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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Szinte az összes kobalt visszanyerhető a villanyautó akkumulátorokból

elektromos autó

Gyakran halljuk, hogy a Föld (vagyis pontosabban az emberiség) pusztulását az elektromos autók fogják okozni a mérhetetlenül szennyező akkumulátorgyártással, melyek néhány évnyi használat után újrahasznosíthatatlan hulladékként végzik, tovább szennyezve földjeinket és vizeinket, nem is beszélve a kongói gyermekmunkásokról, akik kizárólag a villanyautók aksijai miatt kényszerülnek a kobaltbányászat embertelen körülményeinek elszenvedésére. Ez az állítás több sebből is vérzik, amit mi rendszeresen cáfolunk a legújabb kutatási eredmények és legfrissebb hírek bemutatásával. Különösen sok kezdeményezés irányul a konfliktusövezetekből származó nehézfém-kitermelés csökkentésére: a Tesla és a Panasonic például jó úton halad afelé, hogy akkucelláikból belátható időn belül teljesen eltűnjön a kobalt (ez állítólag a SVOLT-nak már sikerült is), a BMW pedig bejelentette, hogy az ötödik generációs elektromos hajtásláncához már nem a Kongói Demokratikus Köztársaságból szerzi be ezt a nyersanyagot.

Forrás: Umicore

Az Audi és az Umicore a minap az akkumulátorok újrahasznosításában ért el jelentős előrelépést: a tisztán elektromos e-tron akkucelláiban található kobalt és nikkel több mint 90%-át újra tudják hasznosítani. A két vállalat tavaly jelentette be az együttműködést, 95%-os újrahasznosítási arányt célozva, akkor még a plug-in hibrid e-tronok celláira irányuló elemzések alapján. Azt nem tudni, hogy most pontosan hány százalék másodnyersanyag nyerhető vissza, de már ez is jelentős CO2-kibocsátástól és fémbányászattól mentheti meg a bolygót.

Januártól, a projekt következő szakaszában az e-tron fejlesztési prototípusaiból kikerülő cellák újrahasznosításával új akkucellákat hoz létre az Umicore – ezek egyelőre nem kerülnek be új autókba, a fő prioritás jelenleg a folyamat tökéletesítése, és egy minél inkább zárt körforgás megteremtése, és csak később jöhet a másodnyersanyagból készülő cellák sorozatgyártása. Mindazonáltal az újrahasznosítás önmagában nem lehet egyedüli megoldás a bányászat problémáira, amíg a hulladékból (azaz az elhasználódott aksikból) visszanyerhető kobalt és nikkel (és persze minden más) mennyisége el nem éri a gyártáshoz szükséges mennyiséget. Azt pedig tudjuk jól, hogy az akkumulátorok hosszú évekig is bírják a gyűrődést a villanyautókban, utána pedig számtalan módon tovább használhatók fixen telepített energiatároló berendezésekben.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.