HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Nem csak üres fenyegetés volt: két fronton is támad a Tesla

Bár korábbi cikkünk után többen még úgy gondolták, Elon Musk csak egy újabb Twitteren, hirtelen felindulásból elkövetett kirohanása volt a tegnapi fenyegetőzés, miszerint beperlik a megyét a termelés megkezdésének halasztása miatt, a cég nem vesztegette az időt a jogi eljárás megkezdésével. És miközben két polgármester is a támogatásáról biztosította a céget, megkezdték a közvélemény megdolgozását is.

Per, vagy nyomáspont?

A tegnapi nap folyamán a Tesla el is indította a peres eljárást Alameda megye ellen az Észak Kaliforniai Kerületi Bíróságon – ezen a linken mindenki elolvashatja a 18 oldalas anyagot. Annyi már bizonyos, hogy nem tegnap pattant ki Musk fejéből az ötlet, hiszen a jogi csapat már korábban elő kellett készítse a beadványt, valószínűleg talonban tartották azt arra az esetre, ha zátonyra futnak a tárgyalások.

Forrás: courtlistener.com

Mielőtt átnéznék a Tesla vélt vagy valós sérelmeit, szeretném leszögezni, hogy nem vagyok jogász, különösképpen nem amerikai jogász. Azonban laikusként úgy tűnik, hogy a cég érveinek egy része meglehetősen gyenge lábakon áll, míg más kifogások logikusnak tűnnek.

Az egyik érv ami megkérdőjelezhetőnek tűnik az a megye által kijelölt kivételt képező szektorok listája. Alameda megye hivatalos weboldalán található GYIK egyik szakasza szerint az elosztott forrásokból származó energiához szükséges berendezések alkatrészeinek gyártása a korlátozások idején is folytatódhat. Ebbe a körbe beletartoznak a napelemek és az akkumulátoros energiatárolók is, de ezeket tudomásunk szerint Nevadában és New Yorkban gyártják. Persze lehet a Tesla fel tud mutatni 3 csavart amit Fremont termel ehhez, de egyelőre eléggé erőltetett mentális gimnasztikának tűnik az érvelés.

A másik oldalról viszont logikusnak tűnik a Tesla azon felvetése, miszerint mind a kaliforniai, mind az országos kritikus szektorok listáján szerepel az autógyártás, ezért ők tovább kellene, hogy működhessenek. Kalifornia állam itt sorolja fel azt a 16 szektort, amelyre már a legszigorúbb első fázis alatt sem vonatkoztak a korlátozások – a 12-es pont név szerint említi az autó szervizeket és az autógyárakat, bár utóbbit „transportation equipment manufacturing”-nek hívja, ami véleményem szerint egyszerűen csak egy tágabb kategória mint a személyautók. Az országos (szövetségi) adatbázis viszont már ennél is egyértelműbb, ugyanis itt a kritikus termelési szektorokhoz az illusztráció képe konkrétan egy személyautó-gyár belseje és a felsorolásban szerepel a „járművek és teherszállító hajók gyártása” kitétel, valamint még külön a villanymotorok és alkatrészeik is.

Musk kritikusai ilyenkor általában megemlítik, hogy Kalifornia kormányzójának rendelete is megjegyzi, hogy a helyi egészségügyi szervek hozhatnak szigorúbb döntéseket mint a felsőbb szintű állami iránymutatás, azonban a kereset szerint az állam alkotmánya leszögezi, hogy a megyei rendeletek nem lehetnek ellentétesek az országban vagy az államban elfogadott általános törvényekkel. Magyarul, álláspontjuk szerint, ha a szövetségi kormány, sőt még a helyi államok szerint is az autóipar kritikus és nem kell leállnia, akkor ezt egy megyei égszegügyi hivatalnok nem bírálhatja felül.

Forrás: courtlistener.com

Végül még egy vonalat kiemelnénk a keresetből, bár ez már inkább értelmezés, vagy a bírói szubjektivitás kérdése lesz. Musk jogászai azzal is érvelnek, hogy a megyei rendelkezéseknek és korlátozásoknak ésszerűeknek kell lenniük, márpedig az összes környező megye újraindította már a termelést, Alameda COVID-19 statisztikái nem rosszabbak és kevéssé életszerű az, hogy ami az utca egyik oldalán nem jelent veszélyt, az a fremonti gyár területén problémás.

Akárhogy is, a per nemcsak önmagában eszköz, de újabb nyomásgyakorlás is a helyi döntéshozókra.

