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
auto
2024. 04. 12. péntek

Sajtóértesülések szerint új fogyasztásmérési eljárás bevezetésére készül az Európai Unió a plug-in hibrid meghajtású járművek számára, válaszul azon kritikákra, melyek szerint a konnektorról is tölthető hibridek valós szén-dioxid-kibocsátása sokszorosa lehet a jelenlegi mérési módszerrel kapott értéknek. A Reutersnek nyilatkozó, nevük elhallgatását kérő források szerint az új tesztciklus valós fogyasztási alapokra épül majd, amelyet az autókba tavaly óta kötelezően beszerelendő OBFCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring) fogyasztásmérő programokon keresztül gyűjtenek. Szakértők szerint így pontosabban megállapítható lesz, hogy a valóságban mennyire is támaszkodnak a plug-in hibridek a belsőégésű motorjukra a villanymotor mellett.

Borzasztóan szennyeznek a plugin-hibridek

Az Európai Bizottság egyik tisztviselője megerősítette, hogy a jelenleg használatos Worldwide Light Vehicles Testing Procedure (WLTP) mérés fogyasztásmérőkkel gyűjtött valós adatokkal való kiegészítése folyamatban van, de további részleteket nem árulhat el. A források azonban úgy tudják, hogy az új mérési ciklus bevezetésére legalább 2025-ig várni kell, ami jó hír azon autógyártók számára, melyek a hibridekre támaszkodnak az EU CO2-kibocsátási limitjének teljesítéséhez.

Február 9-én szerdán az Európai Bizottság iparági szereplőkkel, nemzeti kormányokkal, és fogyasztói szervezetekkel egyeztet ez ügyben, döntés pedig valamikor még idén várható.

Az Európai Unióra egyre nagyobb nyomás nehezedik a környezetvédő szervezetek részéről a plug-in hibridek „rejtett” szennyezése elleni szigorúbb fellépést sürgetve. Az ICCT 2020. szeptemberi kutatása például rávilágított, hogy a PHEV-ek CO2-kibocsátása a hivatalosnál négyszer magasabb lehet, míg röviddel azután a Transport & Environment elemzése sokkal durvább különbségekre világított rá. A plug-in hibridek magasabb valós szennyezése egyébként nem csak abból adódhat, hogy a tulajdonos nem tölti fel az akkumulátort, hanem a belsőégésű motor gyakran a felhasználó döntését felülírva is működésbe léphet. Tavalyi hírek szerint a hibridekkel szembeni szigorítás része az is, hogy 2025-től a konnektoros hibridek gyártását már nem lehet fenntarthatósági beruházásként elkönyvelni az EU-ban.

Máris üldözik a plug-in hibrideket Európában

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.