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
auto
2024. 04. 17. szerda

Amikor Elon Musk beharangozta, hogy fejlesztés alatt áll egy elektromos pickup a Teslától már megszokott kimagasló specifikációkkal, egyértelművé vált, hogy a Ford és a General Motors, a szegmens uralkodóinak napjai meg vannak számlálva. Ezután robbant be a köztudatba két korábban alig ismert start-up, a Rivian és az Atlis, melyek még magasabbra a tették a lécet a villanymeghajtású platósok terén, és ezzel elkezdődött a versenyfutás, hogy melyik vállalat tudja előbb piacra küldeni a járművét. Eközben megindultak a találgatások a háttérben, hogy vajon a hagyományos autógyártók mit lépnek erre: hagyják elveszíteni legfontosabb autóprogramjaikat az Egyesült Államokban, és visszavonulnak horgászni az Erie-tóra, vagy utat engednek az innovációnak, és versenybe szállnak a Teslával és a feltörekvő cégekkel egy elektromos pickup építésével. Igazság szerint a Ford legnépszerűbb modelljéről, az F-150-es pickupról már régóta ismeretes, hogy kapni fog egy hibrid változatot 2020-ra, ez azonban vajmi kevés ahhoz, hogy a villanymeghajtás előretörése mellett is meg tudja tartani a vásárlókat a vállalat. Valószínűleg ezt a michigani óriás is felismerte, így most végre a Deutsche Bank Global Auto Industry Conference rendezvényen Jim Hackett vezérigazgató bejelentette: a hibrid verzió mellett érkezik a tisztán elektromos F-széria is.

Ford F-150. Ennél megfelelőbb autó aligha van az elektromosításra, Forrás: Ford

Azt nem tette hozzá, hogy az F-sorozaton belül melyik modell kap kibocsátásmentes hajtásláncot, de gyaníthatjuk, hogy az F-150-esről van szó. Akárhogy is, az Egyesült Államok egyik legnépszerűbb autóprogramjáról beszélünk, melyet 2018-ban majdnem 1 millió vásárló választott országszerte. Ha pedig az USA egyik leghíresebb és legközkedveltebb autómárkája tisztán elektromos hajtásláncot rak a legnépszerűbb modelljébe, akkor nem sokan maradnak azon a véleményen, hogy a villanyhajtás csupán egy átmeneti fellángolás. Az elektromos F-szériáról egyelőre nincsenek további információk, és az érkezésének időpontja sem derült ki, de jobb lesz iparkodnia a gyártónak, ugyanis az amerikai autós kultúra gyökereit adó szegmens sem marad már sokáig megvásárolható villanyautó nélkül.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.