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
auto
2024. 09. 11. szerda

Ezen az osztrák benzinkúton már e-kamiont is tölthetünk

elektromos teherautó

Megnyílt az első nyilvános e-kamion töltőpont Ausztriában. Ez az első mérföldköve egy 2030-ra kiépíteni tervezett, 2 ezer e-tehergépkocsi töltőből álló, átfogó hálózatnak, ami kiterjed majd Romániára, Szlovákiára és Magyarországra is.

Az osztrák OMV a karintiai Völkermarkt egyik forgalmas útvonalán fekvő benzinkútján nyitotta meg az első nyilvános, e-kamionok töltésére is alkalmas töltőállomását. A február 27-én átadott töltőponton a Siemens nagy teljesítményű, 300 kW teljesítményű SICHARGE D ultragyors töltője várja a sofőröket.

A folyamatot még gyorsabbá és egyszerűbbé teszi, hogy a töltőt ún. AutoCharge funkcióval látták el. Azaz az egyes járművek hálózati azonosítóját (MAC címét) előzetesen regisztrálva elég, ha a sofőr csak csatlakoztatja a töltőkart a kamionhoz, a töltés máris megindul a megadott tarifával, külön applikációs vagy töltőkártyás hitelesítés nélkül. A töltés végeztével pedig szintén elég csak kihúzni a kábelt, a fizetést automatikusan feldolgozza a rendszer a regisztrált azonosító alapján.

Az sem jelent problémát, ha egyszerre több töltésre váró kamion érkezik a benzinkútra, a készülékhez ugyanis egyszerre akár több jármű is csatlakoztatható, amelyek között az intelligens kezelőszoftver dinamikusan osztja el a rendelkezésre álló teljesítményt. Ennek során, az optimális töltési idő meghatározásához, figyelembe veszi a rendszer a járművek egyedi teljesítményigényét, akkumulátortechnológiáját, valamint pillanatnyi töltöttségi állapotát is. Így a csatlakoztatott járművek a szükséges maximális teljesítményt kapják, manuális beavatkozás nélkül.

A tervek szerint idén két további osztrák OMV-kútnál lesz elérhető az e-kamion töltés a vállalat eMotion portfóliójának keretében, 2026-ig pedig Ausztria összes fő közlekedési útvonalán kiépítik a tehergépkocsik töltőinfrastruktúráját. Mindez része egy átfogó töltőhálózat-fejlesztési tervnek, amelynek keretében 2030-ig összesen 2 ezer e-tehergépkocsi töltő telepítése várható Ausztriában, Magyarországon, Romániában és Szlovákiában.

Mivel a közlekedés felel a világ CO2-kibocsátásának közel negyedéért, az EU-n belül pedig ennek háromnegyede a közúti járművekhez köthető, ez a beruházás is fontos lépés a közlekedési ágazat szén-dioxid mentesítése felé, valamint, hogy az OMV 2050-re nulla kibocsátású vállalattá váljon.

Villanyautósok