PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Sárga zászló és sok kieső a Chilei futamon. Ismét volt Formula-E!

elektromos motorsport

Szombaton kora reggel kezdődött a Formula-E idei szezonjának harmadik versenyhétvégéje Chile fővárosában Santiagoban. A pálya rajzát már a beharangozóban megtekinthettük, viszont csak az első kocsik kigurulása után lehetett látni, hogy mennyire rossz minőségű és pattogós a célegyenes.

A santiagoi pályarajz. Forrás: fiaformulae.com

A helyi idő szerinti 7:45-ös megnyitó után 8:00-kor vette kezdetét az első gyakorló futam, vagy F1-es analógiára az első szabadedzés, ahol a kvalifikációs futamokhoz hasonlóan időre köröznek a versenyzők. A 45 perces első gyakorlást követte egy második 30 perces, 10:15-től. Ezek a szabadedzések leginkább arra jók, hogy a pilóták élesben próbálgassák a pályát a mérnökök, pedig a számítógépes szimuláció eredményei alapján kidolgozott beállításokat. Ilyenkor 200 kW motorteljesítmény áll rendelkezésre a pilóták számára.

A gyakorló futamok videós összefoglalója itt megnézhető:

Délben aztán elkezdődött a kvalifikáció. A Formula-E-ben több körös időméréssel dől el a pole pozíció sorsa. A kvalifikáció első hat versenyzője újra megküzd egymással a legjobb időért és az első rajthelyért a super pole-ban. Ebben a két szakaszban már minden versenyző 250 kW teljesítményre jogosult, a lehető legjobb köridő elérése érdekében.

A két állomásról is készült egy összefoglaló a Formula-E youtube csatornájára:

Ha nem sikerült teljesen követni az összefoglalót, akkor kiemelem egy képben, a super pole végeredményét.

Formula-E R3 super pole végeredménye. Forrás: fiaformulae.com

Ez tehát az első hat versenyző sorrendje. Di Grassi azonban elszámította magát és vétett a technikai szabályok ellen, ami miatt utolsó helyről kellett indulnia a futamon. Az első öt versenyző után lássuk, hogyan alakult a következő öt helyezett sorrendje:

Formula-E R3 rajtrács végeredménye. Forrás: fiaformulae.com

A volt F1-es Pilóta, Felipe Massa most már a középmezőny elejéig küzdötte fel magát, ami a rajtrácsot illeti.

Helyi idő szerint 16:00-kor indult a verseny, ami Magyarországon este 8 órának felelt meg. Az Eurosport 1 élőben közvetítette a futamot és ami örömteli, hogy végre a magyar kommentár a verseny egésze alatt jelen volt. Zárójelben teszem hozzá, hogy mintha ez alkalommal felkészültebb is lett volna mint a korábbi két futamon, (az ismétlést keressétek az Eurosport csatornáin).

Chilében ilyenkor tombol a nyár, ezért nem meglepő, hogy a verseny kezdetekor az aszfalt hőmérséklete elérte a 45 °C-os hőmérsékletet és a verseny ideje alatt még 4 °C-ot emelkedett. Ilyen körülmények között kellett teljesítenie az 54 kWh-ás akkumulátoroknak és a 250 kW-os villanymotoroknak.

A futam

A gumifüstöltetős felvezetőt követően a rajtrácsról Sebastian Buemi a Nissan E.Dams csapatából immár tizenkettedszerre vághatott neki az első helyről a versenynek, mellőle Pascal Wehrlein a Mahindra Racing pilótája, mögülük pedig Daniel Abt az Audi gyári csapatának versenyzője rajtolhatott. A tavalyi bajnok, Sam Bird csak a negyedik rajtkockáról nézhette a zöld lámpák kigyulladását

Az indulást követően az első néhány kanyaron sikerült mindenkinek balesetmentesen végigverekednie magát úgy hogy a sorrend sem kavarodott össze jelentősen. Kettő perc elteltével Bird megelőzte Abtot ezzel dobogós helyre lépett. A 45 perc plusz egy körös verseny harmadik körétől van értelme áthajtani az attack mode nyíllal szimbolizált sávjain a plusz lóerőkért, ugyanis, ekkortól lehet aktiválni az extra 25 kW teljesítményt, ami jól jön az előzéseknél. Kisvártatva a teljes pályára érvényes sárga zászlót rendelt el a versenybíróság, ami az előzési tilalom mellett 50 km/h-ás sebességkorlátozással is jár. Vicces volt látni ahogyan ezek a hatalmas tempóhoz szokott gépek ötvennel vánszorogtak a széles aszfaltcsíkon. A korlátozást Tom Dillman autójának megállása okozta. A NIO szerencsére nem volt vészesen rossz helyen és mire a mezőny lekörözte a franciát, sikerült újra elindítania, a kocsit. A jó helyezésektől viszont búcsút mondhatott, egy kör hátrányt innen már nem lehetett behozni.

