Máris üldözik a plug-in hibrideket Európában

A vártnál sokkal rövidebb lehet a hagyományos autókról a tisztán elektromos meghajtású járművekre való átállás átmeneti szakaszának tartott plug-in hibrid technológia pályafutása Európában, miután az Európai Unió drasztikus intézkedések bevezetésére készül a kétféle hajtáslánccal is felszerelt autók ellen.

A Reuters úgy tudja, hogy a jelenleg készülő európai uniós pénzügyi tervezetekbe belefoglalják, hogy a konnektoros hibridek gyártását 2025 után nem lehet fenntarthatósági beruházásként elkönyvelni. Mondani sem kell, hogy ez jelentős mértékben visszavetheti a technológia támogatottságát, miközben a folyamatosan szigorodó károsanyag-, és szén-dioxid-kibocsátási előírások miatt egyre kevésbé éri meg az autógyártóknak plug-in hibridekbe fektetni.

Márpedig nem kevés olyan autógyártó van, amely a hálózatról tölthető hibridek köré építi elektromobilitási stratégiáját, és azzal számol, hogy ezt a meghajtásmódot még sokáig választják majd azok a vásárlók, akik szeretnének elektromosan közlekedni, de a hosszabb útjaik miatt még ragaszkodnak a belsőégésű motoros hajtás hatótávolságához.

Őrültség ezt megtenni 2025-re, mert gyakorlatilag már most megölöd vele a keresletet” – nyilatkozott Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója a Reuters-nek, hozzátéve, hogy a teljesen elektromos autók a legtöbb ember számára jelenleg még nem praktikusak. A brit luxusmárka vezére úgy számolt, hogy legalább 2030-ig árulni fogja hibridjeit, mielőtt a tisztán elektromos átállás mellett döntene.

EZT OLVASTAD MÁR?  A legerősebb Teslák egymás ellen - gyorsulási videó a kávé mellé

A tervezet kapcsán a BMW egyik igazgatója is megszólalt, aki hasonlóan vélekedik. Szerinte 9-10 év múlva sem fog még mindenki villanyautót vásárolni, mert lesznek olyan alkalmak, amikor messzire kell menni, vagy vontatni kell. Ehhez pedig megfelelő töltőinfrastruktúrára lesz szükség, ami még akkor is kritikus problémát fog jelenteni.

BMW 5-ös sorozat plug-in hibridek

A plug-in hibridek üldözése nem alaptalanul indult. Környezetvédelmi szervezetek már régóta azért kampányolnak, hogy az európai döntéshozók vegyék el a környezetbarát technológiáért járó jogaikat ezektől az autóktól, mert a valóságban közel sem annyira tiszták, mint amilyennek hirdetik őket. Az ICCT tavaly szeptemberi kutatása például rávilágított, hogy a PHEV-ek CO2-kibocsátása a hivatalosnál négyszer magasabb lehet, ami abból adódik, hogy a felhasználók nem töltik fel rendszeresen az akkumulátort.

Hagyományos üzemmódban pedig a hibridek szennyezőbbek, mint a sima benzines autók, hiszen nagyobb a tömegük, és így többet fogyasztanak – derült ki egy másik, a Transport&Environment által kezdeményezett kutatásból. „A környezet és a klíma szempontjából a mai plug-in hibrid technológia rosszabb, mint amit helyettesít” – fogalmazott Julia Poliscanova, a T&E ügyvezető igazgatója, aki 2018-ban még egy hasznos átmeneti megoldásként tekintett a technológiára.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megvan a VW ID.3 hivatalos német ára

Ráadásul köztudott az is, hogy hiába tenne jót saját pénztárcájának, illetve a környezetnek a tulajdonos a tisztán elektromos üzemmódra kapcsolással, a legtöbb plug-in hibridnél a rendszer bizonyos szituációkban és körülmények mellett felülírja az emberi döntést, és bekapcsolja a benzinmotort. Emiatt több ország is elkezdte szűkíteni a PHEV-ekért adott kedvezményeket, és idehaza is rendszeresen felmerül ennek a lehetősége.

Az Európai Bizottság szóvivője nem kommentálta a „zöld” finanszírozási tervekkel kapcsolatos híreket, de azt elmondta, hogy minden szabályozás technológia-semleges, és a plug-in hibrid hajtás egy átmeneti technológia az elérendő célként meghatározott zéró kibocsátású mobilitás felé.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.