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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Rohamléptekkel fejlődik a Tesla CCS villámtöltő hálózata

elektromos autó

A Tesla Model 3 európai megjelenése kapcsán közöltük a hírt, miszerint az amerikai vállalat az öreg kontinensen áttér az Unióban rendszeresített CCS Combo szabvány használatára. A Model 3 már ilyen csatlakozóval fog rendelkezni, ezért megkezdődött és szépen halad is az európai Superchargerek átalakítása.

Szabványos megoldások

Amikor a Tesla 2012-ben megkezdte a Model S forgalmazását, a legnagyobb kihívás a gyenge, vagy éppen nem létező és lassú villámtöltő hálózat volt nem csak Amerikában de Európában is. A cég válasza a saját Supercharger hálózat kiépítése volt, amely rohamléptekkel terjedt és mára már több mint 1400 helyszínen egyszerre 12.000 autó töltésére alkalmas. A töltés díjazásának módja és mértéke többször változott az évek alatt – a legutóbbi oda-vissza mozgásról nemrég számoltunk be. Az viszont továbbra is igaz, hogy a nagyjából 50 Ionity töltőn kívül Európában nincs még egy ekkora teljesítményű és kiterjedésű villámtöltő hálózat.

A Tesla európai Supercharger hálózata 2019.01.27-én. A piros pontok a meglévő, a szürkék az épülő helyszínek.

Azonban mint minden új technológiánál, a töltők csatlakozóinál és műszakai paramétereinél is több szabvány harcol az elsőbbségért. Amikor a Tesla megkezdte a saját hálózatának kiépítését, saját töltőfejet is tervezett hozzá, ami sokkal kompaktabb mint a hasonló megoldások. Európában mindig is más kiosztásúak voltak a Superchargerek és a Teslák töltőnyílásainak csatlakozói mint Amerikában, sőt Kínában is támogatják a helyi GT/T szabványt.

Ekkor még csak Photoshop segítségével létezett a CCS port a Model 3-on, de a különbségek szemléltetésére ez a kép is tökéletes. Forrás: Reddit / ChuqTas

Most, hogy Európában elterjedt és tulajdonképpen kötelezővé vált a CCS szabvány a villámtöltőknél, a vállalat úgy döntött, a Model 3 megjelenése jó alkalom a váltásra. Ennek viszont logikus következménye volt, hogy át kell alakítani a cég európai villámtöltőit is.

Jut is, marad is

Az átállás azonban nem cserét, hanem kiegészítést jelent. Számításaink szerint mostanra már valamivel több mint 100.000 Model S és X fut Európa útjain és, még ha a tervekben szerepel is egy megvásárolható CCS adapter a részükre, neki továbbra szükségük lesz a meglévő közel 400 helyszín majd 3400 töltőoszlopára. Ezért a Tesla nem lecseréli a villámtöltők csatlakozóit, hanem kiegészíti őket egy CCS Combo ággal is.

Forrás: Facebook/Tesla Worldwide Owners

A munka már tavaly év végén megkezdődött, de eleinte elég lassan haladt. Szerencsére, a Teslások mindig is jók voltak a közösségi adatgyűjtésben és most is találunk az interneten egy olyan – nemhivatalos – adatbázist, ahol a felhasználók visszajelzései alapján gyűjtik és követik az átalakítás menetét.

Lóhalálában

Idejük pedig nincs sok. A cég logisztikai tervei alapján akár heti 3000 autó fogadására is kész az új belga dokk. azt nem tudjuk, hogy ez mind ki lesz-e használva és, hogy az összes itt belepő autó Model 3 lesz-e, de egyáltalán nem kizárt, hogy akár egyetlen év alatt megkétszereződhet a kontinensen futó Teslák száma. És bár az Európa szerte elérhető CCS villámtöltőknek hála, a Model 3 már nem feltétlenül szorul rá a házi kosztra, valószínűleg elég nagy nemtetszést váltana ki, ha pont a cég saját töltőit nem tudnák használni az újdonsült tulajdonosok. Arról nem is beszélve, hogy 50 kW-nál nagyobb teljesítményű villámtöltőből valószínűleg 50-100 darab lehet összesen, míg Superchargerből négyszer ennyi van.

Jelenleg 381 Supercharger helyszín van Európában a brit szigeteken kívül – ez utóbbiakat majd csak később alakítják át, hiszen ide az autók is később érkeznek. A mai állás szerint jelenleg 77 helyszínen 358 oszlop rendelkezik CCS fejjel. Forrás: CCS upgrade tracker

A közösségi adatgyűjtésnek hála, most már látszik azonban, hogy jelentősen felgyorsultak a munkálatok. A legfrissebb adatok szerint, az európai Supercharger hálózat 20%-án van már CCS töltő és az összes oszlop mintegy 10%-án, azaz nagyjából 360-on tudnak tölteni a Model 3-ak. 

Itt van már CCS Supercharger. Forrás: Google Maps

Az átalakítás üteme gyorsuló tendenciát mutat és remélhetőleg pár hónapon belül már az lesz a kivétel, ahol nincs CCS lehetőség. Tekintve, hogy a vállalat nagyjából 1-1,5 hónap alatt jutott el erre a szintre, valószínű, hogy a munkálatok befejezését valamikor év közepére várhatjuk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.