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 A villanyautó tulajdonosok jelentős része irigykedve csodálja a Tesla navigációs rendszerét, amely képes a Superchargerek érintésével megtervezni az aktuális hatótávtól hosszabb útvonalakat, megmondja, hogy melyik töltőnél mennyi ideig kell töltenünk, hogy biztosan célba érjünk, de még az akkumulátort is előmelegíti az autó, mielőtt megérkezünk a következő töltőponthoz, hogy a töltés gyorsabb lehessen. A Villanyóra podcast negyedik adásában sokat beszélgettünk arról, hogy sajnos a hagyományos gyártók egyelőre nem ismerték fel, hogy ez mennyire fontos funkció lenne, így még az sem ritka, hogy az autók navigációja egy elektromos autóban is az útba eső benzinkutakra hívja fel a figyelmet. Bár több típus képes online frissíteni a töltőállomásokat, a gyártók saját adatbázisa jelentős lemaradással követi a valóságot. A Nissan Leaf navigációjában beállítható, hogy tároljon minden töltőpontot, ahol egyszer már töltöttünk, ez nagy segítség a gyakori útvonalaknál, a Hyundai pedig az Open Charge Map adatbázisában lévő töltők megjelenítésére is képes, ha a mobilunkról adunk wifi internetet az autónak. A Hyundai Ioniq Electric navigációja készségesen felhívja a figyelmünket az útba eső benzinkutakra, hátha szeretnénk mosdóba menni vagy üdítőt vásárolni, de az útba eső villanyautó töltőpontoknak csak töredékét ismeri Az útvonaltervezést és az útba ejthető töltők kiválasztását azonban egyelőre saját magunknak kell megoldani, amire a villanyautósok többnyire külső alkalmazásokat (például PlugShare vagy ChargeMap) használnak. Létezik olyan szoftver is (A Better Route Planner), amely a töltőpontok meghatározásával megtervezi a hosszú útvonalakat is, megadhatjuk az autónk típusát, amiből a szoftver meghatározza az akku méretét és a jellemző fogyasztást, melyeket természetesen felülbírálhatunk. Ez az alkalmazás szintén az Open Charge Map adatbázisában szereplő töltőpontokkal tud tervezni. A legtöbb elektromobilitás szolgáltató rendelkezik saját alkalmazással, ahol térképen megjeleníthetők a saját, és az egyéb töltőpontok is, ezek többsége is képes útvonal tervezésre a kiválasztott töltőponthoz. Ezeknek azonban van néhány jellemző hiányossága, például általában nem támogatják az Apple Carplay és Android Auto funkciót, így csak a mobiltelefonunk saját képernyőjén látjuk az útvonalat, a nagyobb hiányosság azonban, hogy nem rendelkeznek a Waze és a Google Maps alkalmazásokhoz hasonló online forgalmi adatokkal, így navigációra sokan a Waze alkalmazást választják az autó saját képernyőjére tükrözve, miközben a mobiltelefont nyomkodva keresik az elérhető töltőpontokat, ami vezetés közben nem igazán biztonságos, ha nincs utasunk, akire rábízhatjuk ezt a feladatot. A Google Maps már Magyarországon is tartalmazza a legtöbb elektromosautó töltőpontot, de az ott elérhető töltő csatlakozók típusát még nem tudja A Waze sajnos úgy tűnik nem nyitott a villanyautósok igényeire, az alkalmazás fejlesztői sajnos nem tartják fontosnak a villanyautó töltőpontok integrálását. A rossz nyelvek szerint mióta a Google felvásárolta, elindult egy visszafejlődés, mivel a Google inkább a saját Térképek alkalmazásának szánja a vezető szerepet. A Google Maps egyre több töltőpontot tartalmaz világszerte, így Magyarországon is. Az AndroidPolice beszámolója szerint az alkalmazásban megjelent egy opció az autónkon lévő töltő csatlakozó beállításához, így számunkra nem fognak megjelenni azok a töltőpontok, amivel a mi autónk nem kompatibilis, így egy Renault Zoe tulajdonosnak nem fognak megjelenni a csak DC töltésre alkalmas töltőpontok és egy Nissan Leaf tulajdonosnak sem az Ionity töltők vagy a Tesla Superchargerek. A Google Maps alkalmazás beállításaiban egyes országokban már megjelent az elektromos autónkra vonatkozó töltő csatlakozó beállítási lehetőség Sajnos egyelőre Magyarországon sem az iOS, sem az Android alkalmazásban nem jelent meg az új funkció, de remélhetőleg hamarosan mi is megkapjuk. Egy megfelelő, jól kereshető töltőpont adatbázissal, az autó fogyasztásához és akku méretéhez beállítható több töltéssel tervezni tudó algoritmussal, valamint percre kész forgalmi adatokkal és Carplay/Android Auto támogatással a Google Térképek alkalmazás remek villanyautós navigációs szoftver lehet a közeljövőben, amire hatalmas igény lenne az elektromos autó tulajdonosok körében, hiszen ahogy bővül a töltőpontok száma és egyre nagyobb akkut építenek az autókba, egyre többen fognak hosszú utakra is bátran elindulni villanyautóval. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!