Személyes történet: Az alacsony költség nem minden

Nem mindenkit az anyagiak motiválnak a villanyautó választásakor, sokan vannak akiket a hagyományos autók ésszerűtlen környezetszennyezése zavar. Személyes történet rovatunk mai részében Margit meséli el hogyan váltott többféle autó kipróbálása után villanyautóra.

Mióta jársz villanyautóval? Miért döntöttél úgy, hogy elektromos autóra váltasz?

2016. júniusa óta van villanyautóm. Korábban több dízel és benzines autót is használtam. Már évekkel ezelőtt foglalkoztatott a gondolat, hogy miért kell a dugóban, piros lámpánál a drága üzemanyagot elfüstölni, ami mellesleg meglehetősen büdös, és környezetszennyező is. Ezért gyakran leállítottam a motort piros lámpánál, meg nagyobb dugóban is, de indításkor mindig azon gondolkodtam, vajon mennyit ártok vele a motornak, önindítónak. Aztán jöttek az olyan fosszilis üzemanyagú autók amikbe beépítették a start-stop gombot (remélem jól tudom a nevét), de ezek még mindig csak azt tudták amit én is, csak más módon, ezért nem veszek új autót. Korábban volt egy dízel Toyota-m amit nagyon kedveltem. Néhány éve elkészültek a Toyota új hybrid változatai, aminek nagyon megörültem és mentem a kereskedésbe tesztvezetni. Ott hamar kiderült mégsem ez kell nekem, hiszen tisztán elektromosan vajmi keveset tud megtenni, pöfögni meg tudok az én saját autómmal is. Ezután egy kis szünet következett, majd megint fellángolt a régi vágy. Jött a tisztán elektromos Nissan LEAF. Ismét márkakereskedés, tesztvezetés. 24 órára kaptam kölcsön az autót. Az autó vezetése fantasztikus élmény volt, ahogy csendben suhant az autópályán a megszokott tempómmal. (Akkor még nem tudtam, hogy ez a tempó mennyi energiát fogyaszt el). Ami elvette a kedvem az az volt, hogy a két helyen végzett munkám közötti rövid időben nem tudtam otthon gyorsan 220 V-ról feltölteni az autót. Ismét szünet következett egészen idén nyárig.

Mi volt az a pont, amikor rájöttél, hogy ez a jövő?

Férjemmel sokat beszélgettünk már az elektromos meghajtású közlekedésről, de mindig oda jutottunk, hogy várjunk még vele, még nem kiforrott, rövid a hatótáv stb., ne legyünk „early bird”-ök, ahogy egy cikkben említenek minket, elektromos autó tulajdonosokat. Tavasz végén mégis úgy döntöttem leszek én is „úttörő”.
Mi jellemző a mindennapi közlekedésedre? Hány km-t mégy egy nap általában?
Az elektromos autómat, ami egy 2013-as Renault Zoe (szerelem volt első látásra) jellemzően napi 60 km-t használom, főként autópályán, de van, hogy naponta 100-120 km-t is megteszek vele, vegyesen városban és autópályán.

EZT OLVASTAD MÁR?  Autópályázás elektromos autóval

A hétvégi, családi programokat is meg tudjátok oldani villanyautóval?

A családi programnál egy villanyautós számára a megtehető hatótávon kívül fontos, hogy az autóban hányan férnek el kényelmesen (pl.gyereküléssel),mennyi csomagot tudnak bepakolni a csomagtartóba, és hidegben mennyire tudnak fűteni. Azt hiszem ez néhány típusnál korlátozó tényező a családi, hétvégi programokhoz. Én jellemzően egyedül utazom az autóval (3 hónap távlata), de volt már, hogy három gyerekkel meg egy kutyával elmentünk Lentibe, ami 223 km csak oda. Vasárnaponként az unokát viszem tanfolyamra ami oda-vissza 150 km (vegyesen városban és autópályán).

Mi volt a leghosszabb út, amit villanyautóval tettél meg?

Kezdő villanyautós(nő)ként két hosszú utam volt, az egyik Sóskút-Lenti (és környéke)-Balatonfüred-Sóskút, a másik pedig Sóskút-Radostyán-Sóskút. Mindkét utamról készült beszámoló ami hamarosan olvasható lesz az oldalon.

Milyen autót használsz? Miért erre a típusra esett a választásod?

