Volkswagen e-UP a gyakorlatban

Ha egy tipikusnak mondható családban mindkét szülő dolgozik, és történetesen egy nagyváros agglomerációjában élnek, akkor a munkába járást jó eséllyel két autóval kénytelenek megoldani. Elméletben mindig alternatíva a tömegközlekedés, vagy a közös autó használata, de egy Budapest környéki kistelepülés családi házas környékein végigsétálva nem csak a dupla garázsok, de az előttük álló két autó látványa is igen gyakori. Autótípus és méret alapján persze bőven akadnak eltérések az adott család anyagi lehetőségeitől és igényeitől függően, de egy valami a legtöbb esetben azonos: a két autó közül csak az egyikkel mennek hosszabb utakra, a másik csak a lakhely körül 50-60 km-es, de van hogy csak 5-10 km-es körzeten belül mozog. Pláne igaz ez akkor, ha a két jármű valamelyike céges autó, amit ingyen vagy kedvező feltételekkel tudnak használni magán célra is, így adott hogy a hosszabb utazásokat is azzal az autóval oldják meg.

A másik autó így soha nem megy többet egy nap, mint 100-120 km, de legtöbbször még annyit sem. Amikor reggel az óvoda-iskola-munkahely, délután munkahely-bolt-iskola-óvoda járaton két állomás között alig van 3-5 km, akkor a hagyományos motor be sem tud melegedni, már le is állítják. Folyamatosan a legkevésbé hatékony, a motornak legkevésbé ideális körülmények között üzemel. Ez a fajta használat nem tesz jót a motornak, és nem igazán jó a környezetnek sem (nem mintha a hagyományos autók bármilyen módon jók lennének).

Legutóbb a Volkswagen Passat GTE járt nálam, most a spektrum minden tekintetben másik végéről választottam, így egy hétig egy Volkswagen e-UP volt a társam a közlekedésben. Hibrid helyett tisztán elektromos, 5 személyes helyett csak 4 személyes, nagy puttony helyett pici csomagtartója van és nincs teletömve csilli-villi extrákkal. Egyetlen dolog viszont azonos volt mindkét autóban, ez pedig a minőség. Ez annyira erősen érezhető volt, hogy szinte mindenki megjegyezte, aki beült mellém.

Más vezetni, mint egy Passatot vagy egy magas építésű SUV-t, de nem rossz élmény, mint ahogy valószínűleg sokan a nagyobb autókból átnézve gondolják. Fürge, fordulékony, kis helyen elfér és a viszonylag jó minőségű anyagok miatt kellemes illetve kényelmes is. A kis méretnek, a tolatókamerának és a hátsó radaroknak köszönhetően olyan szűk helyekre is könnyedén be lehet vele állni, ahova nemhogy Passattal, de még LEAF-fel sem próbálnám meg a parkolást. Ez különösen a szűk Budapest belvárosi parkolókban volt kellemes meglepetés.

Villanyautósként az viszont nem lepett meg, hogy állat módon lehet ezzel is gyorsulni. Na persze nem egy Tesla Model S, de ahhoz bőven elég a motor ereje, hogy a hajtott kerekek kipörögjenek. Lassulásnál a mozgási energiát természetesen ez az autó is elektromos energiává alakítja, ami a következő gyorsulásnál már fel is használható.
Ráadásul a motorfék mértéke 5 lépésben állítható. Sima D állásban szinte semmi fékhatás nem érzékelhető, az autó szabadon gurul. B állásban maximális visszatáplálás, ilyenkor az autó a gázpedál felengedésének mértékével lassítható. Ráadásul mindez olyan mértékig, hogy az autó kis túlzással akár egy pedállal is vezethető. Csak amiatt nem írom, hogy teljesen egy pedálos a sebesség megválasztás, mert az utolsó métereken nem igazán kiszámítható a lassulás, illetve van amikor nem áll meg teljesen, hanem nagyon lassan kúszik. A két véglet közt elérhető visszatáplálási szintek a menetirány váltó kar D állásában választhatók ki.

EZT OLVASTAD MÁR?  Volkswagen e-Golf a gyakorlatban - 2. rész
Végig fűtéssel és klímával használtam. Nem akartam spórolni semmivel, de így is elment 120-130 km-t egy töltéssel.

A 16,4 kWh-ás nettó tárolókapacitású akkumulátor elméletben 150 km megtételét teszi lehetővé, de nyilván sok mindentől függ, hogy ezt az értéket mennyire lehet megközelíteni. Az autó átvételekor úgy döntöttem, hogy ezúttal végig automatán bekapcsolva hagyom a hűtő-fűtő rendszert. A 22 fokra beállított klíma többnyire fűtött, de néha hűtenie is kellett. Így egy töltéssel általában 120-130 km-re adódott a hatótáv a város-országút-autópálya vegyes használat során. A városon kívüli fogyasztást egy M0-áson tett oda-vissza úttal teszteltem. Végig 100 km/h-ás (GPS szerint) tempóval 112 km megtétele után 2%-os töltöttséggel és 3 megtehető km-rel érkeztem a töltőhöz. A külső hőmérséklet 14-18 fok volt, így a fűtés végig ment, kivéve az utolsó kb. 6 km-t, amikor az auto előbb Eco, majd Eco+ módba kapcsolt, hogy takarékoskodjon. Ez utóbbinál a fűtés is lekapcsol. Az út végén az autó 14 kWh/100 km, az applikáció pedig 13,3 kWh/100 km fogyasztást mutatott, ami fűtéssel együtt nem rossz ennél a tempónál.

Valószínűleg kevesen fogják ennyire üresre hajtani az akkut.
A Volkswagen e-UP meglepően gyorsan tölt villámtöltőn, és a tulajdonosok beszámolói szerint a tempó télen és nyáron is közel azonos.

