Mozgalmas hét áll a Tesla mögött

A Tesla körül valahogy mindig történik valami, de az elmúlt hét talán még az ő mércéjükkel mérve is sűrű lett. Volt itt egy nagy port kavart teszt, újabb hírek a Model 3 gyártásáról, Elon mini Twitter háborút kezdett és megtudtuk a Model Y bemutatójának időpontját is (2019 Március 15). Szerintem a felét így is kifelejtettem, úgyhogy nézzük szépen sorjában.

Napi 500 Model 3

Két hete ezen a helyen arról elmélkedtünk, vajon mennyire hihetünk azoknak a pletykáknak, miszerint már heti 4,000 autó magasságában jár a legkisebb Tesla gyártása. Nos a rossz hír, hogy úgy néz ki a teljes gyártósor még picivel ez alatt van, a jó hír viszont, hogy már tényleg csak napok kérdése és újabb ugrás várható a termelésben.

A héten szivárgott ki Elon Musk egy újabb belső levele. Mondjuk a szivárgás azért olyan nagyon nem sokkolhatott senkit a kaliforniai gyártónál, hiszen ha a főnök 35 ezer alkalmazottnak ír levelet, számolnak vele, hogy másodperceken belül kikerül. A levél szerint a cég első ember gratulált a kollégáknak, mivel elérték a napi 500-as darabszámot, ami heti 3,500 autónak felel meg.

„Marriage”, azaz a Nevadában készülő hajtáslánc és a kaliforniai karosszéria összeillesztése. Eddig ez volt az egyik utolsó szűk keresztmetszet. Forrás: CBS Television

Bár ez elsőre ellentmond múltkori találgatásunknak, elképzelhető, hogy mind a két hír igaz. Abban a cikkünkben több pozitív jelet/forrást is  megemlítettünk a Model 3 gyártása kapcsán, de a konkrét szám egy a végső összeszerelésben dolgozó alkalmazottól jött (elvileg). Mint ismeretes a Tesla úgy szokta kifüstölni a a gyártási lánc szűk keresztmetszeteit, hogy bizonyos elemeit az aktuális termelési szint fölé emeli pár órára vagy napra. Így kiderül, hogy ha az előző fázisból szükséges részegységek rendelkezésre állnának az emelt tempóban, bírná-e az iramot a stressz-tesztelt szerelési pont is? Korábban már voltak ilyen tesztek a nevadai Gigafactoryban is, ahol sikeresen demonstrálták a heti 5,000 feletti ütemet, így elképzelhető, hogy két hete is egy ilyen teszt eredménye látott napvilágot.

A fenti elméletet támasztja alá Musk levelének egy újabb részlete, amely a gyártás egyik ismert szűk keresztmetszetének megoldását méltatta. A termelés egyik kulcs mozzanata a karosszéria és a hajtáslánc „összeházasítása” és mint megtudtuk, itt sikeresen elérték az óránkénti 32 autót, ami heti 5,400-as tempót jelentene. (A Model 3 gyártása napi 24 órában és heti 7 napon folyik).

6 repülővel hozták

Talán csak akkor lenne filmszerűbb a Tesla sztori, ha Elon Musk maga vezette volna annak a 6 (!) teherszállító gépnek az egyikét amelyek a Tesla német leányvállalatától szállítottak egy elég nagy gyártósort  a nevadai aksigyárba. Az EV News Daily szúrta ki a repülőgépek rakományát, a hírt pedig maga Musk erősítette meg Twitteren.

Elon Musk és a villanyautós hírcsatorna csevegése a Nevadába tartó szállítmányról. A gépeket most szerelik be – május 26-tól 5-6 napig áll a gyártás. Forrás: Twitter

A lépés meglehetősen szokatlan, hiszen a légi fuvar ekkora méretű gépeknél meglehetősen költséges játék, de úgy néz ki a gyorsaság minden pénzt megért. Mint már mi is többször írtunk róla, a kis Tesla akku csomagját 4 gyártási zónában szerelik össze és ebből kettőnél voltak olyan súlyos problémák, hogy tavaly év végén még alig pár tucat autó készült csak naponta. A Tesla legutóbbi pénzügyi jelentése szerint akkor 7 órán át tartott az akku csomag összeszerelése. Az elmúlt hetekben ez már csak 70 perc volt, most pedig tovább gyorsulhat.

