Zöld rendszám: csak a tisztán elektromos megy
Érdekesen alakult áprilisban a zöld rendszámos autóállomány változása. Joggal számíthattunk arra, hogy a kijárási korlátozás alatt minimálisra csökken az autók forgalomba helyezése, de ez nem teljesen így alakult. Az előző hónaphoz képest persze jelentős, 35%-os a visszaesés, de jól megfigyelhető itt is az arányok eltolódása. Április során összesen 534 járműre került zöld rendszám, közülük 54,7%, vagyis 292 darab volt tisztán elektromos. Ez annak fényében különösen érdekes, hogy március végén az összes zöld rendszámos autó közül a teljesen elektromosak aránya mindössze 44,6% volt, tehát áprilisban a korábbinál jóval magasabb mértékű volt az 5E kategória részesedése. Bár az összes környezetkímélő autó tekintetében tavaly áprilishoz képest (575 db) volt némi (7,1%) visszaesés, a tisztán elektromos kategóriában idén áprilisban 33,9%-kal többre került zöld rendszám, mint egy évvel korábban (218 db).
Ez természetesen csak úgy jöhetett össze, hogy a másik két kategória legalább egyike a korábbiakhoz képest rosszul teljesített. A hatótávnövelt elektromos (5N) és tölthető hibrid (5P) kategóriákban 2018 szeptembere óta nem voltak ilyen alacsony számok. Előbbiből 156, utóbbiból 86 darab kapott új hatósági jelzést áprilisban, ami 30%, illetve 36%-kal kevesebb, mint az egy évvel korábbi adatok.
Mindezek mögött persze valószínűleg nem az emberek szemléletmódjának változása, hanem a szerte Európában megfigyelhető korlátozás állhatnak. A tisztán elektromos autók piacát az újonnan forgalomba helyezett, állami támogatást élvező autók hajtják (most és a következő hónapokban még a korábban megítélt pályázatok lezárása, a tavalyi megrendelések átadása zajlik), a használt import részaránya alacsonyabb. A tölthető hibrideknél épp fordított az arány, hiszen az autók jelentős része használt autóként érkezik Nyugat-Európából, ahol a kereskedések többsége márciusban bezárt. Ez sok esetben már az interneten eladott autók átvételét is meghiúsította, így e két kategóriában a visszaesés valószínűleg a használt import elapadásának tudható be.
Dátum | Kategória szerinti bontás | Területi eloszlás | Összesen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
5E | 5N | 5P | 5Z | Budapest | Vidék | ||
2019. április 30. | 5169 | 3511 | 3167 | 1 | 6056 | 5792 | 11.848 |
2019. május 31. | 5405 | 3727 | 3303 | 1 | 6316 | 6120 | 12.436 |
2019. június 30. | 5677 | 3908 | 3397 | 1 | 6573 | 6410 | 12.983 |
2019. július 31. | 5939 | 4107 | 3515 | 1 | 6819 | 6743 | 13.562 |
2019. augusztus 31. | 6166 | 4282 | 3609 | 1 | 6996 | 7062 | 14.058 |
2019. szeptember 30. | 6529 | 4490 | 3711 | 1 | 7344 | 7387 | 14.731 |
2019. október 31. | 6782 | 4736 | 3815 | 1 | 7587 | 7747 | 15.334 |
2019. november 30. | 7115 | 5020 | 3937 | 1 | 7936 | 8137 | 16.073 |
2019. december 31. | 7432 | 5241 | 4047 | 1 | 8205 | 8516 | 16.721 |
2020. január 31. | 7729 | 5460 | 4190 | 1 | 8495 | 8885 | 17.380 |
2020. február 29. | 8064 | 5747 | 4343 | 1 | 8778 | 9377 | 18.155 |
2020. március 31. | 8468 | 5991 | 4512 | 1 | 9103 | 9869 | 18.972 |
2020. április 30. | 8760 | 6147 | 4598 | 1 | 9332 | 10.174 | 19.506 |
forrás: BM