Az én autóm egy 2013-as Renault Zoe. Hogy miért ezt választottam? Szerelem első látásra. Azért sok olvasgatás a különböző honlapokon, fórumokon, és mint írtam néhány tesztvezetés előzte meg a választást. Akkor még nem tudtam, hogy mit jelent az autóban lévő inverter, annak mérete, a Schuko, Chademo, villámtöltő, gyorstöltő, Type1, Type2 stb. Egy dolgot tudtam, az elektromos autó nem füstöl. Mellesleg olvastam, hallottam, hogy van rá állami támogatás, meg néhány egyéb „ösztönző”, meg hogy kevés a töltőoszlop az országban. Így felvértezve magam a „tudással” nézegettem az elektromos autókat, míg nem egy napon a lányomék megelőztek és vettek egy használt Nissan LEAF-et. Kb. 2 hónappal később majdnem én is egy LEAF mellett döntöttem, de egy Villanyautós találkozón láttam egy Zoe-t és beleszerettem. A történet ennyi. Azóta már tudom, hogy (otthon is) fel tudom tölteni 3 fázisú áramról 1 óra alatt 15%-ról 100%-ra (ugyan beruházást igényelt a töltő egység, mert nem volt az autóhoz). A klíma használat nem csökkenti jelentősen a fogyasztást, mert inverteres. A fűtéssel még nincs tapasztalatom. A visszatöltése szerintem nagyon hatékony. Imádom amikor leveszem a lábam a gázpedálról és mennek az akkumulátorba az elektronok, ezzel növelve a hatótávot.

EZT OLVASTAD MÁR?  Személyes történet: 99,99%-ban nincs szükség a benzinre

Hol és mikor töltöd leggyakrabban a villanyautód? Tudod-e otthon tölteni az autód?

Jellemzően otthon töltöm az autómat. Természetesen ha útba esik töltőpont (bevásárló központ, benzinkút) akkor ott is, és minden olyan helyen ahol van áram és szükséges az autót tölteni.

A vásárlás előtt készítettél-e gazdaságossági/megterülési számítást, mi volt annak az eredménye, s az mennyire igazolódott be a valóságban?

Én nem készítettem gazdaságossági/megtérülési számítást, nem ez motivált az autó vásárlásra. Lányomék készítettek, ők azt mondták rentábilis.

Ha egy dolgot kellene kiemelni a villanyautózással kapcsolatban, akkor mi lenne az?

Mit kedvelek a legjobban? Azt, hogy feleslegesen egyetlen ml üzemanyagot sem égetek el, sőt míg mások a fékezéskor is fogyasztanak, az elektromos autók termelik a továbbjutáshoz szükséges energiát. Csendes, szagtalan suhanást biztosít az utakon. És hogy mondják a hozzáértők? A nyomatéka is jó.

A következő autód is elektromos lesz?

Ha lesz, akkor igen.

További személyes történetek

Hozzászólások

Elektromos autót használsz?

6 gondolat a “Személyes történet: Az alacsony költség nem minden” című anyaggal kapcsolatban

  • 2017-09-29 at 11:13
    Permalink

    Margit, nagyon tetszett a leírása, örülök, hogy megosztotta velünk!! Gratulálok, hogy mert úttötő lenni!
    A ZOE tényleg gyorsan tölti 3 fázisról a 22kW-os akku-pakkot…

    Válasz
  • 2017-09-29 at 11:17
    Permalink

    265 000 ftba kerül, hozzá a töltő. A Renault oldalán is 1 órát ír.

    Válasz
  • 2017-09-29 at 12:44
    Permalink

    1 óra alatt miért nem lehet egy régi kis akkus Zoe-t feltölteni otthon? Ha van 3*20 v 3*32A a falon, nem épp arról híres a kocsi, hogy ezt fel tudja venni? (20-30 kW) 22-es akkuját 1 óra alatt 22kW-tal azért fel lehet 100%-ra tölteni nem? még a veszteséggel is számolva… hisz nem 0 %-ról töltődik :O nem is olyan töltőről beszélünk ami ilyen 10-16 amperkét tud 1 fáziskáról 🙂

    Válasz
  • 2017-09-29 at 21:34
    Permalink

    Kedves Gab! Amelyik autót nem tudtam otthon gyorsan tölteni,az a tesztvezetésre kapott Nissan Leaf volt. Ha újra elolvasod remélem kiderül, a Zoet meg tudom gyorsan tölteni otthon is.

    Válasz
  • 2017-10-01 at 18:15
    Permalink

    Sziasztok. Volt aki megkérdőjelezte, h otthon fel lehet tölteni 1 ó alatt full-ra ezt a ZOE-t. Én csak levezettem, hogy Szerintem is lehetséges! Hisz ha otthon van 3x32A akk 22KW-tal töltődik az autó 🙂 // Margó tudom h a Leaf otthon nem tölthető gyorsan…. sokkal jobb a ZOe 🙂

    Válasz

Hozzászólás