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
auto
2024. 04. 24. szerda

Az elektromos autók vezeték nélküli töltése legalább annyira lázba hozza az embereket, mint az autók tetejére integrált napelem. Gyakorló villanyautósként nem érzem nagy nehézségnek a töltőkábel csatlakoztatását, de természetesen elfogadom, hogy másoknak ez felesleges macera.

A vezeték nélküli töltéssel évek óta kísérleteznek a gyártók, de egyelőre nem értek el olyan sikereket, hogy nagyobb sorozatban kezdtek volna vezeték nélkül tölthető megoldások gyártásába. A probléma érthető. Egy autóhoz viszonyítva egy fogkefénél, esetleg mobiltelefonnál elhanyagolható az energiaátvitel mértéke, így még rosszabb hatásfok esetén sem jelentős a töltési veszteség. Ezen kívül az apró eszközeinket könnyedén és szorosan tudjuk a töltőre illeszteni. Autóval parkolni sokaknak a fehér vonalak közé is nehézséget okoz, hogyan tudnának ők néhány cm pontossággal az úttestbe épített töltőlap felé illeszteni az autóba épített egységet?

BMW 530e iPerformance indukciós töltés kísérleti program indul Kaliforniában (forrás: BMW)

A BMW és a Hyundai megközelítéséről korábban mi is beszámoltunk. Az autógyártók mellett taxi társaságok, elektromos autó töltőkkel foglalkozó cégek egyaránt keresik a megfelelő megoldást. Kísérleteikben eltérő módszerrel próbálják megoldani többek között az autó pontos pozicionálását. Ahhoz, hogy valaha elterjedhessen a vezeték nélküli töltés létfontosságú lenne szabványosítani, mielőtt több autógyártó saját rendszert dolgoz ki. Kábeles töltés esetén is több szabvánnyal vagyunk kénytelenek együtt élni, a töltők többsége ezért többféle csatlakozóval rendelkezik. Azonban nem lenne működőképes, ha típusonként kijelölt parkolóhelyeken kellene megállnunk, hogy tölteni tudjunk.

Kína a világ élvonalában jár az elektromobilitás területén, így egyáltalán nem meglepő, hogy náluk készült el elsőként a villanyautók vezeték nélküli töltésének szabványa. A GB szabványügyi bizottsággal együttműködve a WiTricity technológia alapján határozták meg az induktív töltés technikai kérdéseit és a harmonizációs elvárásokat. Ezzel kezd bezárulni egy hatalmas rés, amely eddig a vezeték nélküli töltés területén tátongott.

Indukciós töltés oldhatná meg a töltőpontok akadálymentesítését

A jelenlegi, elektromos autók töltésére vonatkozó GB/T 38775 szabvány a következő területeket szabályozza: általános követelmények, a fedélzeti töltők és a külső töltők közötti kommunikáció, speciális követelmények, valamint az elektromágneses környezeti hatások határértékei és vizsgálati módszerei. Ezen kívül a szabvány megfogalmazza az átvitelre és a rendszer funkciókra vonatkozó követelményeket is, amelyeket a termék tervezése és tesztelése során teljesíteni kell, beleértve az alapvető biztonsági követelményeket.

A vonatkozó szabványba az indukciós töltés tekintetében tehát a WiTricity szabadalmaztatott technológiája került be. Alex Gruzen, a WiTricity vezérigazgatója elmondta, hogy „örömmel veszi tudomásul a GB szabvány közzétételét, amely egyértelmű utat teremt az autógyártók és kínai első szintű beszállítóik számára a vezeték nélküli töltés megvalósításához”. A szabvány kialakításához a cég az elmúlt négy évben szorosan együttműködött a GB/T Szabványügyi Bizottsággal (CEC), a Kínai Villamosenergia-kutató Intézettel (CEPRI) és a Kínai Autóipari Technológiai és Kutatóközponttal (CATARC).

A WiTricity technológiája tartalmazza az összes szükséges perifériás rendszert. Ilyenek például az idegen tárgyak felismerése, a helymeghatározását és a kommunikáció. A WiTricity állítása szerint az általuk kidolgozott mágneses rezonancia-technológia a hagyományos, kábeles töltési megoldásokkal azonos energiaátvitelre, hatékonyságra és töltési sebességre képes, de a műszaki megoldást ennél alaposabban nem részletezték.

Újfajta töltési megoldások tesztelését támogatja az Európai Unió

A WiTricity partnerei között szerepel a VIE, amely a Zhejiang leányvállalata, valamint az Anjie Wireless Technology. Mindkét cég jóváhagyta és elfogadta a WiTricity technológiáját. A VIE már befejezte egy kísérleti gyártóüzem építését, amelyben vezeték nélküli töltőrendszerek összeszerelését végzik OEM ügyfelek számára. Az Anjie a közelmúltban már demonstrálta az autonóm parkolási és a vezeték nélküli töltési megoldását az Xpeng Motors elektromos járművével.

A kínai autógyártók elektromos offenzíváját tekintve könnyen előfordulhat, hogy az új GB/T 38775 vezeték nélküli töltésre vonatkozó szabványnak globális hatásai is lehetnek.

Működik a menet közbeni induktív villanyautó-töltés

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.