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 Kétséget kizárólag a villanyautók hőskorát éljük napjainkban – egy exponenciális görbe elején vagyunk. Ebben a felfokozott hangulatban nagy figyelem övezi az elektromos autók eladási statisztikáit és persze ezen belül is különösen a Tesláét, amely most lépte át a 250,000 eladott példányt. Ettől a hónaptól kezdve rendszeresen be fogunk számolni ezen a helyen a kaliforniai cég havi értékesítési adatiról. Mivel az adatok értelmezése némi háttérinformációt igényel, az alábbi cikk egy bevezető ebbe a világba. Forrás: teslamotorsclub.com Az óperenciás tengeren túl Az amerikai adatokat az InsideEVs szakportál gyűjti évek óta a teljes USA piacra. A legtöbb gyártó Amerikában havonta nyilvánosságra hozza az adatokat, azonban a Tesla csak az aktuális negyedévet követő 3 munkanapon belül teszi ezt meg és csak globális számokat közöl. Így a portál szerkesztői különböző adatbázisok és információforrások alapján becsülnek – majd utólag, ha mégis kijön valami hivatalos, régiókra bontott adat, korrigálnak. Innen tudjuk, hogy következő hónap első pár napjában publikált számaik 2-5% pontossággal rendelkeznek, ami egyáltalán nem rossz. Arra mindenképpen elég, hogy jelezze, ha meglepetés készül.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 Forrás: InsideEVs.com Vén Európa A tengeren innen más a helyzet. Szinte az összes EU és a fejlettebb EU-n kívüli ország adatait havi rendszerességgel, ingyen, a hónap végét követő pár napon belül teszik közzé online a statisztikai hivatalok. A Norvégoknál nemcsak, hogy a hó végét követő 24 órán belül elérhetők a számok, de az élő adatbázishoz is hozzáférést kaphat a lelkes honfi, így adódott, hogy egy buzgó TMC (Tesla Motors Club) felhasználó összerakott egy oldalt, amin szinte valós időben követhetjük a napi Tesla regisztrációkat. De a lassabb tagállamokban is a hónap végét követő pár napon, legfeljebb egy héten belül letölthetők az adatok. Hogy melyik EU tagország a szégyenteljes kivétel, ahol a szocializmus utolsó bástyájaként fennmaradt hivatal évente mindössze 2×, akkor is több hónap késésessel és nem teljes körűen közöl adatokat, arra mindenkinek adok 1 találgatási esélyt… Igen. Forrás: teslamotorsclub.com Az európai adatokat a TMC erre szakosodott fórum oldalának oszlopos tagjai, köztük jómagam, vadásszák össze és néha egészen meglepő dolgokat látnak. Pl. pár hónapja így csíptük el az első európai Model 3-at, ami a holland statisztikában a Tesla típusai között váratlanul felbukkanó „egyéb” kategóriával hívta fel magára a figyelmet. Forrás: teslamotorsclub.com A sárkányok földje Nos igen, Ázsia, és azon belül is Kína, ami a Tesla egyik legnagyobb piaca, sajnos továbbra is sötét ló. Hivatalos adatok híján, a néha-néha kiszivárgott információkon kívül, maximum utólag szoktuk kiokoskodni a TMC oldalain, mennyi is volt Ázsia részesedése, úgyhogy emiatt a végleges havi becslésben van jó adag bizonytalanság. Forrás: teslamotorsclub.com Hogy ne legyen túl egyszerű az élet A Tesla számainak értelmezéséhez nem árt egy kis körültekintés, ha tényleg tudni szeretnénk mi is a valós helyzet. Minden ott kezdődik, hogy a fremontiaknak jelenleg csak egy autógyáruk van. Így ahhoz, hogy az autók a nyugati partról eljussanak Európába és Ázsiába, hajóra kell rakni őket, ami meglehetősen költséges és minél kevesebb autót rakunk a hajóra, annál rosszabb árat kapunk. Ezért célszerű pl. az európai szállításokat nagyobb kontingensekben egyszerre abszolválni, ennek