A Tesla közleménye azt is megosztotta, hogy a jelenlegi félautomata megoldással akár a célul kitűzött heti 5 ezres darabszám is elérhető, de amint megjön a német gyártósor, az élőmunka kivezetésével költségcsökkenést szeretnének elérni. Musk legutóbbi tweetje szerint, a jelenlegi leállás után, az új gépeknek köszönhetően immár mind a 4 zóna tökéletesen fog működni. Ha ehhez hozzátesszük a fenti hírt a fremonti végszerelésről, akkor már világos miért ilyen magabiztos Musk a gyártási célok teljesítését illetően.

Viszik mint a cukrot

Ahogy 2 hete, úgy most is figyelemmel követjük a többi apró jelet és adatot és ezek is alátámasztják Elon Musk optimizmusát.

Ismét kaptunk egy jó adag alvázszámot, így az elmúlt 4 hétben már 18,014 új Model 3 gyártásához lett elég regisztráció. A legnagyobb sorozatszám jelenleg 51,733.

És természetesen  minden legyártott darab gazdára is talál. Az Electrek jelentése szerint több ezer Model 3 vár átadásra Torontó mellett – apropó igen, pár napja már Kanadába is szállítják a kis Teslát. A kaliforniai cég ilyenközelvan ahhoz, hogy átlépje a „200 ezer eladott autó” küszöböt az USA-ban, ami után fokozatosan elveszítik majd vásárlói az állami villanyautó támogatást. Így megy a találgatás, hogy vajon megpróbálják-e a mérföldkövet július elsejéig kihúzni, ami kicsivel kedvezőbb helyzetet teremthet a vevőknek? (Ha meg tudják ezt oldani, 3 hónappal tovább tart a kedvezmény).

EZT OLVASTAD MÁR?  Majdnem kétszeresére emelkedhet a villanyautós támogatás Kaliforniában
Kémfotók Torontóból. Forrás: Electrek

Kaliforniában is viszik a 3-ast mint a cukrot: a hivatalos adatok szerint már az első negyedévben megverte benzines versenytársait a legkisebb Tesla és kategóriája legkelendőbb típusa lett. Kínában pedig, miután a kormány 25-ről 15%-ra csökkentette az import autók vámját, bizonyos Model X verziók akár 14 ezer dollárral is olcsóbbak lettek. Ennek szinte azonnal meg is lett az eredménye, ugyanis a shanghai Tesla szalon 24 órán belül eladta  teljes X 75D raktárkészletét.

De vissza még a Model 3-hoz:  a héten megkezdődött az összkerékhajtású, illetve a Performance modellek rendelése is, a gyártás pedig 1 hónap múlva indulhat. Ami pedig a 35 ezer dolláros alap modellt illeti, Musk megerősítette, hogy természetesen az is gyártásba kerül, de majd csak a heti 5,000 darabszám elérését követően 3-6 hónappal – ez nagyjából a 4. negyedévet jelenti A feltétel nem véletlen, hiszen csak egy bizonyos gyártási volumen felett lehet gazdaságos  a belépő modell. A várakozásért kompenzáció lehet, hogy addigra már gyártásban lesz nem csak a hófehér üléshuzat opció, de a 2016-os bemutatóról ismert szédületes „turbinalapát felni” is.

Azok a bizonyos turbina-felnik. Forrás: Electrek

Sok hűhó

De, hogy ne csak a jó hírekről beszéljünk, volt a héten bőven skandallum is.

Kezdődött azzal, hogy az amerikai Consumer Reports magazin elég csúnyán lehúzta a Model 3-at a gyenge fékteljesítmény miatt. A kiadvány korábban nagy rajongással a „valaha tesztelt legjobb” autójának minősítette a Model S-t, aztán a Model X-nél már kritikusabbak voltak, nem tetszett nekik a sirályszárny-ajtó.

A Model 3 kapcsán volt bőven pozitívum is a tesztben, de nem tudtak igazán megbarátkozni az érintő-képernyővel és gondjaik voltak az autó hitelkártya méretű „távirányítójával” is. Mint elmondták, a mobiltelefon alapú elsődleges „kulcs” jól működik, de ha oda kell adni a kocsit valakinek, akkor a bankkártya-szerű tartalék kerül használatra. Problémásnak érezték, hogy az autó „B” oszlopán elég pontosan kell a megfelelő ponthoz érinteni a kártyát, ami miatt sokat kell magyarázkodni a parkolószolgálat alkalmazottjának. (Hiába na, ma már a komornyikok sem a régiek).

A legnagyobb gondjuk azonban az autó fékrendszerével volt. Az első alkalommal sikerült 100 km/h körüli sebességről nagyjából 39,5 méter alatt megállniuk, azonban a további kísérletek átlaga 46 méter lett. Csak a rend kedvéért, a Model 3-ról már elég sok teszt található a neten és hasonló problémákról én még csak egy német cikkben olvastam. Tehát nem miden körülmények között jelentkezett a gyenge teljesítmény.

Az eset elég nagy port vert, Elon Musk rögtön fel is vette a kapcsolatot a magazin szerkesztőivel és letöltötték az autó adatait. Mint megtudtuk, a hiba nem mechanikai, hanem bizonyos körülmények fennállása esetén az ABS vezérlő szoftvere nem elég hatékony. Illetve nem volt elég hatékony, mivel pár nap leforgása alatt a Tesla ki is javította  a szoftver hibáját és a hétvégén már ki is tolták a frissítést a flottára.  A Consumer Reports pedig újra fogja tesztelni az autót a napokban.

Addig jár a korsó a kútra

Ennél már sokkal rosszabb hír a PR osztály számára egy újabb látványos Autopilottal kapcsolatos baleset. A jó hír, hogy a sofőr sértetlenül megúszta, a rossz, hogy az a You You Xue szenvedett balesete, aki hatalmas közösségi média sztárrá nőtte ki magát, pont a Model 3-as világ körüli turnéja kapcsán. You You saját bevallása szerint éjszaka volt, amikor valahol Görögországban 120-as tempó mellett az autó hirtelen jobbra rántotta a kormányt és egy autópálya lehajtó bal oldali palánkjának csapódott.

A történettel azonban van pár probléma.

Így sikerült leamortizálni a 3-ast. Forrás You You Xue

Először is a fiatalember maga ismerte el, hogy nem az utat figyelte, hanem a mobilját nyomkodta amikor az eset történt. Mint elmondta, megpróbált korrigálni, de már késő volt és nem tudta megakadályozni a csattanást.

Csakhogy a képek és a történet ellentmondanak egymásnak. Mind mondta, az autópálya jobb oldalán haladt, amikor egy lehajtónál hirtelen jobbra tért ki a robotpilóta. Azonban ha elképzeljük az esetet, két lehetőség kínálkozik: ha nem sikerül időben korrigálnia, az autó vagy frontálisan ütközik a lehajtót a pályától elválasztó korlátba, vagy annyira lesodródik, hogy a jobb oldalával csapódik a jobb szélső palánkba. Csakhogy a képek alapján az autó eleje sértetlen, és igazából az első kerék vonalától hátrafelé zúzta le a bal oldalt. Így sokkal valószínűbb, hogy You You túlkorrigált, az autó már kikerülte a frontális ütközést az elválasztóval, de ő balra visszarántotta a kormányt és nekivágta a palánknak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Mennyi az Opel Ampera-e hatótávja?
Ennek az elválasztónak ment neki a Model 3. Az autó a kép bal oldalán található sávban haladt, amikor a sofőr elmondása szerint a robotpilóta hirtelen a jobb oldalon látható lehajtó felé vette az irányt. Forrás: You You Xue

Akárhogy is, a kérdés marad: miért sodródott hirtelen jobbra a Tesla? Nos a válasz várat magára, de van pár elgondolkodtató körülmény. You You eleve meglehetősen felelőtlenül viselkedett az elmúlt napokban és hetekben. Közleményében elismerte, hogy már legalább 15-25 alkalommal aludt el vezetés közben amióta megkezdte az utat a Model 3-mal. Facebook oldalán pedig a baleset előtt pár órával egy videót posztolt, amin azzal „királykodik”, hogy éjszaka, autópálya tempó mellett lekapcsolja a fényszórót és azt teszteli, tud-e korom sötétben vezetni az Autopilot? (A Darwin-díjas videót az oldalunk motorja nem annyira szerette volna beszúrni ide, de ezen a linken meg lehet nézni.)

Ráadásul, ha ez nem lenne elég, a Tesla többször figyelmeztette, hogy Európában még nem támogatott a Model 3, sem alkatrészeik nincsenek, sem tréninget nem kaptak még a szerelők. Sőt, internetkapcsolat sincs az autón, így a térképek nem frissülnek és nem elég részletesek. Ráadásul, egy korábbi offroados próbálkozása során megsérült a futómű és pár napja saját maga is azt posztolta: imádkozzunk ne essen szét alatta a kocsi, mert a legkisebb kormánymozdulatra is ijesztő hangokat hallat. Akár a futómű károsodása, akár az adatforgalom hiánya, akár a fényszórók lekapcsolása elég indok lehetne a balesetre – és akkor egy esetleges elszundikálás közbeni öntudatlan kormánymozdulat lehetőségéről még nem is beszéltünk.

A Szilícium-völgy Trump-ja?

Azt már eddig is tudtuk, hogy az UAW nevű autóipari szakszervezet nem kedveli Muskot. Évek óta próbálják befűzni a fremonti gyár munkásait, hogy lépjenek be, de azok csak nem állnak kötélnek. Pedig csak 2017-ben 422 ezer dollárt költöttek a kampányra. A szakszervezet és a vállalat háborújában már kölcsönösen vádolták egymást a felek az alkalmazottak megfélemlítésével, az UAW pedig többször felkarolt már elbocsátott munkásokat és toborzott a gyárban. Mindeddig sikertelenül.

Most újabb fejezetéhez érkezett a háború, ugyanis a szakszervezet panaszt nyújtott be Musk ellen, miszerint egy Twitter üzenetével azzal fenyegette meg a munkásokat, hogy ha csatlakoznak hozzájuk, elveszítik a céges részvény jogosultságukat. A Tesla és Musk tagadja a vádakat, szerintük az UAW szándékosan félremagyarázza Musk üzenetét. Szerintük a cég vezetője éppen, hogy arra utalt, hogy azokban a kaliforniai gyárakban ahol az UAW jelen van, a szakszervezet még arra is képtelen volt, hogy kiharcolja a munkások kapjanak a cégből részesedést, míg a Tesla ezen a fronton nagyvonalú és önként ad részvényeket.

Musk ötlete népszerű a Twitter felhasználók körében, de éles támadásokat váltott ki a sajtó képviselői részéről. Forrás: Elon Musk Twitter

A következő lépés a Reveal magazin „leleplező cikke” volt a Teslában uralkodó körülményekről, amely írást az autógyártó tételesen cáfolt, és az UAW által szponzorált koholmánynak titulált. Hogy kinek van igaza, majd a munkavédelemmel foglalkozó hatóságok eldöntik, de az események sorozat oda vezetett, hogy Musk az elmúlt napokban több Twitter bejegyzésben kérdőjelezte meg a sajtó egyes szereplőinek függetlenségét és munkájának minőségét. Azzal állt elő, hogy létre kellene hozni egy olyan weboldalt, ahol az olvasók pontozhatnák az újságírók tevékenységét – az ötletre több vezető újságíró és lap hevesen reagált, Trumphoz hasonlítva Muskot. Azért az lehet, hogy nem segítette a párbeszédet, hogy Musk, fekete humorával fűszerezve, az oldalt Pravdának akarta elnevezni

Autok:

Elektromos autót használsz?