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
auto
2024. 03. 19. kedd

Az üzemanyagcellás meghajtás kérdésében még mindig nem tudtunk teljesen dűlőre jutni, továbbra is nagyon megoszlanak a vélemények, mind az elektromos autót használó átlagemberek, mind a kutatók körében. Míg egyesek sokkal jobb, és környezetbarátabb megoldásnak tartják, mint az akkumulátoros energiatárolást, addig mások el sem tudják képzelni a hidrogént alternatív üzemanyagként. Ez utóbbiak népes csoportját képviseli Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója, aki egyenesen „butaságnak” nevezi a hidrogéncellák elektromos autókban történő használatát. Éppen ezért azt hihetjük, hogy ki van zárva, hogy valaha is üzemanyagcellás Tesla hírét halljuk vagy olvassuk, ám ez most mégis megtörtént. No persze nem Musk változtatta meg hirtelen a véleményét, és kezdett el hidrogéntartályokat belepakolni a gyártásban lévő Model 3-asokba, hanem egy holland gázipari társaság állítja, hogy üzemanyagcellássá alakított át egy Tesla Model S-t, mely az operációs rendszer meghekkelésének köszönhetően tényleg működőképes is.

A hidrogénmeghajtás ellenzőinek ez a hír felérhet egy istenkáromlással, azonban Stefan Holthausen, a gáz beszállító, és egyébként hidrogéncellás járművekkel is foglalkozó vállalat alapítója szerint az átalakítás következtében az autó hatótávja a kétszeresére nőtt, így akár 1000 kilométert is lehet vezetni egyetlen töltéssel. Ráadásul az üzemanyagtartályok is praktikusan lettek elhelyezve, így nem foglalnak sok helyet, és nem rontják a komfortérzetet sem.

Akkumulátoros elektromos vs. hidrogéncellás, Forrás: Electrek

A holland társaság szerzeménye a Hesla nevet kapta, és állítólag már most hatalmas kereslet van rá. Azért ez meglepő, tekintve, hogy a konverziós eljárásért 50 000 eurót, azaz 15 750 000 forintot kellene kifizetni, a Model S árán felül. És akkor még nem esett szó az üzemanyagcellás megoldás hátulütőiről, például az éjszakai töltésről való lemondásról, a kiépítetlen infrastruktúráról, a gyenge hatékonyságról, a hidrogén magasabb áráról, valamint az sem elfelejtendő, hogy ugyan ki szeretne magas nyomású, rendkívül gyúlékony gázt tárolni a kocsijában? A Hesla egy egyszeri figyelemfelkeltő projektnek bravúros, de a gyakorlati haszna az állítólagos hatótávja ellenére is a nullához közelít.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.