Az ötödik percben az utolsó helyről induló Lucas Di Grassi már két pozíciót javított és a 20. helyen járt. Az attack mode-ot elsőként Buemi lőtte el, aki idő közben megérkezett az első helyre, megelőzve Wehrleint. Az első helyét kihasználva a saját tempójában tudott autózni, mindenféle zavaró körülmény nélkül a nagyobb teljesítményen. Közben a tizenkettedik helyről induló Jean-Eric Vergne megpördült, mert valaki megütötte hátulról. A sűrű forgalom miatt több pozíciót is vesztett.

Tizenkét perc elteltével a verseny állása a következő volt: BuemiWehrlein, Bird, Abt, Vandoorne, Mortara, Sims, Günter, Rowland, és Massa az első tíz helyen. Sam Bird ekkor a megelőzte Pascal Wehrleint, akit ez a manőver lekényszerített az ideális ívről, pont ott ahol az attack mode kijelölt sávja volt, ezen áthajtva igyekezett visszavenni az elvesztett pozíciót, de akkor már a plusz 25 kW sem volt elég behozni az elnyúló Birdöt. Sims sem tétlenkedett és a tizenötödik percben megelőzte Güntert, akinek autója néhány perc múlva meg is állt, emiatt ismét sárga zászlót lengettek. Aztán ismét egy kis lökdösődés, Sims belement Mortara autójának hátuljába, aki ennek hatására megpördült de több pozíciót nem veszített. Újabb két versenyző Massa és Dilman volt kénytelen feladni a versenyt műszaki hiba miatt.

20 perc után a verseny állása: Buemi, Bird,Wehrlein, Abt, Sims, Vandoorne, Mortara, Frijns, Evans.

Huszonöt percnél újabb egész pályára kiterjedő sárga zászlót kapott a mezőny, ami Günter autója miatt volt, de hamarosan újra előkerült a zöld jelzés. A 45 perc fele eltelt, tehát innentől használhatták az arra érdemesek, vagyis Vandoorne, Buemi, Abt, D’Ambrosio és Da Costa, a fanboost nyújtotta 25 kW teljesítményelőnyt.

Formula-E R3 fanboost végeredménye. Forrás: fiaformulae.com

Nemsokkal ezután Stoffel Vandoorne autója kicsúszott és az ütközés következtében letört aerodinamikai elemekkel tele lett a pálya ezen szakasza. Ekkor, vagyis 18 perccel a vége előtt az állás Buemi, Bird, Wehrlein, Abt, Sims, Mortara, Frijns, Evans, Rowland, Lotterer volt az első tíz helyen. Három perc múlva Buemi nagyot hibázott, elrontotta az egyik kanyar kivezető ívét és a kocsi oldalával megcsípte a falat, ami elég volt ahhoz, hogy a pillekönnyű karosszéria néhány eleme letörjön és szétszóródjon a pályán. Gyorsan a boxutca felé vette az irányt, a szerelői azonban csak a fejüket fogva nézték a szárnyaitól megfosztott autót, gyors javításnak már nem volt értelme.

Közben folyamatosan alakultak a két-három résztvevős csaták a középmezőny pozícióiért is például Evans és Frijns vagy Abt és Sims párharca tette színesebbé a futamot. Az utolsó tíz percben Lotterer megfutotta a leggyorsabb kört, Wergne pedig szerencsétlen módon megpördült majd kiesett.

Az első helyért Wehrlein csatázott Birddel. Egy darabig úgy nézett ki, hogy gyorsabb a német, aztán amikor már előzési pozícióba ért, a brit versenyző ismét odalépett a kocsinak és eltávolodott a második helyezettől. A közvetítés utolsó perceiben az akkumulátorok töltöttségi szintjét is lelkesen mutogatták, amiből az látszott, hogy az élen haladó Sam Bird 2%-kal kisebb töltöttségen áll, mint a második helyezett Wehrlein. De nem is a két százalék volt az érdekes, hanem az, hogy a maradék 5 percet 9%-kal kellett teljesítenie.

Oliver Rowland az utolsó körökben még a falba csapódott így összesen 14-en fejezték be a Chilei futamot. A győzelemért csatázó páros sorrendje végül nem változott. Sam Bird 3 százalékos töltöttséggel lépte át a célvonalat, ezzel a 8. alkalommal szerzett futamgyőzelmet a Formula-E-ben.

A teljes végeredmény a következő képen látható:

Formula-E R3 versenyének végeredménye. Forrás: fiaformulae.com

A következő verseny február 16-án, szombaton, még mindig az amerikai kontinensen lesz Mexikóvárosban! A versenyhétvégéről akkor is beszámolunk itt a villanyautósok.hu-n!

A Formula-E világának híreiért és a futamok beszámolóiért keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon! Ha még több elektromos versenyautóra vágysz, a Formula-E futamok után nézd meg a Jaguar I-Pace-ek versenyét is!

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!