Ötszörösére nő a hazai töltőhálózat – Emobility Forum 2017

A tyúk vagy a tojás tipikus problematikáját szokták gyakran emlegetni a villanyautózás elterjedése kapcsán, amikor arról esik szól, hogy miért nincs elég autó vagy töltő Magyarországon. Az üzleti oldal addig nem akar komolyan töltőhálózatba invesztálni, amíg nincs elég autó, autót viszont csak a legelszántabbak vesznek, amíg nincs megfelelő töltőhálózat. A világ több pontján ezt a gordiuszi csomót az állam vágja át azzal, hogy az alap infrastruktúra kiépítésének terheit részben átvállalja a piaci szereplőktől. Hogy nálunk várható-e ilyen, azt az immár harmadik alkalommal megrendezett Emobility Forum első napján reméltük megtudni.

Bár a korábbi években rengeteg szó esett arról, hogy az állam és a főváros számára mennyire fontos az elektromobilitás, idén a meghirdetett programmal ellentétben már a két fővédnök (Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Tarlós István Budapest főpolgármestere) sem jött el a rendezvényre. A miniszer nyitóbeszédét Lepsényi István államtitkár mondta el, a szokásos módon felsorolva az eddig elért eredményeket (zöld rendszám, adókedvezmények, állami ösztönzők, önkormányzati töltőtelepítés, autó és töltő tender) a közel 300 fős szakmai közönség előtt. Az előadás számunkra legfontosabb bejelentése, hogy a most nagyjából 200 készülékből álló hazai töltőhálózat egy éven belül 1000 darabosra bővül. A készülékek elhelyezkedéséről, típusáról, az üzemeltetők kilétéről konkrétumokat nem árult el, és ezt az előadása után sem lehetett tőle megkérdezni, mert amint tudott távozott a helyszínről. Az előadásból annyi derült még ki, hogy a MOL, az E.ON és a Nissan által alkotott konzorcium egy nemzetközi projekt keretében 54 töltőt telepít, többnyire autópályák mentén, míg az OMV 11 üzemanyagtöltő állomására készül töltőt telepíteni. Hogy ezek a tervek mikorra realizálódnak, az ismét nem derült ki.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megduplázták a villanyautó töltők számát Szegeden

Ma jelenleg nagyjából 800 darab tisztán elektromos autónak van zöld rendszáma, ami az eddig kiadott több, mint 3000 zöld rendszámot figyelembe véve jól mutatja, hogy a ritkás töltőhálózat miatt mennyire nem merünk még megválni a hagyományos üzemanyagoktól.

A Siemens és a Nissan képviselőinek előadása után egy kormányzati kerekasztal beszélgetéssel folytatódott a program. A beszélgetést vezető Felsmann Balázs a Közlekedéstudományi Egyesület társelnöke azonban kénytelen volt mentegetőzéssel és magyarázkodással kezdeni a résztvevők bemutatását, hiszen a beharangozott három államtitkár helyett a kormányzatot egyedül Huba Bence főosztályvezető (NGM) képviselte. A panelben helyet kapott még Dr. Marie-Theres Theill, az ELMŰ-ÉMÁSZ elnöke, Ratatics Péter a MOL Csoport elnökhelyettese, Vándor Balázs az MVM Csoport kereskedelmi igazgatója és Dr. Ugron Gáspár, az állami tulajdonú e-Mobi Kft. ügyvezető igazgatója is. A beszélgetésben érintették az EU-s irányelv hazai jogba való átültetésének sikerességét, a töltőüzemeltetés során az irányelv és a hazai jogszabály által megkülönböztetett szerepkörök szétválaszthatóságát, és a különböző fizetési rendszerek átjárhatóságát. Egy dologról nem volt szó: miért nincs még idehaza működő töltőhálózat, illetve mikorra lesz. A piaci szereplők egyike óvatosan jelezte is, hogy ezen a területen néhány évre látnak csak előre, az itt feltett kérdések pedig sokkal később megoldandó problémákat feszegetnek.

EZT OLVASTAD MÁR?  Lehet-e pénzt kérni az elektromos autó töltésért?