A Volkswagen e-UP a többi tisztán elektromos autóhoz hasonlóan többféle módon tölthető. Otthon sima konnektorról töltöttem a mellé adott 10A-es egy fázisú töltővel. A teljesen lemerült akku feltöltése ezzel elvileg kb. 7 óra, de a gyakorlatban ez a legkevésbé sem érdekelt. Egyrészt sosem üres akkumulátorral értem haza, másrészt amíg töltött, addig én aludtam vagy mást csináltam. Nem volt szükségem az autóra. Ha este bedugtam a konnektorba, akkor minden reggel teletöltött autóval indulhattam. 16A-es otthoni fali töltőről vagy a nyilvános AC oszlopokról (mint amilyen az összes ELMŰ oszlop) kb. 4,5-5 óra alatt töltődne fel, vagy megfordítva óránként 30 km-nyit tudnék beletölteni. Tehát a Westendben egy mozilátogatás alatt 90 km-re elegendő áram töltődik az autóba. Hacsak nem 90 km-nél távolabbról (pl. Kecskemétről) járok a Westendbe mozizni, az autó a film végén teli akkumulátorral fog várni.

 

Igazi villanyautóként a Volkswagen e-UP természetesen egyenáramról villámtöltőn is tölthető, ráadásul nem is akármilyen tempóval. A legtöbb elektromos autó akkuja 80%-os szintre 20 perc alatt tölthető fel, de a teljes töltés már közel egy órát igényel. Ezzel szemben az e-UP 80%-ra ugyanúgy közel 20 perc alatt töltődik fel, azonban a maradék 20% is belemegy 10 perc alatt. Így a teljesen lemerült akku teletöltése nem tart fél óránál tovább. Ez óriási érték lesz akkor, amikor a fizetős villámtöltőknél perc alapon megy majd az elszámolás.

EZT OLVASTAD MÁR?  Renault Zoe R90 teszt

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

Feltéve persze, hogy szüksége lesz a tulajdonosnak egyáltalán villámtöltésre. A cikk elején felvázolt családmodellben ugyanis a második autó sosem megy a töltést biztosító otthoni konnektortól messzebb, mint 50-60 km, így azt sosem kell villámtölteni. De jó tudni, hogy ha kellene, akkor azt tényleg nagyon gyorsan meg lehet tenni, így az autóval megfelelő infrastruktúra megléte esetén alkalmanként gond nélkül be lehet vállalni hosszabb távokat is.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

De nem csak ebben kínál a kategóriájánál többet a Volkswagen e-UP, hanem az informatika terén is. Az autó ugyanis folyamatosan online elérhető. A mobiltelefonos applikáció (illetve a dedikált weboldal) segítségével távolról ellenőrizhető a töltöttség (igaz nem százalékosan, hanem megtehető hatótáv alapon), elindítható a kocsi fűtése-hűtése, és természetesen az is látható, hogy hol áll épp most az autó. Mivel a rendszer minden utat naplóz, így pontosan visszanézhető, hogy hol mennyi energia ment el, meg hogy egyáltalán az ember milyen jellegű utakra használja az autót. Néha nagyon tanulságos tud lenni. Azt írtam már, hogy a hűtés és a fűtés is bekapcsolható a mobilos appból? Így ha elkezdek öltözködni és készülődni, akkor egy pillanat alatt elő tudom fűteni vagy hűteni az autót, így mire beülök, az utastér kellemesen klimatizált (és tudom, már írtam, de nem lehet eléggé kiemelni ennek a szolgáltatásnak az értékét).

A képen lévő, városba igyekvő autók bármelyike leváltható lenne a Volkswagen e-UP-pal

A Volkswagen e-UP egy nagyon jó válasz az ésszerű megoldásokra törekvő vevőknek. Egy villanyautó újonnan sem kell, hogy 10 millió forintba kerüljön, hiszen a Volkswagen e-UP-ot is haza lehet vinni 6 millióból. Ezért egy fillérekből üzemeltethető, „automata váltós” (igazából csak egy egy sebességes fix áttétel van benne, váltó nincs), könnyen és ingyen parkolható autót kapunk, ami ráadásul nem szennyezi a környezetet. Technológiailag nincs már akadálya annak, hogy minden kétautós családban egy ilyen villanyautó legyen a második, helyben használt jármű, már csak a fejekben kell összeálljon a teljes kép, hogy minden liter kőolajszármazék elégetésével csak a saját életterünket és egészségünket romboljuk.

Hozzászólások

Elektromos autót használsz?

5 gondolat a “Volkswagen e-UP a gyakorlatban” című anyaggal kapcsolatban

  • 2017-10-04 at 16:09
    Permalink

    Az e-Up eseteben nem novelik meg az akkumulator tarolokapacitast, mint ahogyan az e-Golfnal is tortent?

    Válasz
    • 2017-10-04 at 16:12
      Permalink

      Előbb utóbb biztosan fogják, de ez alapvetően egy elérhető árú városi autó akar lenni, amit ésszerű dolog második autónak megvenni. Ezt így ebben a konfigurációban már tudja.

      Válasz
  • 2017-10-10 at 01:05
    Permalink

    A villámtöltés nem teszi tönkre az akkumulátort?

    Válasz
  • 2017-10-10 at 01:45
    Permalink

    Az autók töltőrendszere rendkívül fejlett, így nagyon tud vigyázni az akkumulátorra. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a villámtöltés nincs negatív hatással az akkumulátor élettartamára.

    Válasz
  • 2017-10-10 at 19:38
    Permalink

    Köszönöm. Az tök jó. Pl ha töltöm az autót akkor ugyanúgy használhatunk benne bátran bármit? Pl. klíma vagy fűtés stb?

    Válasz

Hozzászólás