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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A Tesla Semi bemutatója óta tapintható a feszültség a teherszállítási szektorban, ugyanis most először bukkant fel egy olyan villanymeghajtású 8-as besorolású (azaz 14 968 kilogrammot meghaladó bruttó tömegű) kamion, mely 2019-es megjelenésekor képes lesz felvenni a versenyt dízeles társaival egy nagy távolságú szállítás során is, jóval alacsonyabb üzemeltetési költség mellett, véget vetve a fosszilis üzemanyagok uralmának az áruszállításban. A Teslához eközben több nagyobb, és néhány nemrég megalakult vállalat is csatlakozott a villanykamionok fejlesztésében, ám a többség továbbra is fenntartásokkal kezeli e járművek létjogosultságát, különösen a Semi specifikációit. Az eddigi legígéretesebb tisztán elektromos kamionnak ugyanis 36 tonnás maximális teherbírást, 800 kilométeres hatótávot, és egy elektromos sportterepjárókéval vetekedő gyorsulást ígért Elon Musk 180 000 dollár ellenében, aminek üzemeltetési költsége mindössze 1,26 dollár mérföldenként, azzal az 1,51 dollárral szemben, amibe egy dízeles 8-as méretű kamion kerül egy mérföldre levetítve. Időnként fellángol a vita a járműiparban a kibocsátásmentes kamionok jövőjét illetően – mint például amikor a Daimler igazgatója vonta kétségbe a Tesla CEO szavait –, legutóbb pedig a Bloomberg boncolgatta azt a témát egy múlt heti cikkében, hogy mikor fogják leváltani a villanyos tehergépkocsik a dízeles járműveket, összegyűjtve néhány vállalat képviselőjének véleményét, nem kevés részrehajlással.

A Tesla Semi két változatának prototípusai, Forrás: Electrek

A kétkedők leggyakrabban azt szokták hangoztatni, hogy a kamionoknál hatványozottan fontosabb a töltéshez szükséges idő hossza és a hatótáv, mint a gépkocsik esetében, ugyanis a sofőröknek gyakran a végletekig lekorlátozott idő alatt kell leszállítaniuk a termékeket, amibe nem fér bele a 200 kilométerenkénti újratöltés 60-120 percen keresztül, márpedig a jelenlegi akkumulátor-technológia nem teszi lehetővé, hogy egy kamion ennél (sokkal) nagyobb távolságot megtegyen töltőberendezésre való csatlakozás nélkül. Így gondolkodik erről Jon Mills, a Cummins motorgyártó vállalat szóvivője is, aki szerint ugyan a villanymeghajtású kamionok jelentős mértékben hozzájárulnának a légszennyezés csökkentéséhez (a közepes és nehéz tehergépjárművekből származó üvegházhatású gázok emissziója 1990 és 2016 között 85%-kal növekedett az Egyesült Államokban, a szállítmányozásból származó szénkibocsátás pedig 23%-os részesedést tudhatott magáénak 2016-ban az Environmental Protection Agency adatai szerint), az egyelőre nem világos, hogy az ipar készen áll-e a váltásra.

„Jelen pillanatban nem gondoljuk, hogy ez a járható út. Az elektromos teherautók életképesebbek, ha kis távolságokon és kevesebb áruval működnek, valamint ha tölteni is van lehetőség. A dízel az elsődleges opció lesz a nehéz tehergépjárművek piacán még legalább egy évtizeden keresztül” – fogalmazta meg a Cummins munkatársa, hozzátéve, hogy az akkumulátorok okozta tömegnövekedés a sofőröknek fizetett munkabért is befolyásolja.

A Daimler is elektromos kamionok fejlesztésébe kezdett

A Diesel Technology Forum kereskedelmi csoport ügyvezető igazgatója a Tesla Semi demonstrációját hiányolja, amelyből kiderül, hogy valóban van mitől félniük a hagyományos kamionoknak.

„Könnyű azt mondani, ha csak most érkeztél erre a piacra, hogy mi megcsináljuk 1,20 dollárért mérföldenként, míg mások 1,50 dolláron vannak. De hol a bizonyíték? Én még nem láttam. A dízeles teherautóknak jó helyük van a szállítmányozási szektorban, és nagyon kevés igény van új belépőre. A dízel az energiahatékonyság mércéje. Ez uralja az egész iparágat” – fejtette ki véleményét Allen Schaeffer.

Nyilvánvalóan a Diesel Technology Forum vezetője akkor is ugyanezt fogja mondani, amikor már egyetlen füstös tehergépkocsi sem lesz már az utakon, hiszen a kapitánynak kell utoljára elhagyni a süllyedő hajót (vagy hullámsírban végezni azzal együtt), ám való igaz, hogy a Tesla Seminek eddig még nem volt lehetősége bizonyítani képességeit, főleg mivel még el sem készült teljesen a kamion. A legtöbb, amit jelenleg tudunk a Semiről, az Elon Musk egyik Twitter-hozzászólásából derült ki a minap, mégpedig hogy jármű nagyobbik prototípusa teljesen egyedül, mindenféle kíséret nélkül szelte át az országot, ellátogatva Arkansas államba is, ami a fremonti gyártól durván 3000 kilométerre fekszik. Mindezt a Semi ráadásul úgy hozta össze, hogy kizárólag a Supercharger hálózatot vette igénybe egy hosszabbító segítségével, amivel a szemtanúk szerint egyszerre több berendezésre is rácsatlakozott. Ennek ellenére persze ha bármelyik flottaüzemeltető elkezd egy keveset számolgatni, könnyen ráébredhet, hogy egy dízelkamion fenntartása sosem lesz olcsóbb egy elektromosénál, már csak azért sem, mert a teljes üzemeltetési költség 39%-át a dízel ára teszi ki a Truckers Report adatai szerint, ami villamos árammal helyettesítve nagyságrendekkel alacsonyabb pénzügyi kiadást eredményez.

Az elektromos városi kisteherautók óriási előnye, hogy a kibocsátásmentes zónákba is beléphetnek, valamint éjszaka is működhetnek

Érezhetően a Bloomberg csak az egyik oldalról, a dízelesek szemszögéből vizsgálja a kérdést, felsorakoztatva a villanymeghajtás kritikáit, ami által nem nehéz arra az eredményre jutni, hogy a villanymotorral felszerelt tehergépjárművek csak egy jó évtized múlva lesznek versenyképesek a hagyományos meghajtásúakkal szemben. Nem szabad elfelejteni viszont, hogy a kamiongyártók és minden kereskedelmi flotta üzemeltetőjének kezeit köti a környezetvédelmi szabályozás, márpedig az egyre szigorúbb előírásoknak lehetetlen lesz megfelelni a létező legszennyezőbb meghajtással. Hogy az elektromos kamionokra van igény, arról pedig már a Tesla Semi tanúbizonyságot adott: egymás után tették le a foglalót azon cégek, melyek hajlandóak voltak felnyitni a szemüket az egyetlen járható út felé. Kis hatótávú villanykamionokból, melyek városi feladatokra készültek, már most akad választék bőven,  és ezek csendességével és tisztaságával semmilyen hagyományos jármű nem szállhat szembe. A nagyobb távolságú szállítás tekintetében pedig egyelőre a Teslán a világ szeme, hogy tökéletesítse a Semit 2019-ig, és örökre bedarálja az egész dízelalapú teherszállítási szektort.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.