PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 24. szerda

Elektromos városi apróság, amivel gyerekjáték a parkolás

elektromos autó

Az olyan végtelenül egyszerű, városi közlekedésre tervezett elektromos járművek, mint például a februárban bemutatott Citroën Ami, mindig kiemelten népszerűek szoktak lenni az interneten, ami alátámasztja, hogy a városon belüli cirkáláshoz rengetegen választanának egy autónak sem nevezhető, olcsó és apró négykerekűt az autógyártók által erőltetett családi sportterepjárók helyett. A gyakori dugók, a sokszor figyelmetlen kerékpárosok, és a nehézkes parkolás miatt a zsúfolt központokban való vezetés sokak rémálma – számukra alkotta meg 1+1 személyes négykerekű motorkerékpárját egy lengyel cég, a Triggo.

A 260 centiméter hosszú, és a 130 kilós akkumulátorral együtt összesen 530 kilót nyomó járgány különlegességét az adja, hogy első két kereke menet közben is behúzható, így 148 centiméterről 86 centire csökken a szélessége. Ez egy nagyon praktikus tulajdonság, hiszen egy dugóba kerülve a jármű könnyedén össze tudja húzni magát akkorára, hogy a motorosokhoz és a biciklisekhez hasonlóan átmanőverezze magát az álló autók között. Sőt, a kanyarodásnál sem jön rosszul az alig 3,5 méteres fordulókör, és egy normál méretű parkolóhelyre is ötször beférne ily módon.

A Triggo elektromos masinája alapvetően 90 km/h-s végsebességre képes, de maga alá húzott első kerekekkel az alacsonyabb stabilitás miatt csak 25 km/h-val hajlandó menni. Teljesítményben is többet tud, mint amit szabad neki, a két villanymotor együttesen 20 kW-ot adna, de ez az L7e járműkategória követelményei miatt 15 kW-ra lett csökkentve. Ehhez egy 8 kWh-s aksiból érkezik az energia.

A lengyel csapat elsősorban autómegosztó szolgáltatások számára tervezte a jószágot, melyekről úgy gondolja, hogy a járvány lecsengése után népszerűbbek lesznek, mint valaha. Ebből kifolyólag nem is akarta a felhasználók nyakába varrni a töltés bonyodalmait, helyette inkább az akkucserélős megoldást választotta, hogy pillanatok alatt újra 100 kilométernyi hatótávot mutathasson a kijelző. A Triggo a későbbiekben robottaxi-flottákban is szívesen látná a négykerekű villanykerékpárját, ezért a rendszert úgy fejlesztette, hogy az gyorsan betanítható legyen az önvezetésre.

A városi cirkáló egyébként már nagyon régóta készül, az első koncepció 2010-ben született meg, de még a lengyel média is csak tavaly kezdett el vele foglalkozni, amikor a cég kivitte tesztelni az utakra. A tervek szerint 2021 elején a sorozatgyártás is megkezdődhet.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.