viszont az a következménye, hogy kb. egyszerre is kell őket legyártani. Mondtam már, hogy a Teslának csak 1 gyára van? Azon belül van 3 gyártósor, egyik az S-nek, másik az X-nek, harmadik a 3-asnak. (Korábban próbálták a vegyes üzemet az S és az X között, de ez így hatékonyabbnak tűnt). Ha egy adott időszakban a gyártás nagy része Európának készül, nem nehéz kitalálni annak mi a következménye: nem Amerikának vagy Ázsiának gyártanak. És ugyan így, ha pár napig a gyártósor jobbkormányos Model X-eket gyárt, akkor át kell erre állítani a teljes folyamatot. Mindezek okán a Tesla értékesítési adati meglehetősen ciklikusak a negyedév során. Az első 1-1,5 hónapban Európának és Ázsiának dolgozik az üzem, hogy az autók időben hajóra kerüljenek és még a pénzügyi negyedév vége előtt ki is kerüljenek a vevőkhöz. És ugye ebbe az időbe még bele kell férnie egy kis tilburgi mókának is. Ilyenkor faramuci módon minden régióban visszaesik az autók kiszállítása a vevőkhöz. Az USA-ban azért, mert bár gyártástól számítva 1-2 héten belül megkaphatjuk a Teslánkat, az aktuális termelésnek csak egy kis része megy országon belülre. Európába és Ázsiába pedig még nem érkezett meg a nagy hajó, így csak kisebb készletek vannak és az előző negyedév végéről lecsúszott vevők kapják meg a verdákat. Na aztán jön a negyedév vége, az utolsó hónap, a Tesla munkatársai pedig elköszönnek a családjuktól úgy 30-35 napra. Fremontban ezerrel pörög a gyártás, hogy az országon belüli megrendelések teljesüljenek a negyedév végéig. Erre egy new york-i vevőnek akkor van esélye, ha az utolsó hónap közepéig legördül az autója a futószalagról, hiszen annak még át kell érnie Amerikán keresztül és a kereskedésnek is bele kell, hogy férjen a hajrába. Persze ha Kaliforniában él a szerencsés villanyautós, akkor akár még a negyedév utolsó napján is megkaphatja a Tesláját. Európában és Ázsiában pedig, ahogy kiköt a hajó, beindul a verseny az idővel, hogy lehetőleg minél több meg is érkezzen a tulajdonoshoz a negyedév végéig. Ez különösen látványos tűzijátékot szokott okozni a norvég, hó végi napi adatokban. A norvég napi adatok megmutatják hogyan néz ki a Tesla egy tipikus negyedéve. 2017 Q3 jó példa volt erre – a képen azt látjuk, ahogy a norvég Model X regisztrációk csak szállingóznak az első 2 hónapban, majd őrült hajrába kezdenek a végén. A nyers adatok forrása a www.teslastats.no, a grafikon saját készítésű. Deus Ex Machina Mondtam már, hogy a Teslának csak 1 gyára van? Ennek az is következménye, hogy ha történik valami rendkívüli, az nagy galibát tud okozni. Ennek jó példája 2014 év vége, amikor is brutális hóviharok tomboltak decemberben az USA északkeleti tagállamaiban, emiatt sok kiszállítás meghiúsult és nagyon csúnya lett a negyedéves jelentés, az árfolyam meg zuhant. De hasonló volt a helyzet 2015 első negyedévében az amerikai kikötői dokkmunkások sztrájkjánál, vagy amikor Kínában 2016 végén a hatalmas szmog miatt leállították a kikötői forgalmat és, abszurd módon, emiatt 2000 zéró emissziós Tesla rekedt a konténerekben. Nem kell memorizálni A fenti, hosszúra sikerült írás nem azért készült, hogy ezt a sok adatot mindenki tartsa fejben mielőtt ránéz a havi számairól szól cikkünkre – az az én feladatom lesz majd, hogy kontextusba helyezzem az adatokat. De szerettem volna, hogy ha visszakereshetően le van ez így írva, hogyha bárkinek kételyei akadnak a számok láttán, valahol utána tudjon olvasni a miérteknek. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!