PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 27. szombat

Egy európai ország, ahol tilos villanyautóval autópályára hajtani

elektromos autó

Ciprus a Földközi tenger harmadik legnagyobb szigete, területe 1974-től megosztott, északi része Törökország fennhatósága alatt áll, a sziget déli része pedig az elsősorban görögök lakta Ciprusi Köztársaság, amely 2004-től az Európai Unió tagja. A Ciprusi Köztársaság a sziget földrajzi adottságai miatt ideális lenne a villanyautó használatához, ugyanis a sziget keleti és nyugati része közt a legnagyobb távolság alig több, mint 200 km. A sziget kis méretei ellenére gyakran jelentős szintkülönbséget kell megmászni, a sziget középső részén elhelyezkedő Troodos hegység legmagasabb pontja 1400 méterrel emelkedik a tengerszint felé, így a sziget északi és déli része között húzódó 100 km hosszú úton is 1000 méteres szintkülönbséget kell legyűrni.

Ciprus szigetén szeles és napos az időjárás, ami ideális a megújuló áramtermelésre

A szigeten sosincs hideg, így a fűtés nem apasztja az elektromos autók hatótávját. Annál inkább kell használni a légkondicionálót, ezért a rövid időre megálló autósok gyakran járó motorral hagyják az autót, hogy a klíma működni tudjon. Az autópályákon 100 km/h a megengedett sebesség, ráadásul ennek betartását sűrűn elhelyezett kamerákkal ellenőrzik, így nem jellemző a gyorshajtás. A főútvonalakon gyakori a 65 km/h sebességkorlátozás, lakott területen rengeteg fekvőrendőr és körforgalom miatt csak lassan tudunk haladni, sok gyorsítással és lassítással. A rengeteg napsütés miatt ideális hely lehetne napelemes áramtermelésre is a sziget.

A taxik szinte kivétel nélkül dízel Mercedesek, pedig a sziget adottságai tökéletesek a villanyautózásra

Tehát minden adott, hogy a ciprióták villanyautóval közlekedjenek: nincs hideg, nincs száguldozás, sok a lejtő, ami mind jót tesz a hatótávnak. Nincsenek nagy távolságok, így egy régebbi, kisebb akkus autóval sem értelmezhető fogalom a hatótávpara. Egész évben lehetőség lenne az üzemanyag helyi, tiszta üzemű megtermelésére. A sziget fő bevételi forrása a turizmus, ezért rengeteg kölcsönzött autó van forgalomban. Mégsem sikerült elektromos autót találni a kínálatban. A helyiek között sem igazán népszerű az elektromos autózás, 2018-ig csupán 135 villanyautót regisztráltak a helyi hatóságok, ami még a közel 800 000 fős lakossághoz viszonyítva is különösen alacsony szám.

A zsúfolt belvárosi dugóban álló helyzetben is füstölnek az autók, hogy működjön a légkondícionáló

Mi lehet az oka, hogy nem használják ki a környezetbarát közlekedést? Az egyik bizonyára a nyilvános töltőpontok hiánya. A szigeten egyetlen DC töltőt sem listáz a Plugshare térképe, AC töltőből azért van néhány a nagyobb városokban és a repülőterek parkolóiban. A másik fontos érv a villanyautók terjedése ellen egy 1999-es keltezésű, de máig életben lévő törvény, mely megtiltotta, hogy elektromos autóval felhajtsanak az autópályára. Az autópályán ugyanis 65 km/h a minimálisan elvárt sebesség, 1999-ben pedig úgy gondolták, hogy egy elektromos autó képtelen erre.

Lefkara városa alig 20 km a tengerparttól, de 600 méter szintkülönbséget kell megmászni

Hamarosan mindkét probléma megoldódhat, ugyanis a héten a parlament napirendre tűzte a 20 éves, elavult törvény felülvizsgálatát, amint arról a Cyprus Mail beszámolt. A jelenlegi 20 nyilvános töltőpont mellé pedig az Európai Unió finanszírozásában 12 további épül, valamint 2020-tól előírás lesz az új parkolókban töltési lehetőséget biztosítani is. A környezetbarát közlekedéshez az is hozzájárulhat, hogy az Európai Unió széndioxid kibocsátási törekvéseinek köszönhetően naperőműves fejlesztések kezdődtek az országban, mivel 2020-ra az áramtermelés 13%-át megújuló forrásból szeretnék biztosítani, amiből 2% a közlekedéssel kapcsolatos káros anyag kibocsátás csökkentésére vonatkozik.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.