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 A Tesla Model 3 európai megjelenése kapcsán közöltük a hírt, miszerint az amerikai vállalat az öreg kontinensen áttér az Unióban rendszeresített CCS Combo szabvány használatára. A Model 3 már ilyen csatlakozóval fog rendelkezni, ezért megkezdődött és szépen halad is az európai Superchargerek átalakítása. Szabványos megoldások Amikor a Tesla 2012-ben megkezdte a Model S forgalmazását, a legnagyobb kihívás a gyenge, vagy éppen nem létező és lassú villámtöltő hálózat volt nem csak Amerikában de Európában is. A cég válasza a saját Supercharger hálózat kiépítése volt, amely rohamléptekkel terjedt és mára már több mint 1400 helyszínen egyszerre 12.000 autó töltésére alkalmas. A töltés díjazásának módja és mértéke többször változott az évek alatt – a legutóbbi oda-vissza mozgásról nemrég számoltunk be. Az viszont továbbra is igaz, hogy a nagyjából 50 Ionity töltőn kívül Európában nincs még egy ekkora teljesítményű és kiterjedésű villámtöltő hálózat. A Tesla európai Supercharger hálózata 2019.01.27-én. A piros pontok a meglévő, a szürkék az épülő helyszínek. Azonban mint minden új technológiánál, a töltők csatlakozóinál és műszakai paramétereinél is több szabvány harcol az elsőbbségért. Amikor a Tesla megkezdte a saját hálózatának kiépítését, saját töltőfejet is tervezett hozzá, ami sokkal kompaktabb mint a hasonló megoldások. Európában mindig is más kiosztásúak voltak a Superchargerek és a Teslák töltőnyílásainak csatlakozói mint Amerikában, sőt Kínában is támogatják a helyi GT/T szabványt. Ekkor még csak Photoshop segítségével létezett a CCS port a Model 3-on, de a különbségek szemléltetésére ez a kép is tökéletes. Forrás: Reddit / ChuqTas Most, hogy Európában elterjedt és tulajdonképpen kötelezővé vált a CCS szabvány a villámtöltőknél, a vállalat úgy döntött, a Model 3 megjelenése jó alkalom a váltásra. Ennek viszont logikus következménye volt, hogy át kell alakítani a cég európai villámtöltőit is. Jut is, marad is Az átállás azonban nem cserét, hanem kiegészítést jelent. Számításaink szerint mostanra már valamivel több mint 100.000 Model S és X fut Európa útjain és, még ha a tervekben szerepel is egy megvásárolható CCS adapter a részükre, neki továbbra szükségük lesz a meglévő közel 400 helyszín majd 3400 töltőoszlopára. Ezért a Tesla nem lecseréli a villámtöltők csatlakozóit, hanem kiegészíti őket egy CCS Combo ággal is. Forrás: Facebook/Tesla Worldwide Owners A munka már tavaly év végén megkezdődött, de eleinte elég lassan haladt. Szerencsére, a Teslások mindig is jók voltak a közösségi adatgyűjtésben és most is találunk az interneten egy olyan – nemhivatalos – adatbázist, ahol a felhasználók visszajelzései alapján gyűjtik és követik az átalakítás menetét. Lóhalálában Idejük pedig nincs sok. A cég logisztikai tervei alapján akár heti 3000 autó fogadására is kész az új belga dokk. azt nem tudjuk, hogy ez mind ki lesz-e használva és, hogy az összes itt belepő autó Model 3 lesz-e, de egyáltalán nem kizárt, hogy akár egyetlen év alatt megkétszereződhet a kontinensen futó Teslák száma. És bár az Európa szerte elérhető CCS villámtöltőknek hála, a Model 3 már nem feltétlenül szorul rá a házi kosztra, valószínűleg elég nagy nemtetszést váltana ki, ha pont a cég saját töltőit nem tudnák használni az újdonsült tulajdonosok. Arról nem is beszélve, hogy 50 kW-nál nagyobb teljesítményű villámtöltőből valószínűleg 50-100 darab lehet összesen, míg Superchargerből négyszer ennyi van. Jelenleg 381 Supercharger helyszín van Európában a brit szigeteken kívül – ez utóbbiakat majd csak később alakítják át, hiszen ide az autók is később érkeznek. A mai állás szerint jelenleg 77 helyszínen 358 oszlop rendelkezik CCS fejjel. Forrás: CCS upgrade tracker A közösségi adatgyűjtésnek hála, most már látszik azonban, hogy jelentősen felgyorsultak a munkálatok. A legfrissebb adatok szerint, az európai Supercharger hálózat 20%-án van már CCS töltő és az összes oszlop mintegy 10%-án, azaz nagyjából 360-on tudnak tölteni a Model 3-ak. Itt van már CCS Supercharger. Forrás: Google Maps Az átalakítás üteme gyorsuló tendenciát mutat és remélhetőleg pár hónapon belül már az lesz a kivétel, ahol nincs CCS lehetőség. Tekintve, hogy a vállalat nagyjából 1-1,5 hónap alatt jutott el erre a szintre, valószínű, hogy a munkálatok befejezését valamikor év közepére várhatjuk. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!