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 A plug-in hibridek kapcsán több független teszt is bizonyította már, hogy a valóságban ezek az autók jóval többet fogyasztanak, és több káros anyagot bocsátanak ki, mint az a katalógusban szerepel. Ezekre az eredményekre azonban sokan legyintettek, mondván ők nem hisznek az ilyen „sötétzöld” szervezetek elfogult méréseinek. A kérdés az, hisznek-e majd most az autógyártók saját adatainak? Határok nélkül Az autógyártók által szolgáltatott 600.000 darab, 2021-ben újonnan forgalomba helyezett belső égésű motoros jármű valós, a jármű által mért fogyasztási adatai alapján az EU illetékesei arra a következtetésre jutottak, hogy különösen a plug-in hibrid (PHEV) modellek szennyeznek jobban, mint azt a katalógus mutatja, az átlagos szén-dioxid-kibocsátásuk a hivatalos érték 3,5-szerese volt.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 Üzemanyag valós CO2 (g/km) WLTP adat (g/km) Eltérés Benzin 180 145 +24% Dízel 181 153 +18% PHEV 139 40 +248% A számokból az is látszik, hogy a benzines és dízel modellek is negyedével, ötödével lépik túl a hivatalos kibocsátási adatokat, mivel átlagosan 1-1,5 literrel többet fogyasztottak, mint azt a WLTP számok mutatják. A PHEV modellek esetében azonban az eltérés átlaga 4 liter lett. Okok Az EU illetékesei egyébként a benzines és dízel autók valós adatait még elfogadhatónak tartják, mondván a WLTP nem tökéletes eszköz, nem tud figyelembe venni valós forgalmi körülményeket, így normális, hogy nem a katalógusok számait látjuk. Hangsúlyozzák, az új mérési norma így is megfelezte a különbséget a valóság és a korábbi NEDC számok között. A PHEV modellek esetében azonban az illetékesek szerint egyértelmű, hogy a WLTP túlbecsüli, hogy a valóságban mennyit mennek tisztán elektromos üzemmódban, és a sofőrök igazából nem töltögetik az autót árammal, leginkább a belső égésű motor dolgozik. Olvasóink sokszor zokon veszik, amikor hasonló adatokat publikálunk, mondván, mi igazságtalanul lehúzzuk a PHEV autókat, hiszen azokat lehet teljesen tisztán is használni. Mint mindig, most is hangsúlyozzuk, hogy természetesen vannak olyan tulajdonosok, akik minden nap feltöltik a konnektoros hibridet, és az idő 90+ százalékában villanyautóként használják kocsijukat. Sajnos azonban ők valószínűleg felül vannak reprezentálva olvasótáborunkban, mert a valós adatokból nyert statisztika nem ezt mutatja. Valós adatok Az Európai Unió területén forgalomba helyezett személyautóknál 2021 januárja óta kötelező a valós fogyasztási adatok gyűjtése és továbbítása a hivatalos szervek felé. Az első év adatai most kerültek összesítésére, és összesen 988.231 autóról érkezett adat – ebből elemeztek ki egy 600 ezres mintát. Bekeményítene a hibridekkel szemben az Európai Unió Az adatgyűjtés egyébként a gyártók feladata, így valószínűleg van olyan típus, amely mobilkapcsolaton keresztül rendszeresen jelent, van, amit csak az éves szervíznél tudnak kiolvasni és – más szabályozásokból kiindulva feltételezzük – lehetnek olyan régebbi típusengedéllyel rendelkező, de még most is gyártott modellek, amelyeknél a gyártók felmentést kaptak, mert nem megoldható az adatok lekérdezése. Ezzel együtt is csalódásuknak adtak hangot az illetékesek, mivel a közel egymillió autó csak 10,6 százaléka a 2021-ben forgalomba helyezett új személyautóknak és csupán 1 százaléka a kishaszongépjárműveknek. Utóbbiak kapcsán kisebb a felháborodás, mivel itt csak 2022-ben lett minden modellre kötelező az adatszolgáltatás. Az adatszolgáltatás ráadásul gyártónként eltérő mértékű volt. A Jaguar Land Rover a 2021-ben értékesített flottája 43 százalékáról szolgáltatott adatokat, a Mercedes-Benz 27 százalékról küldött számokat, míg a Volvo 24 százalékról tudott beszámolni. Ám a legtöbb gyártó kevesebb, mint 5 százalékot mutatott fel. Hogy ennek lesznek-e következményei, azt nem tudjuk. Így a PHEV járművek adataiban a Mercedes (39 százalék), a Volvo (19 százalék) és a Ford (16 százalék) modellek dominálnak, ezért az eredmények nem egyformán fedik le az összes márkát. Borzasztóan szennyeznek a plugin-hibridek A Transport &Environment már egy 2022-es jelentésében is felhívta a figyelmet, hogy az autógyártók a PHEV modellek révén feleslegesen nagy engedményeket kaptak a flottájuk kibocsátásához kapcsolódóan, ám a valóság nem igazolja ezeket az elméleti, rendkívül alacsony CO2 értékeket. Máris üldözik a plug-in hibrideket Európában A PHEV autók belső égésű kontra elektromos kilométereit egy úgynevezett utility factor számítás alapján kalkulálta ki az EU, ami korábban 70-85 százalékos tisztán elektromos üzemmóddal számolt. Ezt 2025-től 50-50 százalékra módosítják a személyautók, 2027-tól pedig a cégautók esetén is. Most azonban a valós mérési eredmények nyomán az Unió 2024 végén felülvizsgálja ezt az arányt – írja az Automotive News Europe. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!