A beszélgetés végén a Villanyautósok.hu kérdésére válaszolva Dr. Ugron Gáspár úr elmondta, hogy 2018. május 31-ig 330 új töltőt állítanak üzembe, amiből 25 lesz nagy teljesítményű villámtöltő, a többi pedig 22 kW-os AC oszlop. Ismeretei szerint legkésőbb 2018. július végéig az önkormányzatok által elnyert töltőknek is üzemelniük kell már, ami további 213 töltő létesül. Az sajnos nem derült ki, hogy az államtitkár úr nyitóbeszédében elhangzott közel 800 töltőből fennmaradó ~250 töltőt ki és mikor fogja telepíteni.

Az esemény házigazdája által az első előadó felkonferálásakor végzett rögtönzött felmérés alapján az elektromobilitás jelenét és jövőjét megvitató Emobility Forum konferencián mindössze öten voltunk olyanok, akik napi szinten a gyakorlatban is elektromos autót használunk.

Elektromos autót használsz?

8 gondolat a “Ötszörösére nő a hazai töltőhálózat – Emobility Forum 2017” című anyaggal kapcsolatban

  • 2017-09-20 at 13:35
    Permalink

    Arról nem esett szó a cikkben, hogy kinek kb mennyit és milyen számla ellenében kell fizetni a töltésért? Az én cégem is létesíthet és üzemeltethet töltőt? Milyen feltételekkel?

    Válasz
  • 2017-09-20 at 14:01
    Permalink

    Szuper! Lesz 300 darab AC töltő, aminek a névleges teljesítményét összesen két autótípus tudja majd kihasználni.
    Biztos bennem van a hiba, ha úgy érzem, olyan ez a projekt, mint az egyszeri lány a mesében: hozott is ajándékot, meg nem is…

    Válasz
  • 2017-09-20 at 21:31
    Permalink

    PDA_FAN: Szerinted mi a jobb? Az ha a töltési teljesítményt az autó fedélzeti töltője korlátozza, vagy a töltőállomás korlátozza? Legalább az egyiknek mindenképpen kell!
    Szerintem inkább a töltőállomás legyen minél nagyobb teljesítményű, hogy akármilyen villanyautóval odaállva, annak fedélzeti töltője maximális teljesítményen is működhessen.

    Válasz
  • 2017-09-21 at 07:39
    Permalink

    Silver: Gyanítom, nem érted, mire akartam kilyukadni. Arról van szó, hogy egy csomó típuson az AC töltő invertere csak 3, 6, vagy 11 kW-os, mivel úgy tervezték őket, hogy gyorstölteni DC töltővel tudjanak. A Zoe meg a Teslák azok, amelyek egy 22 kW-os AC töltő teljesítményét ki tudják használni. Ennek a 300 db töltőnek akkor lenne nagy értéke, ha a 22 kW-ot DC töltővel is tudnák (ChaDeMo-val és CCS-el).

    Válasz
  • 2017-09-21 at 10:58
    Permalink

    PDA_FAN: …és ennek a 300 töltőnek még nagyobb lenne az értéke ha 50 kW-ot tudna leadni, és még annál is nagyobb lenne az értéke ha 100 kW-ot tudna leadni és így tovább. Feleslegesen összemostál két teljesen különböző célú töltőállomás típust. A célállomás töltőt a menet közbeni villámtöltéssel.
    Ezek deklaráltan (nagyságrendekkel olcsóbb, váltóáramú) célállomás töltők, amelyeket úgy méreteztek (nagyon helyesen), hogy valamennyi forgalomban lévő villanyautó a fedélzeti töltője (és nem invertere) segítségével a lehető legnagyobb teljesítményen tudjon tölteni amíg ott parkol.

    Válasz
  • 2017-09-21 at 17:01
    Permalink

    Silver: A cikk szerint ezek az önkormányzati pályázat 213 db töltőjén felül lesznek telepítve, tehát egyáltalán nem biztos, hogy célállomási töltők. Egyébként a “fedélzeti” AC töltők is inverterek, hiszen az akku DC-vel tölthető, a drótból meg AC fog jönni.

    Válasz

Hozzászólás