PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Zöld rendszám: csak a tisztán elektromos megy

zöld rendszám

Érdekesen alakult áprilisban a zöld rendszámos autóállomány változása. Joggal számíthattunk arra, hogy a kijárási korlátozás alatt minimálisra csökken az autók forgalomba helyezése, de ez nem teljesen így alakult. Az előző hónaphoz képest persze jelentős, 35%-os a visszaesés, de jól megfigyelhető itt is az arányok eltolódása. Április során összesen 534 járműre került zöld rendszám, közülük 54,7%, vagyis 292 darab volt tisztán elektromos. Ez annak fényében különösen érdekes, hogy március végén az összes zöld rendszámos autó közül a teljesen elektromosak aránya mindössze 44,6% volt, tehát áprilisban a korábbinál jóval magasabb mértékű volt az 5E kategória részesedése. Bár az összes környezetkímélő autó tekintetében tavaly áprilishoz képest (575 db) volt némi (7,1%) visszaesés, a tisztán elektromos kategóriában idén áprilisban 33,9%-kal többre került zöld rendszám, mint egy évvel korábban (218 db).

Ez természetesen csak úgy jöhetett össze, hogy a másik két kategória legalább egyike a korábbiakhoz képest rosszul teljesített. A hatótávnövelt elektromos (5N) és tölthető hibrid (5P) kategóriákban 2018 szeptembere óta nem voltak ilyen alacsony számok. Előbbiből 156, utóbbiból 86 darab kapott új hatósági jelzést áprilisban, ami 30%, illetve 36%-kal kevesebb, mint az egy évvel korábbi adatok.

Mindezek mögött persze valószínűleg nem az emberek szemléletmódjának változása, hanem a szerte Európában megfigyelhető korlátozás állhatnak. A tisztán elektromos autók piacát az újonnan forgalomba helyezett, állami támogatást élvező autók hajtják (most és a következő hónapokban még a korábban megítélt pályázatok lezárása, a tavalyi megrendelések átadása zajlik), a használt import részaránya alacsonyabb. A tölthető hibrideknél épp fordított az arány, hiszen az autók jelentős része használt autóként érkezik Nyugat-Európából, ahol a kereskedések többsége márciusban bezárt. Ez sok esetben már az interneten eladott autók átvételét is meghiúsította, így e két kategóriában a visszaesés valószínűleg a használt import elapadásának tudható be.

Dátum Kategória szerinti bontás Területi eloszlás Összesen
5E 5N 5P 5Z Budapest Vidék
2019. április 30. 5169 3511 3167 1 6056 5792 11.848
2019. május 31. 5405 3727 3303 1 6316 6120 12.436
2019. június 30. 5677 3908 3397 1 6573 6410 12.983
2019. július 31. 5939 4107 3515 1 6819 6743 13.562
2019. augusztus 31. 6166 4282 3609 1 6996 7062 14.058
2019. szeptember 30. 6529 4490 3711 1 7344 7387 14.731
2019. október 31. 6782 4736 3815 1 7587 7747 15.334
2019. november 30. 7115 5020 3937 1 7936 8137 16.073
2019. december 31. 7432 5241 4047 1 8205 8516 16.721
2020. január 31. 7729 5460 4190 1 8495 8885 17.380
2020. február 29. 8064 5747 4343 1 8778 9377 18.155
2020. március 31. 8468 5991 4512 1 9103 9869 18.972
2020. április 30. 8760 6147 4598 1 9332 10.174 19.506

forrás: BM

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.