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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTMwMHgyNTAtdXRvbHNvLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTY1MHgzMDAtMS11dG9sc28ucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9yZW5hdWx0LW1hc3Rlci1lLTAyMjUtNjUweDMwMC0xLXV0b2xzby5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJRlJBTUUgU1JDPSJodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tpbXBpL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7b3JkPVt0aW1lc3RhbXBdO2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JHtHRFBSfTtnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1fTtsdGQ9O2RjX3Rkdj0xPyIgV0lEVEg9MSBIRUlHSFQ9MSBNQVJHSU5XSURUSD0wIE1BUkdJTkhFSUdIVD0wIEhTUEFDRT0wIFZTUEFDRT0wIEZSQU1FQk9SREVSPTAgU0NST0xMSU5HPW5vIEJPUkRFUkNPTE9SPScjMDAwMDAwJz48L0lGUkFNRT4=

A Nissan ugyan Carlos Ghosn vezérigazgató botrányára hivatkozva januárra tette át a várva várt 60 kWh-s LEAF bemutatóját, egészen a mai napig bizonytalan volt, hogy valóban ott lesz-e a népszerű villanyautó nagyobb hatótávú változata a Las Vegas-i CES elektronikai szakkiállításon. A gyártó azonban a Ghosn-ügy elhúzódása ellenére is hű maradt ígéretéhez, és már meg is jelentette honlapján a legfontosabb információkat az új LEAF-ről.

Akik nem szeretnének többet fizetni a nagyobb hatótávért és magasabb teljesítményért, azoknak a japánok a LEAF 3.ZERO névre keresztelt változatot kínálják fel, melyben maradt a 40 kWh-s akkupakk, ám egy felfejlesztett, 8 colos kijelzőn keresztül elérhető infotainment és navigációs rendszer teszi élvezetesebbé és egyszerűbbé az utazást, valamint a NissanConnect EV applikáción is sokat újított a gyártó. Új karosszériaszínek és kéttónusú színkombinációk gondoskodnak továbbá arról, hogy mindenki a maga ízléséhez mérten tudjon konfigurálni. Aki viszont a mutatósabb specifikációkkal bíró LEAF-re várt, az 3.ZERO e+ Limited Edition néven találja majd meg az autót a kereskedésekben, mely akkumulátorának energiasűrűsége 25%-os, energiakapacitása pedig 55%-os növekedésen esett át (192 cella helyett 288 darab építi fel az aksit). Így végül a névleges akkukapacitás 62 kWh lett, ami a Nissan szerint 385 kilométer megtételére elegendő egy töltéssel WLTP szerint, az amerikai EPA szerint pedig 364 kilométerre rúg a hatótáv. A villanymotor teljesítménye az erősebb LEAF-ben eléri a 160 kW-ot (215 lóerőt). Bár a sajtóanyag nem említi, a CES kiállításon jelen lévő amerikai újságírók úgy tudják, hogy a töltési teljesítmény tipikusan 70 kW és 100 kW-on tetőzik, az egyik legfontosabb kérdésről, mégpedig az akkumulátor hűtéséről azonban nem beszélt a gyártó. Korábbi információk szerint az aktív hűtés a 62 kWh-s változatban sincs jelen, ami némi aggodalomra adhat okot az aksi degradációját illetően. A Nissantól megszokott 8 éves/160 000 kilométeres garancia azonban a két új változatnál is fennáll. A már jól ismert e-Pedal és ProPILOT vezetéstámogató technológiákat az új LEAF-ek is megkapják.

A Nissan LEAF 3.ZERO és 3.ZERO e+ Limited Edition a mai naptól rendelhető Európa-szerte, a nagyobb akkumulátoros villanyautó viszont csak limitált darabszámban kerül értékesítésre kontinensünkön: mindössze 5000 darab készül belőle. A 40 kWh-s alapváltozat 39 900 eurónál kezdődik, és kiszállítására májusban kerül sor, míg a 62 kWh-s verzióért 45 500 eurót kell fizetni, és a nyár folyamán gurul ki a vásárlókhoz. A hazai induló ár 12 390 000 forint az alapmodell esetén, és 14,3 millió forint lesz a nagyobb akkumulátoros verzió választásakor, melyből az első példányok hozzánk is megérkeznek már idén nyáron.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.