PR háború

De nem csak jogi úton folyik a küzdelem a gyár újraindítása körül.

Fremont polgármestere, Lily Mei, például közleményben szorgalmazta a megegyezést és a Tesla gyárának újraindítását, az öböl túloldalán pedig Palo Alto polgármestere Adrian Fine Twitteren osztotta meg, hogy mennyire sajnálná ha a cég távozna. A Tesla jelenlegi központja egyébként Palo Altoban található, fél órára Fremonttól.

A 66 ezres Palo Alto és a 237 ezres Fremont egymással szemben találhatóak a San Franciscoi öböl két oldalán, 30 perc autóútra egymástól. Forrás: Tesla

De a Tesla maga is blogpostban szögezte le álláspontját és osztotta meg a közönséggel azt a 38 oldalas belső tréning és eligazító anyagot, amely azt részletezi, a sanghaji tapaszoltatok alapján miként készítik fel a gyárat és a munkásokat a biztonságos újranyitásra. A cég egyébként 10 ezer alkalmazottal rendelkezik Fremontban és még egyszer ennyivel Kalifornia állam többi városában. A Tesla az állam második legnagyobb exportőre.

A tesla központja Palo Altoban. Forrás: Google Maps

Az anyagban külön részek foglalkoznak azzal, hogy miként készítették fel a gyárat a munkások fogadására. Fertőtlenítették a felületeket, átvizsgálták a légkondicionáló rendszert és növelték a szűrők hatékonyságát. A terv szerint, a műszakok alatt többször fertőtlenítik a közös használatú eszközöket, mindenhol elérhetőek lesznek a fertőtlenítőszerek és kendők, a munkatársaknak pedig új, a közösségi távolságtartás szerinti normákat vezetnek be. A munkásoknak maszkokat, kesztyűket és akár az egész arcot elfedő átlátszó plexi pajzsokat biztosítanak.

Forrás: Tesla

A cég étkezdéjében az asztalokat egyszemélyessé alakították, és az így létrejött egységek közé átlátszó plexi válaszfalakat emeltek, érintkezésmentessé tették a kiszolgálást és átalakították az üdítőautomatákat, hogy ne legyen keresztbefertőzés a poharak között. Az étkezdét, csakúgy mint a mellékhelyiségeket, gyakrabban takarítják és mindenki számára elérhetővé teszik a fertőtlenítőszereket és törlőkendőket, amit mindenki maga is tud használat előtt/után alkalmazni.

Forrás: Tesla

Az alkalmazottak által igénybe vehető shuttle buszok maximum az eredeti kapacitásuk feléig lehetnek kihasználva, és amikor a munkások belépnek a cég ajtaján, mindenkinek kötelező a lázmérés. (Ezen kívül hőkamerákat is elhelyeztek az épületekben). Időben eltolták a műszakonkénti munkakezdés idejét, illetve az ebédidőt is, hogy ne tömörüljenek az emberek egy helyen, a meetingeknél és a konferenciatermekben pedig egymástól 2 méterre tartózkodhatnak csak, és ezek mindössze eredeti kapacitásuk harmadáig foglalhatók.

Forrás: Tesla

Az, hogy ezt a belsős anyagot egy blogpostban megosztották az egész világgal nyilván nem véletlen. Musk egyértelműen szeretné a közvéleményt maga mellé állítani, a döntéshozókat pedig nyomás alá helyezni. Nehéz ebben okosat mondani, de ha igaz, hogy a környező megyékben már üzemelnek a gyárak, akkor nehezen védhető a fremonti szigor, főleg azt látva, hogy a cég milyen komolyan készül az indulásra. A sanghaji tapasztalatok átültetésével, ha kizárni nem is lehet a kockázatot, valószínűleg a biztonságosabb munkahelyek közé sorolható a Tesla kaliforniai gyára. Ráadásul egész Amerikában újraindulnak az üzemek: mind a GM, mind a Ford munkásai május 18-tól folytatják a termelést. Csak a Teslának kell várnia.

Időközben a megye is kiadott egy hivatalos közleményt, amelyben arról beszélnek, hogy tisztában vannak a gazdasági következményekkel, és azon dolgoznak, hogy hamarosan megindulhasson a termelés. Álláspontjuk szerint folyamatos és együttműködő  a kapcsolat a Teslával, és egy olyan tervet szeretnének kidolgozni, ami garantálja a cég munkatársainak biztonságát.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.