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 A villanyautók egyik legfontosabb paramétere a villámtöltés sebessége. Most a holland Fastned 175 kW-os hálózatának és az InsideEVs cikkének köszönhetően megtudhatjuk, hogyan teljesít ebből a szempontból az idei év 3 legfontosabb európai versenyzője. Különleges vendégek A fenti lista már csak azért is érdekes, mert az első 3 komolyan vehető európai luxus-villanyautót méri össze. Az I-Pace már tavaly év közepe óta piacon van és eddig valamivel kevesebb mint 6900 darab kelt el belőle. Az Audi e-Tron a napokban kerülhet végre az első tulajdonosokhoz, a Mercedes EQC-t pedig az év közepére várjuk. Utóbbi két autóból egyelőre még csak előszériás példányok futottak az utakon, ezért az adatok nem biztos, hogy véglegesek – de mindenképpen tanulságosak. A Fastned 175 kW-os hálózata. 50-esekből ennél jóval több van. Forrás: fastned.nl Mint a villám Kezdjük mindjárt az e-Tronnal, amelynek 150 kW-os töltési teljesítményét már több európai teszt is bizonyította. Ez a teljesítmény már önmagában is 25%-kal több, mint az eddigi csúcstartó Tesláké, így végre valaki felvette a versenyt az amerikai gyártó 6-7 éves technológiájával. Ami viszont talán ennél is figyelemreméltóbb, hogy a Fastned 175-ös töltőjén a német vas egészen 80%-ig tartja a szédületes tempót.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cuZm9yZC5odS9zemVtZWx5YXV0b2stc3plbWVseXN6YWxsaXRvay9lbGVrdHJvbW9zLWV4cGxvcmVyI2V4cGxvcmVyIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5mb3JkLmh1L3N6ZW1lbHlhdXRvay1zemVtZWx5c3phbGxpdG9rL2VsZWt0cm9tb3MtZXhwbG9yZXIjZXhwbG9yZXInLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL2N1dG91dC0yNDA5LWV4cGxvcmVyLWxhdW5jaC1tYWdlbnRhc2t5bmF2LWpwZy0xMjAweDE2MDAtaHUtaHUuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMC9jdXRvdXQtMjQwOS1leHBsb3Jlci1sYXVuY2gtbWFnZW50YXNreW5hdi1qcGctMTIwMHgxNjAwLWh1LWh1LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Forrás: InsideEVs A Jaugar I-Pace eredetileg 100 kW-os töltési teljesítménnyel volt reklámozva, ami, valljuk be éppen csak elégséges ebben az árkategóriában így 2019-ben. Sajnos azonban már a korábbi tesztek is azt mutatták, hogy 80-85 kW körül van a plafon. A vállalat azt ígéri, hogy egy szoftveres javítással orvosolja majd a problémát a következő pár hónapban. Jelenleg 45-50%-ig megy a nagy sebességű töltés, 80%-nál pedig már csak 50-nel szívja az áramot a brit-osztrák nagymacska. Forrás: InsideEVs Végül egy igazi érdekesség a sorban, a Mercedes EQC. A stuttgartiak versenyzője elsőre nem szerepel valami jól: olyan 110 kW körül van vége a habzsolásnak, de ami ennél szomorúbb, hogy már 40%-os töltöttségnél erősen visszavesz a tempóból. 50%-nál lépjük át a 100-as táblát, 80-nál a 70-et, 90-nél az 50-et. Mentségére szóljon, a mérnököknek van még fél évük a finomhangolásra. Mercedes EQC villámtöltés. Forrás: InsideEVs Miheztartás végett Kár lenne tagadni, hogy mind a három autó elsősorban a Teslát vette célba, még ha a Model X egy jóval nagyobb 7 személyes autó is a 3 európai versenyzővel szemben. Ettől függetlenül az autó mérete a töltés sebességét nem befolyásolja, ezért nézzük meg, hogyan töltenek a Tesla aksijai – köztük is a fenti modellekkel összevethető 100 kWh-ás verzió. Forrás: abetterrouteplanner.com A Tesla 100-as aksija 2,5 éve, 2016 augusztusában mutatkozott be és jelenlegi adataink szerint a Superchargerek valahol 117 kW környékéig engedik a töltést felszaladni. 50%-nál kezdődik a lassítás és 80%-nál már csak 60 kW-nál járunk. Kérdés, idén kapunk-e új akkumulátort a nagyobbik Teslákhoz és ha igen azok mire lesznek képesek a Fastned, az Ionity illetve a 3. generációs Superchargerek kezei között? Lassan a testtel Persze a töltés sebessége még nem minden. Ha arra vagyunk kíváncsiak, mennyi idő alatt tehetünk meg mondjuk 1000 kilométert, akkor az autók valós autópálya-hatótávja, azaz a fogyasztása és az akku felhasználható kapacitása is lényeges. Pontosat majd csak az idén nyáron valószínűleg elkerülhetetlen Merci kontra Audi kontra Jaguar kontra Tesla tesztek után tudunk mondani, amire már biztosan minden Youtuber feni a fogát. Egyelőre azt tudjuk, hogy a Model X olyan 23,4 kWh átlagos fogyasztással bír, míg az I-Pace nagyjából 15%-kal többet, 27 kWh-t fogyaszt 100 kilométeren. A Mercedes 22,2 kWh fogyasztást ígér a régebbi európai NEDC szabvány szerint – csak a jó ég tudja mi lesz a valós eredmény, de ismerve az NEDC pontatlanságát, ez akár még a Jaguárénál is gyengébb eredmény lehet a való életben. Az e-tronnál is még várnunk kell egy hónapot mire nyilvánosak lesznek a tesztek (február 27-ig embargó van rajtuk), a hivatalos adatok 22-26 kWh WLTP fogyasztásról beszélnek. A NextMove német villanyautó kölcsönző/tesztelő friss Youtube videójából azért előzetes eredményeket már tudunk a valós fogyasztásról, ami 29-32 kWh/100 km lett így a német télben. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!