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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Renault 10 éve, 2009-ben mutatta be a Zoe nevű tisztán elektromos kisautót, melynek hamarosan megkezdődött sorozatgyártása is. Az első években elsősorban akkumulátor lízing lehetőséggel értékesítették a típust, a kelet-európai országokban pedig nem is forgalmazták. Az autó talán legfontosabb tulajdonsága, amely egyértelműen kiemeli a többi modell közül, 22 kW teljesítményű 3 fázisú AC fedélzeti töltő, amely különösen jól használhatóvá teszi hosszabb távokra is a típust. Az első változat 22 kWh kapacitású akkumulátorral rendelkezett, amit később 41 kWh-ra bővítettek, azonos külső méretek mellett. Motorváltozattól függően 43 kW maximális AC töltésre is képes volt az autó, ez azonban az utóbbi időben kezd kimenni a divatból, a legtöbb 3 szabványt támogató töltő is maximum 22 kW teljesítményű AC csatlakozót kap, így a Renault, haladva a korral, a népszerű autó 2019-es változatába már 50 kW teljesítményű egyenáramú töltésre alkalmas CCS Combo csatlakozót tervezett, ami talán az új modell legfontosabb újdonsága.

Renault ZOE 2019 (fotó: Renault)

A piacon egyedülálló, kategóriájában mindenképp, hogy a DC töltési lehetőség integrálása ellenére továbbra is elérhető a 22 kW teljesítményű, 3 fázisú AC töltési lehetőség. Az új ZOE 52 kWh akkumulátort kapott, amivel az autó WLTP ciklus szerint mért hatótávolsága 395 km. A nagyobb kapacitás ellenére az akku külső méretei nem változtak. Egyenáramú töltőoszlopról 30 perc alatt 150 km-re elengedő áram tölthető az akkuba, de a Magyarországon jóval gyakoribb 22 kW teljesítményű AC töltőkön is egy óra alatt akár 125 km hatótáv visszatölthető. Lehetőség van természetesen egy fázisú töltésre is, 7 kW teljesítményű töltőpontról a teljes feltöltéshez 9 óra 25 perc szükséges.

A nagyobb akkumulátor lehetővé tette a motor teljesítményének megnövelését is, így az autó 100 kW-os villanymotorral is rendelhető, ami a korábbi 80 kW-os motorhoz képest 2,2 másodperccel rövidebb 80-120 km/h gyorsulást eredményez, a típus azonban továbbra is választható 80 kW teljesítményű motorral is.

Az autó alapvető méretei nem változtak, azonban az előző generáció finom vonalait egy határozottabb külső váltotta. Az autó újratervezett, domború motorháztetőt kapott, a ködlámpa körül szellőzőnyílásokat helyeztek el, melyek javítják a légellenállást, ezen kívül az autó megkapta az új Renault modellekre jellemző C-alakú LED-es nappali menetfényt és 100%-ban LED-es első és hátsó fényszórókat építettek be.

Nagyobb kijelző és környezetbarát, újrahasznosítot anyagok határozzák meg az új ZOE belső terét (fotó: Renault)

A belső tér anyaghasználatában az újrahasznosítás játszott kulcsszerepet. A gyártó kifejlesztett egy innovatív szövetet, amely újrahasznosított alapanyagokból készül, és remekül illeszkedik a környezetbarát autóhoz, ugyanis több mint 60%-kal csökkenti a kapcsolódó szén-dioxid kibocsátást. A szövethez átlagosan 50%-ban gyári szövethulladékokat és használt biztonsági öveket, 50%-ban pedig műanyag palackokból származó rostokat használnak fel. Az új anyagot elsőként az új Renault ZOE utastérben alkalmazták: ebből készül például az üléskárpit, a műszerfal és a középkonzol alapja is, így összesen 22,5 kg kerül be a környezetbarát anyagból minden egyes autóba, természetesen közben továbbra is változatlan a beltér minőségérzete.

Az új modell számos vezetéstámogató funkciót kapott, például automata rögzítőfék, holttérfigyelő rendszer, sebességkorlátozó táblák felismerése, sávtartást segítő funkció (ami szükség esetén korrigál is), automata vészfékező rendszer (később válik elérhetővé), illetve sebességhatárra történő figyelmeztetés. Az autó középkonzolán elhelyezettt „e-Shifter” elnevezésű irányváltó kar B üzemmódot is kapott, amely a városi vezetés során és lassú forgalomban hasznos segítség.

A Renault EASY CONNECT rendszere ötvözi az új EASY LINK multimédia rendszer és a MY Renault alkalmazás funkcióit. Mobiltelefonos alkalmazás segítségével távolról is szabályozható az autó hőmérséklete töltés közben is, így nem az akku kapacitását kell a felfűtésre pazarolnunk. Az új EASY LINK multimédia rendszer a 9,3”-os érintőkijelzőn valós időben jeleníti meg az ismert elektromos töltőállomásokat, az útvonaltervező pedig ezeket is képes figyelembe venni az optimális útvonal kiválasztása során.

Az Új Renault ZOE hazánkban januártól lesz elérhető 10 399 000 forintos induló listaáron, azonban az új modell bevezetését a gyártó az állami támogatáson felül akár további 1,5 millió Ft kedvezménnyel segíti, így egy Zen felszereltségű Új ZOE már 8 349 000 Ft-tól hazavihető.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.