Eredményt hirdettek a KEF 4,7 milliárdos tenderén

Idén január végén az állam a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) 2017/S 022-037067 számon 4,7 milliárd forintos keretösszeggel tendert írt ki elektromos autó töltők vásárlására. A kiírás szerint a közbeszerzésre kötelezett (állami intézmények), illetve a közbeszerzéshez önkéntesen csatlakozó (pl. önkormányzatok) KEF-en keresztül 2 milliárd forint keretösszegig 50 kW-os DC, 800 millió forintos keretig 22 kW-os DC, illetve 1,9 milliárd forintos keret terhére 22 kW-os AC töltőket vásárolhatnak. A tender tehát nem jelent az állam részéről vásárlási kötelezettségeket, mindössze a legkedvezőbb ajánlatot adó szállítókat jelöli ki és a termék árát rögzíti. A tender eredményét 2017. szeptember 20-án tették közzé.

Háromkaros DBT töltő Budapesten a Hotel Helia parkolójában

50 kW-os villámtöltők

Ebben a kategóriában 50 kW-os (három szabványt – CHAdeMO, CCS és Type2 – támogató) villámtöltővel lehetett pályázni. A felhívásra 11 ajánlat érkezett, melyből egy, a Mile Kft. ajánlatát érvénytelenség okán kizárták. Ezután az értékelésbe csak a két legjobb árat kínáló ajánlattevő került. Az ajánlatok között lényegi különbség (legalábbis a nyilvánosságra hozott dokumentum alapján) csak az árban volt, így az értékelés szempontrendszerében ez bizonyult döntőnek. Ez alapján a KEF-es megrendelésekre az Elektromotive Kft. szállíthatja a töltőket. Az Elektromotive Kft. a DBT töltők hazai forgalmazója, ilyen töltők működnek többek között Budapesten az Alkotmány utcában és a Hotel Hélia parkolójában, illetve Győrben, Siófokon, Szolnokon és Debrecenben is. A forgalmazó a töltőkre 36 hónap kiterjesztett garanciát és 6 órán belüli kiszállást vállalt. A töltő ára nettó 6.819.750 forint, ami jóval kedvezőbb, a korábban közkézen forgó 10 millió forintos nagyságrendi árnál. Hogy pontosan melyik töltőtípust szállítja ezért a pénzért a cég, illetve hogy az milyen paraméterekkel rendelkezik, az a közzétett dokumentumból nem derül ki. Ugyanígy nem lehet azt sem tudni, hogy milyen töltőtípus szerepel a második legjobb ajánlatot adó T-Systems Magyarország Zrt. anyagában. A cég ugyanis nem gyárt és nem forgalmaz töltőt, feltehetőleg az alvállalkozóként megjelölt Evopro csoport terméke volt az ajánlat tárgya. Az Elektromotive Kft. alvállalkozóként szállításra, felállításra, beüzemelésre, tesztelésre és ellenőrzésre az MVM Partner Zrt-t jelölte meg az ajánlatban. Az ajánlati felhívásban megjelölt nettó 2 milliárd forintból ezen az áron 293 darab töltő vásárolható. Az ár tartalmazza a töltő helyszínre szállítását, felállítását, beüzemelését, tesztelését és ellenőrzését. A töltő helyének előkészítése, a közmű kiépítése, az engedélyek beszerzése a megrendelő feladata és költsége. A tenderkiírásban az AC oldalon minimális feltételként 22 kW-os aljzat szerepelt, de azt egyelőre nem lehet tudni, hogy milyen teljesítményű (22 vagy 43 kW) és milyen formátumú (aljzat vagy kábeles) Type2 csatlakozást biztosít a nyertes ajánlattevő töltője. A DBT kínálatában nem szerepel Type2 aljzaton 22 kW AC teljesítményt biztosító modell, így remélhetőleg az ajánlatban is kábeles, 43 kW-os verzió szerepel.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos autó töltőt telepített a MediaMarkt

22 kW-os villámtöltők

A Magyarországon tulajdonképpen ismeretlen 22 kW-os DC töltőre 10 ajánlat érkezett. Ebből a Mile Kft. és a Sagemcom Magyarország Kft. ajánlatát kizárták. Értékelést a közzétett dokumentum csak a legjobb ár-érték arányú T-Systems Magyarország Zrt ajánlatára tartalmaz. A 22 kW-os DC töltőt a cég nettó 2.780.000 forintért szállítja (az előző kategóriában leírtakhoz hasonlóan beüzemelve). A kiterjesztett garancia ebben az esetben is 36 hónap, a kiszállási idő 6 óra. A töltő telepítését és a kapcsolódó egyéb műveleteket alvállalkozóként az Evopro Innovation Kft. végzi, amiből arra lehet következtetni, hogy a T-Systems az Evopro valamelyik eddig nem ismert termékével indulhatott a tenderen. A nettó 800 millió forintos keretből ezen az áron akár  287 darab 22 kW-os DC töltő is beszerezhető lenne. A kiírás szerint ezeken a töltőkön legalább egy CCS és legalább egy CHAdeMO csatlakozónak kell lennie. Ebben a kategóriában az AC csatlakozás nem volt feltétel.

