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
auto
2024. 04. 27. szombat

Azt már tudjuk, hogy a prémium szegmensben melyik elektromos autóból adták el a legtöbbet Magyarországon, de vajon melyik volt a legnépszerűbb a teljes piacot tekintve? Bármennyire is divat villanyautózás kapcsán a Tesláról beszélni, nem abból fogyott a legtöbb. És még csak nem is a BMW i3-ból vagy a gyorsan tölthető Renault Zoeból, hanem a 2018 elejétől megújult Nissan LEAF-ből.

Magyarország Csehország Lengyelország Szlovákia Összesen
1. Nissan LEAF 628 123 269 122 1142
2. Volkswagen e-Golf 208 239 41 13 504
3. Volkswagen e-UP 152 49 1 36 238
4. BMW i3 136 90 145 29 400
5. Hyundai Ioniq 49 47 4 18 118
6. Renault Zoe 39 11 48 12 110
7. Smart ForTwo 14 2 21 23 60
8. Tesla Model S 11 48 20 0 79
9. Smart ForFour 10 0 7 8 25
10. Kia e-Soul 8 0 0 16 24
11. Mercedes B250e 8 0 0 4 12
12. Tesla Model X 7 37 33 0 77
13. Hyundai Kona 7 0 1 5 13
14. Jaguar I-Pace 0 0 16 0 16
15 egyéb 7 7 1 1 16
  Összesen 1284 653 607 290 2834

A tavaly forgalomba helyezett 2143 tisztán elektromos autónak több mint a felét (59,9%) adták el újként Magyarországon, a többi feltehetőleg használtként érkezett az országba. Ezek közül döbbenetesen sok, 628 volt Nissan LEAF, ami az összes újonnan eladott autó majdnem fele (48,9%). A toplista következő helyére azoknak a német gyártóknak a termékei kerültek, amelyek rendelkeznek kellő gyártási kapacitással, hogy kielégítsék az igényeket. Hiába jó autó a Hyundai Ioniq, ha csak bizonytalan várakozási idő után lehet hozzájutni. Ennek ellenére befutott az 5. helyre. A Renault Zoe helyezése kissé meglepetés, hiszen látszólag gyártani is tudják, a fogyasztása és a tölthetősége is egészen jó, mégsem tudta nagy számban meggyőzni tavaly a magyar vevőket. Jaguar I-Pace-ből Magyarországra tavaly nem jutott egy sem, de ezt már a hazai tesztvezetés után tudtuk, hogy így lesz. Az év nagy újdonságából a Hyundai Konából viszont csak megérkezett 7 db, így néhányan már élvezhetik a 64 kWh-ás akku által biztosított remek hatótávot.

Az autók rangsoránál azonban sokkal érdekesebb a visegrádi négyek rangsora, ahol Magyarország toronymagasan vezet az új elektromos autó eladások tekintetében. Tavaly nálunk több tisztán elektromos autó fogyott, mint Csehországban és Lengyelországban együttvéve, és több mint négyszer annyi, mint Szlovákiában. Fontos azonban kiemelni, hogy ezek a számok nem tartalmazzák sem az újonnan eladott plugin hibrideket, sem pedig az országban használtan érkező tisztán elektromos és plugin hibrid autókat. A plugin hibridek területén óriási lehet az import aránya elsősorban az Opel Amperáknak és a Mitsubishi Outlander PHEV-knek köszönhetően.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.