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
auto
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

Sajtóértesülések szerint új fogyasztásmérési eljárás bevezetésére készül az Európai Unió a plug-in hibrid meghajtású járművek számára, válaszul azon kritikákra, melyek szerint a konnektorról is tölthető hibridek valós szén-dioxid-kibocsátása sokszorosa lehet a jelenlegi mérési módszerrel kapott értéknek. A Reutersnek nyilatkozó, nevük elhallgatását kérő források szerint az új tesztciklus valós fogyasztási alapokra épül majd, amelyet az autókba tavaly óta kötelezően beszerelendő OBFCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring) fogyasztásmérő programokon keresztül gyűjtenek. Szakértők szerint így pontosabban megállapítható lesz, hogy a valóságban mennyire is támaszkodnak a plug-in hibridek a belsőégésű motorjukra a villanymotor mellett.

Borzasztóan szennyeznek a plugin-hibridek

Az Európai Bizottság egyik tisztviselője megerősítette, hogy a jelenleg használatos Worldwide Light Vehicles Testing Procedure (WLTP) mérés fogyasztásmérőkkel gyűjtött valós adatokkal való kiegészítése folyamatban van, de további részleteket nem árulhat el. A források azonban úgy tudják, hogy az új mérési ciklus bevezetésére legalább 2025-ig várni kell, ami jó hír azon autógyártók számára, melyek a hibridekre támaszkodnak az EU CO2-kibocsátási limitjének teljesítéséhez.

Február 9-én szerdán az Európai Bizottság iparági szereplőkkel, nemzeti kormányokkal, és fogyasztói szervezetekkel egyeztet ez ügyben, döntés pedig valamikor még idén várható.

Az Európai Unióra egyre nagyobb nyomás nehezedik a környezetvédő szervezetek részéről a plug-in hibridek „rejtett” szennyezése elleni szigorúbb fellépést sürgetve. Az ICCT 2020. szeptemberi kutatása például rávilágított, hogy a PHEV-ek CO2-kibocsátása a hivatalosnál négyszer magasabb lehet, míg röviddel azután a Transport & Environment elemzése sokkal durvább különbségekre világított rá. A plug-in hibridek magasabb valós szennyezése egyébként nem csak abból adódhat, hogy a tulajdonos nem tölti fel az akkumulátort, hanem a belsőégésű motor gyakran a felhasználó döntését felülírva is működésbe léphet. Tavalyi hírek szerint a hibridekkel szembeni szigorítás része az is, hogy 2025-től a konnektoros hibridek gyártását már nem lehet fenntarthatósági beruházásként elkönyvelni az EU-ban.

Máris üldözik a plug-in hibrideket Európában

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.