Evopro gyártmányú AC töltő az érdi Interspar parkolójában

22 kW-os AC gyorstöltők

A 22 kW-os AC töltők 1,9 milliárdos keretére 16 cég tett ajánlatot. Ebből a Mile Kft. és az LPD Mérnökiroda Kft. ajánlatait különböző okok miatt kizárták. A legjobb ár-érték arányú ajánlatot a T-Systems Magyarország Kft. nyújtotta be. A kettő darab 22 kW-os Type2 csatlakozót (az egyik csatlakozás opcionálisan lehet kábeles Type2 csatlakozó fej is; a kettőnek egyidejűleg is képesnek kell lennie a 22-22 kW leadására) tartalmazó készüléket a nyertes ajánlattevő nettó 780 ezer forintért tudja szállítani. Mivel a T-Systems nem gyárt ilyen készüléket, feltehetőleg a kivitelezést végző alvállalkozóként bevont Evopro csoport valamelyik AC töltője lehet az ajánlat tárgya. Az ajánlattevő ennél a kategóriánál is 36 hónap kiterjesztett garanciát és 6 órás kiszállási időt vállalt. A rendelkezésre álló keretből ezen az áron akár 2435 darab AC töltő is lehívható.

Villanyautósok észrevételei

A fenti árak alapján a KEF tenderen keresztül a következő két évben akár 3015 töltő vásárlására nyílhat lehetőség, amennyiben az önkormányzatok vagy más állami tulajdonú szervezetek pályázati vagy egyéb forrásból elő tudják teremteni ennek a költségeit.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos autó töltővel várja vendégeit az Avalon Park Miskolcon

Fontos megjegyezni, hogy a tender kiírásával és a szerződések megkötésével a kiíró nem biztosít forrásokat a töltők beszerzésére, így a költségeket minden esetben a megrendelő szervezetnek kell állnia. A fenti összegek természetesen nem fedezik a töltő helyének kialakítását, az áram bekötésének, a parkolók kialakításának, felfestésének és kitáblázásának költségeit sem.

A tender kiírása szerint az ajánlattevőnek rendelkeznie kell az elmúlt 3 évben telepített legalább 5 töltővel (az első két kategória esetén 5 db DC, a második esetén 5 db AC töltővel). Az egyelőre nem világos, hogy a töltőtelepítések terén eddig ismeretlen T-Systems Magyarország Zrt. ennek a kitételnek hogyan tudott megfelelni. Elképzelhető, hogy az alvállalkozónak megjelölt Evopro csoport eddig telepített villámtöltői (Pécs, Veszprém, Zalaegerszeg, Budapest Vincellér utca és Budapest Hauszmann Alajos utca) illetve AC töltői biztosították a hátteret ehhez a kitételhez.

A 22 kW-os DC töltőkkel a legelterjedtebb 20-24 kWh-ás akkuval szerelt autók 80%-ra való feltöltése a szokásos 20-25 perc helyett 40-50 perc lenne, ami egy hosszabb úton jelentősen meg tudja növelni a menetidőt. A mostanában kapható 30, és a hamarosan érkező 40 kWh-ás modellek egy-egy ilyen töltőt akár két órára is lefoglalhatnak majd, ami a töltőre váró következő autós szempontjából lehet probléma.

Elvileg jó hír, hogy a beszállítók minden esetben 36 hónap kiterjesztett garanciát és 6 órás kiszállási időt vállaltak. Így elvileg 6 órán belül minden meghibásodás javítását 6 órán belül meg kell kezdjenek. Kérdés, hogy a hat óra a felhasználó általi bejelentéstől vagy az üzemeltető általi bejelentéstől indul. Ha ugyanis az üzemeltetőnek nem lesz érdeke a töltő üzemeltetése, akkor hiba szállító felé való bejelentésének késleltetésével a sokszorosára is növelheti a kieső időt. A kiírás szerint, ha a készülék a helyszínen nem javítható, akkor 48 órán belül a szállítónak cserekészüléket kell telepíteni a meghibásodott helyére.

 

Hozzászólások

Elektromos autót használsz?

2 gondolat a “Eredményt hirdettek a KEF 4,7 milliárdos tenderén” című anyaggal kapcsolatban

  • 2017-09-25 at 12:57
    Permalink

    A keretösszeget nem a bruttó árra kellene vetíteni? Úgy kisebb töltő darabszám jön ki…

    Válasz
    • 2017-09-25 at 14:24
      Permalink

      Nem, mert a keret és a megadott töltőárak is nettó értendők.

      Válasz

Hozzászólás