Romániában például az Axionet IoT S.A. 26,88 millió euró támogatással 200 nyilvánosan elérhető helyre összesen 496 töltőcsatlakozót tervez kiépíteni. Ezek között 96 lesz 150 kW-os és 400 db 350 kW-os. A holland cégek inkább már az MCS (Megawatt Charging System) szabványú 1 MW-os töltőcsatlakozókkal felszerelt állomások kiépítésére koncentrálnak nemcsak odahaza, hanem szerte Európában. A Milence 17,7 millió eurót nyert egy 7 helyszínből álló lengyelországi hálózat kiépítésére, ahol helyszínenként 4 db 1 MW-os MCS és 4 db 350 kW-os CCS csatlakozó, tehát összesen 28-28 töltőfej várja majd az elektromos hajtásra váltó szállítmányozókat. A Milence egy másik projektben Ausztriában, Belgiumban, Németországban, Dániában, Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában és Svédországban tervez összesen 64 helyszínen 256 db legalább 1 MW-os MCS és 236 db 350 kW-os CCS csatlakozót kiépíteni. Erre a projektre nem kevesebb, mint 93,8 millió eurót ítélt meg a CINEA, így egy 7-8 állásos kamiontöltő állomás (minden helyszínen azonos kialakítást feltételezve) 30-50%-os támogatási rátával számolva 3-4,5 millió euróból lesz kihozható. A támogatott projektek között találunk néhány hidrogénhez kapcsolódót is. Közúti közlekedéshez kapcsolódóan az egyik legnagyobb a spanyolok 6 töltőállomásból álló hálózata, amit személyautók és nehézgépjárművek töltéséhez egyaránt használni lehetne. A CINEA a napi 1 tonna hidrogén (kb. 200 személyautó) kiszolgálására képes állomásokra összesen 8 millió eurót ítélt meg. A 2024. február 29-én kihirdetett 1 milliárd euró keretösszegű pályázatra az első, 2024. szeptember 24-i határidőig összesen 59 projektet neveztek, amire a pályázók 609 millió eurót igényeltek. A CINEA a projektek kétharmadát támogatta az igényelt összeg 69%-ának a megítélésével. A keretből még meglévő 578 millió euróra 2025. június 11-ig, illetve a harmadik körben 2025. december 17-ig lehet pályázatokat beadni. A programban a 150 és 350 kW-os töltők mellett 1 MW-os MCS töltőhálózat kiépítésére is lehet támogatást igényelni. Az EU ezek költségének 30-50%-át átvállalja, és a hálózati csatlakozás mellett ezekben a projektekben a helyi energiatárolás és energiatermelés is finanszírozható. 6. (II/1.) kör – a zöld a kizárt, élénk piros a támogatott szakaszokat jelöli A pályázatoknak a most kihirdetett körében Magyarország területén a fenti térképen pirossal jelzett útszakaszok mentén telepített töltőállomásokhoz lehetett támogatást igényelni. Újdonság továbbá, hogy nemcsak országutak mentén, de forgalmas városi helyszíneken is felhasználható a támogatás. A személyautókhoz szánt 150 kW-os töltők esetén az EU csatlakozónként 30 ezer euró (12,1 millió forint), a teherautók számára kiépített 350 kW-os töltők esetén 60 ezer euró (24,2 millió forint) támogatást biztosít. A helyszínek előre láthatólag 2027 végére vagy 2028 elejére készülhetnek el. Januártól durván megváltozik a hazai villanyautósok élete Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!