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
auto

Az Allianz szerint az önvezetés csökkenteni fogja a biztosítási díjakat

önvezetés
2025. 10. 31 - Biró Balázs - 0
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

Az elmúlt években jelentősen emelkedtek az autók javítási költségei, ami magával vonta a biztosítási díjak drasztikus növekedését is. A német statisztikai hivatal adatai szerint csak 2025-ben több mint 20 százalékkal emelkedtek a tarifák.

Az Allianz biztosítótársaság előrejelzése szerint azonban az önvezetés már a küszöbön áll és a balesetek számának jelentős csökkenését hozza majd. Ez a biztosítási díjak csökkenéséhez vezethet – derül ki egy friss interjúból, amely az Allianz biztosító éves rendezvényén készült.

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
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cuc2tvZGEuaHUvc3VwZXJiLWNvbWJpL3N1cGVyYi1jb21iaS0xIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5za29kYS5odS9zdXBlcmItY29tYmkvc3VwZXJiLWNvbWJpLTEnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzExL2N1dG91dC1zdXBlcmItMTIwMHgxNjAwLTJ1ai0yMDI1LTA5LTMwLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMTEvY3V0b3V0LXN1cGVyYi0xMjAweDE2MDAtMnVqLTIwMjUtMDktMzAuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Már ma is látszik az eredménye

Az Allianz prognózisa szerint az önvezetés ma már technológiailag elég érett ahhoz, hogy a következő években felgyorsuljon az ilyen rendszerek bevezetése.

A biztosító adatai szerint a balesetek mintegy 90 százaléka emberi hibára vezethető vissza. Az automatizálás előrehaladtával azonban a cég becslései szerint az európai közúti balesetek száma 2035-re 20 százalékkal, 2060-ra pedig több mint 50 százalékkal csökkenhet.

A fenti hipotézist az Allianz szerint alátámasztják a már ma használatos vezetéstámogató funkciókkal kapcsolatos gyakorlati tapasztalatok is.

Klaus-Peter Röhler, az Allianz SE igazgatótanácsának tagja a biztosítási konszern éves „Motor Day” rendezvényén úgy fogalmazott, hogy a kevesebb baleset kevesebb kárigényt jelent, ez pedig tükröződni is fog a biztosítási díjakban. Hozzátette, hogy az autonómia biztonságosabbá és megfizethetőbbé teszi a gépjármű-biztosítást. Christian Sahr, az Allianz Technikai Központjának vezetője úgy véli, hogy már túl vagyunk a „kutatási fázison”, példaként említve az amerikai Waymo vagy a Volkswagen leányvállalataként működő Moia rendszereit Németországban.

Az autonóm rendszerek a legtöbb emberi vezetőt már ma is felülmúlják képességeikben – véli a szakember.

A már meglévő vezetéstámogató rendszerek is alátámasztják az Allianz várakozásait.

Az előrefelé figyelő vészfékasszisztenssel felszerelt járműveknél átlagosan 30 százalékkal kevesebb ráfutásos baleset történik, míg a hátsó vészfékasszisztenssel ellátott autók esetében 66 százalékkal csökkent a tolatásos káresetek száma az ilyennel nem rendelkező járművekhez képest.

Azonban az is igaz, hogy ha mégis bekövetkezik egy ütközés, akkor az automatizált rendszerekkel felszerelt járművek magasabb javítási költségeket eredményezhetnek, mivel sok drága szenzort és kamerát tartalmaznak.

Az autonóm vezetési funkciók térhódításával a díjszámítás logikája is megváltozik. Bár a sofőr bonus-malus osztálya és a jármű besorolása továbbra is szerepet játszik, jelentőségük fokozatosan csökkenni fog. A hangsúly egyre inkább a beépített asszisztensrendszerek biztonsági értékelésére tevődik át. Az Allianz egy ún. Safety Scoring Model fejlesztésén dolgozik, melynek célja, hogy a magasabb biztonsági minősítéssel rendelkező járművek alacsonyabb díjakat kapjanak.

Kapjon jogsit a robotpilóta is

Mielőtt az autonóm rendszerek széles körben elterjedhetnének Európában, az Allianz egy uniós szintű „vezetői engedélyt” javasol számukra.

Röhler úgy fogalmazott, hogy

ahogy eddig az embernek is bizonyítania kellett, hogy biztonságosan tudja vezetni a járművet, a jövőben az autonóm járműnek demonstrálnia kell majd, hogy minden vezetési helyzetben helyesen és biztonságosan tud működni.

A biztosító egy háromlépcsős eljárást javasol, amely digitális szimulációs tesztekből, szabványosított körülmények közötti gyakorlati tesztekből, majd a normális közúti forgalomban végzett tesztekből állna.

Emellett egy közös európai adatbázis létrehozását is szorgalmazza, amelyben rögzítenék a 4. szintű vagy annál magasabb autonóm járművek baleseteit és kritikus helyzeteit, és ezeket fel lehetne használni a rendszerek továbbfejlesztésére. Az Allianz továbbá uniós szintű, egységes szabványokat követel a biztosítók és szabályozó hatóságok számára a baleseti és biztonsági szempontból releváns járműadatokhoz való hozzáférésre vonatkozóan – derül ki az Automobilwoche interjújából.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás