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
auto
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

Regeneratív fékezéssel ruházta fel legújabb elektromosítási projektje keretében bemutatott, kamionokhoz készített pótkocsiját a Bosch, ezzel lehetővé téve a fékezési energia visszanyerését és újrafelhasználását a jármű működése közben. A német vállalat ötlete onnan ered, hogy a jelenlegi hagyományos pótkocsik magatehetetlenül gurulnak az őket vontató tehergépjárművek után, holott adott a lehetőség, hogy a mozgási energiát elektromossággá alakítsuk, amit aztán környezetbarát módon tudunk hasznos célokra használni. A Bosch számításai szerint a rendszer akkor éri el a legnagyobb hatékonyságát, ha a kamion valamilyen élelmiszer hűtését végzi, ugyanis a megtermelt energia segítséget nyújthat a hajtóműnek e plusz energiaigény fedezésében, ezzel évente mintegy 9000 liter dízelt, valamint 10 000 eurót megtakarítva, és nem mellesleg a légkörbe engedett szén-dioxid mennyiségét csökkentve. Az elektromosított pótkocsik használatának további előnye, hogy a villamos árammal táplált hűtőegységek jelentősen kisebb zajhatással járnak, mint a dízellel működő társaik, ami által a kamionok korán reggel, vagy késő éjszaka is végezhetnek szállítási tevékenységet a lakott területeken, jókora előnyhöz juttatva az azokat üzemeltető szupermarketeket. A tengely és a hajtáslánc összepárosítása – mely egyébként ugyanazt a SMG180-as villanymotort foglalja magában, mint ami a DHL StreetScooter elektromos furgonját is hajtja – emellett egy fontos lépés a trailerek automata parkolása felé a logisztikai vállalatok parkolóiban, hiszen így már nincs szükség a vontatóra, hogy a pótkocsi közlekedni tudjon. A Bosch technológiája az IAA Commercial Vehicles hannoveri rendezvényen mutatkozik be szeptember 19-én, de az érdeklődők már most jelezhetik igényüket az elektromosított pótkocsikra, vagy kérhetik csupán a villanyos hajtáslánc felszerelését a már meglévő hagyományos pótkocsikra.

Ez a megoldás számottevően csökkentheti a dízeles tehergépkocsik szénlábnyomát, de képzeljük el, mekkora lökést adhat a tisztán elektromos kamionoknak, mint például a Tesla Seminek, amelyek az óriási teher vontatásával veszítenek az értékes hatótávjukból. Hasonló koncepcióra épül egyébként a minap bemutatott elektromos lakókocsi is a Dethleffs fejlesztőitől, mely nem a villanykamionok, hanem az elektromos személygépkocsik vontatási problémáira próbál megoldást kínálni. Ugyan a német cég még nem tesztelte élesben az e.home coco névre keresztelt guruló otthont, így a tényleges hatékonysága egyelőre nem ismert, a regeneratív fékezés és a 80 kWh-s akkumulátor nagy segítség lehet a vontatástól lecsökkent hatótáv megnövelésére, de a berendezés otthoni energiatárolóként is alkalmazható, mely a tetőre telepített napelemek által megújuló energiával látja el a háztartást.

e.home coco

 

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás