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
auto
2024. 07. 27. szombat

Nem volt problémáktól mentes az elmúlt három hónap az Opel számára: előbb az Ampera-E értékesítése körül adódtak gondok, majd augusztus 1-től az 1929 óta a General Motors tulajdonában lévő márkát megvásárolta a francia PSA Csoport. A legelső elektromos modelljük, melyet Európán kívül Chevy Boltként ismernek, hatalmas kereslettel találta szemben magát a piacon, melyre a gyártó nem volt felkészülve. Mivel a gyártási kapacitás képtelen volt lehetővé tenni az európai igények kielégítését, múlt hónapban az Opel megkérte a norvég kereskedőket (mivel ebben az országban a legnagyobb a kereslet), hogy ne vegyenek fel több megrendelést az autóra. Akik ezután jelezték, hogy szeretnének vásárolni, azokat egy várólistára helyezték, szerződéskötés nélkül. A dolgok mostanra odáig fajultak, hogy az Opel, felismerve a hatalmas igényt és a benne rejlő profitmaximalizálási lehetőséget, megemelte az Ampera-E árát, még azok számára is, akikkel szerződésben megegyezett az eredeti árban. Ez az árnövekedés átszámítva közel másfél millió forint ráfizetést jelent a vásárlóknak, azonban az Opel tagadja, hogy bármi köze lenne a változtatáshoz, szerinte a történtek a tulajdonosváltásnak tudhatók be.

Opel Ampera-E

A drámai helyzet megoldására az új vezérigazgató, Michael Lohscheller bejelentette az Opel és a PSA közös stratégiáját, melynek elsődleges célja természetesen a pénzügyi válság leküzdése. Ennek érdekében a legfontosabb az operatív marzs 2%-ra emelése 2020-ig, majd 6%-ra 2026-ig, aminek következtében eleinte évente 1,1, majd a második szakaszban 1,7 milliárd eurót spórolnának meg, csökkentve az előállítási költségeket, és növelve a versenyképességet. A megtakarításokhoz hozzájárul majd az is, hogy az Opel és a Vauxhall autók gyártását a PSA Peugeot/Citroënnel közös platformon végzik. Jó hír a szentgotthárdi gyár számára, hogy állítólag az európai üzemek nincsenek veszélyben, és elbocsátásoktól sem kell tartani. Továbbá az Opel kiszabadul a kontinens határain túlra is, és 2022-re 20 új piacot hódíthat meg, köztük Kínát és a Közel-Keletet is.

És végül, de nem utolsó sorban, a PSA stratégiája a jövőre nézve villanyautókat is tartogat számunkra: 2024-re az összes modell megjelenik teljesen elektromos, vagy plug-in hibrid formájában is, de előtte még az Opel 2020-ig piacra dobja a Grandland X hibrid modelljét, illetve a következő generációs Corsát. Az elektromos modellek hirtelen bekerüléséről a kínálatba Carlos Tavares, a PSA vezetője így nyilatkozott:

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

„Ha visszanézünk a vállalat elmúlt 15 évére, látható, hogy nem volt felkészülve a jövőre. Nem haladt azon az úton például, hogy be tudja tartani az európai CO2 kibocsátásra vonatkozó követelményeket. Azt is fel kell ismernünk továbbá – őszinte és békés módon -, hogy a vállalat több, mint 10 milliárd dollár veszteséget halmozott fel, 30 000-nél is több munkahelyet szüntetett meg, és három pontnyi részesedést vesztett az európai piacon ebben az időben. Ez tény.”

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.